Online07.06.2019

De werking van Quiz Marketing op sociale media en websites + 5 goede voorbeelden ervan


Online quizzen zijn een geweldige manier om uw inhoud op een speelse manier te presenteren. Ze zijn niet alleen boeiend, maar ze laten je ook toe waardevolle informatie over je publiek te verzamelen. Bovendien wordt visuele inhoud zoals online quizzen met afbeeldingen of GIFS 40 keer meer gedeeld op sociale netwerken.

Zulke tests zijn ideaal als format voor sociale kanalen en bovendien zijn mensen er dol op.

Hetzelfde geldt voor enquêtes. Door er interactiviteit en een beetje personalisatie aan toe te voegen kunnen ze boeiend en leerzaam zijn bij het genereren van leads. Beide tools kunnen in elke branche worden gebruikt en op elk social media netwerk worden gedeeld.

Hieronder een voorbeeld van het bedrijf Iconosquare die een quiz gebruikte om gebruikers hun Instagram-strategieniveau te laten testen. Het bedrijf biedt zelf een feature aan die inzicht geeft in de analytics van hun sociale media platformen. Deze quiz speelt perfect in op het product dat zij aanbieden.

quiz1
quiz1

Door op basis van je score nog een advies te geven of door te verwijzen naar een specifieke bron, zoals een blog, kan je je bezoekers meerwaarde bieden en dat maakt deze quiz zo krachtig.

Je hebt ze vast weleens voorbij zien komen op je Facebook-feed: “Wat onthult je favoriete kleur over je persoonlijkheid?”, “Wat voor soort marketeer ben jij? Doe de quiz!”.

Quizzen zijn populair, BuzzSumo noemde ze het geheime wapen van ‘Content Marketing’. Mensen vinden het leuk om ze te delen en bovendien is het een gemakkelijke manier om bestaande inhoud opnieuw te gebruiken. Gebruik Facebook Ads en / of Google Display Ads om je quiz te promoten. Eneco heeft deze tactiek gebruikt om meer dan 1000 leads te verzamelen in 6 weken via een interactieve quiz.

Er zijn genoeg platformen waar je quizzen kan aanmaken. Ideaal als je eens een kijkje wil nemen in deze wereld. Bedenk wel dat deze om een reden gratis zijn, namelijk om te proeven van de feature en daarna voor de betaalde versie te gaan.

Je mist namelijk de essentiële features zoals leads verzamelen en analytics. Deze features kunnen aantonen of je quiz effectief is.

Een quiz in een exit popup

De site Progmatiq gebruikte een exit popup waarin gebruik wordt gemaakt vanManyChat. Wanneer mensen de pagina verlaten, wordt deze weergegeven en kunnen ze een quiz nemen in Messenger. Ook staat er dat je een gratis bonus krijgt als je de quiz hebt afgemaakt. Dit is een goede manier om respondenten aan te trekken.

Dit mechanisme van het hebben van een exit intent popup in combinatie met een chatbox en een quiz zal nog effectiever zijn.

Het is een kwestie van voldoende verkeer hebben in combinatie met een interessante aanbieding. De meeste topmarketeers zoals Neil Patel prijzen chatbots, quizzen en pop-ups met exit-intentie en gebruiken deze op hun websites.

Door een gratis bonus aan te bieden aan bezoekers, creëer je een hogere respons rate en dat maakt deze quiz zo effectief.

quiz2
quiz2

De studieloopbaan quiz

Een tweede voorbeeld van quiz marketing is die Brandeis University publiceerde om studenten te helpen bij de keuze van hun studieloopbaan. Waarin de hoofdvraag was: “Welke carrière past bij jou”. Op basis van de antwoorden van de studenten krijgen ze een suggestie voor hun toekomstige carrièrekansen en worden ze doorverwezen naar het meest geschikte onderwijsaanbod. Door de respondenten te helpen bij hun keuze, slaagt de universiteit erin om een indrukwekkende 125 studenten per maand te verwerven.

Deze quiz is een effectieve manier om een reeks bestemmingspagina’s te vervangen waar de student anders doorheen moet navigeren. Daarom is dit een goed voorbeeld van een effectieve quiz.

quiz3
quiz3

De hormonale disbalans quiz

Een ander goed voorbeeld van een goedwerkende social media quiz is die van Rejuv Medical (gezondheidskliniek) die een betere manier wilde vinden om nieuwe patiënten naar hun kliniek te brengen, en dat terwijl ze de leadgeneratie en het uitbouwen van hun e-maillijsten maximaliseren. Het bedrijf zag stijgende kosten op Facebook en de consulten kostte $40 om te verwerven. Ze wilden een betere manier vinden om hun leadgeneratie kosten te verminderen, hun e-maillijst te laten groeien en uiteindelijk nieuwe patiënten naar hun kliniek te halen. Dus besloten ze om quizzen uit te proberen en creëerden ze een hormonale onbalans quiz voor Facebook-gebruikers. De resultaten van deze sociale media quiz resulteerden in 947 nieuwe leads, 30 consultaties, 15 nieuwe patiënten en verdienden $18.000 nieuwe omzet in slechts anderhalve maand.

Door goed in te spelen op de sociale media ‘trend’ en gebruik te maken van een gemakkelijke quiz creëerden zij een effectieve quiz die hun enorme omzet heeft geleverd zoals hierboven besproken.

quiz4
quiz4

Een fake news quiz

En tot slot deze quiz van Pew Research pakt een van de meest besproken onderwerpen van het jaar aan: nepnieuws. In het onderzoek wordt aan de mensen gevraagd hoe goed ze zijn in het onderscheiden van uitspraken die gebaseerd zijn op feiten en uitspraken die gebaseerd zijn op meningen. Na de quiz kan bekeken worden hoe de desbetreffende respondent de quiz maakte in vergelijking met een nationaal representatieve groep van 5.035 willekeurig geselecteerde Amerikanen. De quiz kwam in juni 2018 online en had op het moment van schrijven al 67.6K-aandelen.

Dit is een goed voorbeeld van het koppelen van een trending-onderwerp aan de missie van een organisatie. Ook sluit het aan bij de wens van mensen om deel te zijn van hot-button-issues.

De quiz linkt uiteindelijk naar een langer stuk onderzoek wat van deze quiz een goed voorbeeld maakt over hoe je de verspreiding van content kunt stimuleren.

quiz5
quiz5

Conclusie

Het gebruik maken van een marketing assessment of quiz op je website of sociale media is een leuke en effectieve manier om je publiek te bereiken. Je zal niet alleen meer leads ontvangen, maar het stelt je ook in staat om een vervolg aan de leads te kunnen toepassen. Je kan bijvoorbeeld gepersonaliseerde follow-up-e-mails verzenden op basis van de informatie die je hebt ontvangen.

Dit artikel is geschreven door Isabelle Bleeker, student International Business and Languages aan de Hogeschool Utrecht.

[Fotocredits ©
devrim_pinar – Adobe Stock]

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes

Verder lezen over Website

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen

OnlyFans: niemand ‘kent’ het, maar toch harkt de website per jaar een bizarre 5,6 miljard dollar binnen. Het platform waarop influencers en andere persoonlijkheden erotische content delen tegen betaling vindt gretig...

Online25.08.2023

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen

Last van lekkage? Met deze 4 tips is dat snel opgelost!

Als je last hebt van een lekkage, kan dat natuurlijk behoorlijk vervelend zijn. Het kan zorgen voor waterschade, wat veel geld kan kosten en voor stress kan zorgen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doe...

Lifestyle10.05.2023

Last van lekkage? Met deze 4 tips is dat snel opgelost!

​Hoe staat het met de Nederlandse goksites?

Goksites zijn in Nederland steeds populairder geworden, vooral door de opkomst van het internet en de toenemende beschikbaarheid van online gokdiensten. Veel mensen vinden het gemakkelijker om vanuit huis te gokken, en a...

Entertainment28.02.2023

​Hoe staat het met de Nederlandse goksites?

Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod

Op 11 mei aanstaande verzamelt de internationale SEO top zich in het oosten van ons land. In De Lindenberg in Nijmegen vindt dan de online marketing conferentie YoastCon plaats. De online marketing wereld is momenteel vo...

Marketing14.02.2023

Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod

11 mei een dag vol SEO
​iBood is volgens het publiek de Website van het Jaar 2022

De koopjeswebsite iBood is gekroond tot Website van het Jaar 2022. Het is een belangrijke prijs omdat in deze verkiezing het publiek stemt in plaats van een vakjury. Daarnaast zijn er in verschillende categorieën nog me...

Online25.11.2022

​iBood is volgens het publiek de Website van het Jaar 2022

​Check deze drie zaken regelmatig op je website

Ondernemers investeren vaak veel geld in het laten maken van een nieuwe en goede site. Maar ook particulieren die een bedrijfje of webshop starten naast hun huidige baan weten vaak niet hoe snel ze moeten investeren in e...

DC Business20.10.2022

​Check deze drie zaken regelmatig op je website