De werking van Quiz Marketing op sociale media en websites + 5 goede voorbeelden ervan

De werking van Quiz Marketing op sociale media en websites + 5 goede voorbeelden ervan

Vorig artikel Volgend artikel

Online quizzen zijn een geweldige manier om uw inhoud op een speelse manier te presenteren. Ze zijn niet alleen boeiend, maar ze laten je ook toe waardevolle informatie over je publiek te verzamelen. Bovendien wordt visuele inhoud zoals online quizzen met afbeeldingen of GIFS 40 keer meer gedeeld op sociale netwerken.

Zulke tests zijn ideaal als format voor sociale kanalen en bovendien zijn mensen er dol op.

Hetzelfde geldt voor enquêtes. Door er interactiviteit en een beetje personalisatie aan toe te voegen kunnen ze boeiend en leerzaam zijn bij het genereren van leads. Beide tools kunnen in elke branche worden gebruikt en op elk social media netwerk worden gedeeld.

Hieronder een voorbeeld van het bedrijf Iconosquare die een quiz gebruikte om gebruikers hun Instagram-strategieniveau te laten testen. Het bedrijf biedt zelf een feature aan die inzicht geeft in de analytics van hun sociale media platformen. Deze quiz speelt perfect in op het product dat zij aanbieden.

quiz1

Door op basis van je score nog een advies te geven of door te verwijzen naar een specifieke bron, zoals een blog, kan je je bezoekers meerwaarde bieden en dat maakt deze quiz zo krachtig.

Je hebt ze vast weleens voorbij zien komen op je Facebook-feed: "Wat onthult je favoriete kleur over je persoonlijkheid?", "Wat voor soort marketeer ben jij? Doe de quiz!".

Quizzen zijn populair, BuzzSumo noemde ze het geheime wapen van 'Content Marketing'. Mensen vinden het leuk om ze te delen en bovendien is het een gemakkelijke manier om bestaande inhoud opnieuw te gebruiken. Gebruik Facebook Ads en / of Google Display Ads om je quiz te promoten. Eneco heeft deze tactiek gebruikt om meer dan 1000 leads te verzamelen in 6 weken via een interactieve quiz.

Er zijn genoeg platformen waar je quizzen kan aanmaken. Ideaal als je eens een kijkje wil nemen in deze wereld. Bedenk wel dat deze om een reden gratis zijn, namelijk om te proeven van de feature en daarna voor de betaalde versie te gaan.

Je mist namelijk de essentiële features zoals leads verzamelen en analytics. Deze features kunnen aantonen of je quiz effectief is.

Een quiz in een exit popup

De site Progmatiq gebruikte een exit popup waarin gebruik wordt gemaakt vanManyChat. Wanneer mensen de pagina verlaten, wordt deze weergegeven en kunnen ze een quiz nemen in Messenger. Ook staat er dat je een gratis bonus krijgt als je de quiz hebt afgemaakt. Dit is een goede manier om respondenten aan te trekken.

Dit mechanisme van het hebben van een exit intent popup in combinatie met een chatbox en een quiz zal nog effectiever zijn.

Het is een kwestie van voldoende verkeer hebben in combinatie met een interessante aanbieding. De meeste topmarketeers zoals Neil Patel prijzen chatbots, quizzen en pop-ups met exit-intentie en gebruiken deze op hun websites.

Door een gratis bonus aan te bieden aan bezoekers, creëer je een hogere respons rate en dat maakt deze quiz zo effectief.

quiz2

De studieloopbaan quiz

Een tweede voorbeeld van quiz marketing is die Brandeis University publiceerde om studenten te helpen bij de keuze van hun studieloopbaan. Waarin de hoofdvraag was: "Welke carrière past bij jou". Op basis van de antwoorden van de studenten krijgen ze een suggestie voor hun toekomstige carrièrekansen en worden ze doorverwezen naar het meest geschikte onderwijsaanbod. Door de respondenten te helpen bij hun keuze, slaagt de universiteit erin om een indrukwekkende 125 studenten per maand te verwerven.

Deze quiz is een effectieve manier om een reeks bestemmingspagina's te vervangen waar de student anders doorheen moet navigeren. Daarom is dit een goed voorbeeld van een effectieve quiz.

quiz3

De hormonale disbalans quiz

Een ander goed voorbeeld van een goedwerkende social media quiz is die van Rejuv Medical (gezondheidskliniek) die een betere manier wilde vinden om nieuwe patiënten naar hun kliniek te brengen, en dat terwijl ze de leadgeneratie en het uitbouwen van hun e-maillijsten maximaliseren. Het bedrijf zag stijgende kosten op Facebook en de consulten kostte $40 om te verwerven. Ze wilden een betere manier vinden om hun leadgeneratie kosten te verminderen, hun e-maillijst te laten groeien en uiteindelijk nieuwe patiënten naar hun kliniek te halen. Dus besloten ze om quizzen uit te proberen en creëerden ze een hormonale onbalans quiz voor Facebook-gebruikers. De resultaten van deze sociale media quiz resulteerden in 947 nieuwe leads, 30 consultaties, 15 nieuwe patiënten en verdienden $18.000 nieuwe omzet in slechts anderhalve maand.

Door goed in te spelen op de sociale media ‘trend’ en gebruik te maken van een gemakkelijke quiz creëerden zij een effectieve quiz die hun enorme omzet heeft geleverd zoals hierboven besproken.

quiz4

Een fake news quiz

En tot slot deze quiz van Pew Research pakt een van de meest besproken onderwerpen van het jaar aan: nepnieuws. In het onderzoek wordt aan de mensen gevraagd hoe goed ze zijn in het onderscheiden van uitspraken die gebaseerd zijn op feiten en uitspraken die gebaseerd zijn op meningen. Na de quiz kan bekeken worden hoe de desbetreffende respondent de quiz maakte in vergelijking met een nationaal representatieve groep van 5.035 willekeurig geselecteerde Amerikanen. De quiz kwam in juni 2018 online en had op het moment van schrijven al 67.6K-aandelen.

Dit is een goed voorbeeld van het koppelen van een trending-onderwerp aan de missie van een organisatie. Ook sluit het aan bij de wens van mensen om deel te zijn van hot-button-issues.

De quiz linkt uiteindelijk naar een langer stuk onderzoek wat van deze quiz een goed voorbeeld maakt over hoe je de verspreiding van content kunt stimuleren.

quiz5

Conclusie

Het gebruik maken van een marketing assessment of quiz op je website of sociale media is een leuke en effectieve manier om je publiek te bereiken. Je zal niet alleen meer leads ontvangen, maar het stelt je ook in staat om een vervolg aan de leads te kunnen toepassen. Je kan bijvoorbeeld gepersonaliseerde follow-up-e-mails verzenden op basis van de informatie die je hebt ontvangen.

Dit artikel is geschreven door Isabelle Bleeker, student International Business and Languages aan de Hogeschool Utrecht.

[Fotocredits © devrim_pinar - Adobe Stock]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies