De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Online quizzen zijn een geweldige manier om uw inhoud op een speelse manier te presenteren. Ze zijn niet alleen boeiend, maar ze laten je ook toe waardevolle informatie over je publiek te verzamelen. Bovendien wordt visuele inhoud zoals online quizzen met afbeeldingen of GIFS 40 keer meer gedeeld op sociale netwerken.
Zulke tests zijn ideaal als format voor sociale kanalen en bovendien zijn mensen er dol op.
Hetzelfde geldt voor enquêtes. Door er interactiviteit en een beetje personalisatie aan toe te voegen kunnen ze boeiend en leerzaam zijn bij het genereren van leads. Beide tools kunnen in elke branche worden gebruikt en op elk social media netwerk worden gedeeld.
Hieronder een voorbeeld van het bedrijf Iconosquare die een quiz gebruikte om gebruikers hun Instagram-strategieniveau te laten testen. Het bedrijf biedt zelf een feature aan die inzicht geeft in de analytics van hun sociale media platformen. Deze quiz speelt perfect in op het product dat zij aanbieden.
Door op basis van je score nog een advies te geven of door te verwijzen naar een specifieke bron, zoals een blog, kan je je bezoekers meerwaarde bieden en dat maakt deze quiz zo krachtig.
Je hebt ze vast weleens voorbij zien komen op je Facebook-feed: “Wat onthult je favoriete kleur over je persoonlijkheid?”, “Wat voor soort marketeer ben jij? Doe de quiz!”.
Quizzen zijn populair, BuzzSumo noemde ze het geheime wapen van ‘Content Marketing’. Mensen vinden het leuk om ze te delen en bovendien is het een gemakkelijke manier om bestaande inhoud opnieuw te gebruiken. Gebruik Facebook Ads en / of Google Display Ads om je quiz te promoten. Eneco heeft deze tactiek gebruikt om meer dan 1000 leads te verzamelen in 6 weken via een interactieve quiz.
Er zijn genoeg platformen waar je quizzen kan aanmaken. Ideaal als je eens een kijkje wil nemen in deze wereld. Bedenk wel dat deze om een reden gratis zijn, namelijk om te proeven van de feature en daarna voor de betaalde versie te gaan.
Je mist namelijk de essentiële features zoals leads verzamelen en analytics. Deze features kunnen aantonen of je quiz effectief is.
Een quiz in een exit popup
De site Progmatiq gebruikte een exit popup waarin gebruik wordt gemaakt vanManyChat. Wanneer mensen de pagina verlaten, wordt deze weergegeven en kunnen ze een quiz nemen in Messenger. Ook staat er dat je een gratis bonus krijgt als je de quiz hebt afgemaakt. Dit is een goede manier om respondenten aan te trekken.
Dit mechanisme van het hebben van een exit intent popup in combinatie met een chatbox en een quiz zal nog effectiever zijn.
Het is een kwestie van voldoende verkeer hebben in combinatie met een interessante aanbieding. De meeste topmarketeers zoals Neil Patel prijzen chatbots, quizzen en pop-ups met exit-intentie en gebruiken deze op hun websites.
Door een gratis bonus aan te bieden aan bezoekers, creëer je een hogere respons rate en dat maakt deze quiz zo effectief.
De studieloopbaan quiz
Een tweede voorbeeld van quiz marketing is die Brandeis University publiceerde om studenten te helpen bij de keuze van hun studieloopbaan. Waarin de hoofdvraag was: “Welke carrière past bij jou”. Op basis van de antwoorden van de studenten krijgen ze een suggestie voor hun toekomstige carrièrekansen en worden ze doorverwezen naar het meest geschikte onderwijsaanbod. Door de respondenten te helpen bij hun keuze, slaagt de universiteit erin om een indrukwekkende 125 studenten per maand te verwerven.
Deze quiz is een effectieve manier om een reeks bestemmingspagina’s te vervangen waar de student anders doorheen moet navigeren. Daarom is dit een goed voorbeeld van een effectieve quiz.
De hormonale disbalans quiz
Een ander goed voorbeeld van een goedwerkende social media quiz is die van Rejuv Medical (gezondheidskliniek) die een betere manier wilde vinden om nieuwe patiënten naar hun kliniek te brengen, en dat terwijl ze de leadgeneratie en het uitbouwen van hun e-maillijsten maximaliseren. Het bedrijf zag stijgende kosten op Facebook en de consulten kostte $40 om te verwerven. Ze wilden een betere manier vinden om hun leadgeneratie kosten te verminderen, hun e-maillijst te laten groeien en uiteindelijk nieuwe patiënten naar hun kliniek te halen. Dus besloten ze om quizzen uit te proberen en creëerden ze een hormonale onbalans quiz voor Facebook-gebruikers. De resultaten van deze sociale media quiz resulteerden in 947 nieuwe leads, 30 consultaties, 15 nieuwe patiënten en verdienden $18.000 nieuwe omzet in slechts anderhalve maand.
Door goed in te spelen op de sociale media ‘trend’ en gebruik te maken van een gemakkelijke quiz creëerden zij een effectieve quiz die hun enorme omzet heeft geleverd zoals hierboven besproken.
Een fake news quiz
En tot slot deze quiz van Pew Research pakt een van de meest besproken onderwerpen van het jaar aan: nepnieuws. In het onderzoek wordt aan de mensen gevraagd hoe goed ze zijn in het onderscheiden van uitspraken die gebaseerd zijn op feiten en uitspraken die gebaseerd zijn op meningen. Na de quiz kan bekeken worden hoe de desbetreffende respondent de quiz maakte in vergelijking met een nationaal representatieve groep van 5.035 willekeurig geselecteerde Amerikanen. De quiz kwam in juni 2018 online en had op het moment van schrijven al 67.6K-aandelen.
Dit is een goed voorbeeld van het koppelen van een trending-onderwerp aan de missie van een organisatie. Ook sluit het aan bij de wens van mensen om deel te zijn van hot-button-issues.
De quiz linkt uiteindelijk naar een langer stuk onderzoek wat van deze quiz een goed voorbeeld maakt over hoe je de verspreiding van content kunt stimuleren.
Conclusie
Het gebruik maken van een marketing assessment of quiz op je website of sociale media is een leuke en effectieve manier om je publiek te bereiken. Je zal niet alleen meer leads ontvangen, maar het stelt je ook in staat om een vervolg aan de leads te kunnen toepassen. Je kan bijvoorbeeld gepersonaliseerde follow-up-e-mails verzenden op basis van de informatie die je hebt ontvangen.
Dit artikel is geschreven door Isabelle Bleeker, student International Business and Languages aan de Hogeschool Utrecht.
[Fotocredits ©
devrim_pinar – Adobe Stock]
Verder lezen over Online Marketing
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Online22.01.2024
Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?
Social Media28.12.2023
Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen
Marketing14.12.2023
Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’
DC Business26.10.2023
Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
Marketing06.09.2023
HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s
Marketing18.08.2023
HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game
Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjesVerder lezen over Website
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Online25.08.2023
Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen
Lifestyle10.05.2023
Last van lekkage? Met deze 4 tips is dat snel opgelost!
Entertainment28.02.2023
Hoe staat het met de Nederlandse goksites?
Marketing14.02.2023
Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod
11 mei een dag vol SEOOnline25.11.2022
iBood is volgens het publiek de Website van het Jaar 2022
DC Business20.10.2022