Online01.03.2016

De nieuwe richtlijnen van Google voor SEO


+ handige tool om jouw SEO-skills te verbeteren

Als je je in de wereld van SEO, copywriting of inbound marketing bevindt, is het zeer waarschijnlijk dat je hebt gehoord over de nieuwe richtlijnen “Search Quality Evaluator Guidlines” van Google.

De nieuwe guidelines van Google vertelt niet hoe hun algoritme precies in elkaar zit (dat blijft altijd een mysterie), maar het geeft wel een enorme hoeveelheid informatie over waar Google beoordelaars precies naar op zoek zijn, wat een pagina hoogwaardig maakt en hoe de inhoud moet worden geschreven.

Expert schrijvers en originele content

Een van de belangrijkste noodzaken voor goede SEO volgens Google is, dat je een deskundige schrijver in dienst hebt. Iemand die weet waar hij of zij over schrijft en ervaring heeft. Er is een grote behoefte aan deskundige schrijvers en auteurs die goede content voor hun sector te kunnen produceren.

Het is geen geheim dat Google altijd al gehouden heeft van originele, nuttige en goed geschreven diepgaande content. Interessant bij de nieuwe update van de richtlijnen van Google is dat ze een grote nadruk leggen op deskundige schrijvers.

Kwalitatieve content is belangrijk

Ook wordt er heel veel waarde gehecht aan kwalitatieve en relevante content. Kwalitatieve content wordt steeds belangrijker. Dit neemt niet weg dat elementen zoals een aantal backlinks ineens minder belangrijk worden. Google kijkt steeds kritischer naar verschillende factoren en ook naar de kwaliteit van de linkende domeinen. Relatief gemakkelijk verkregen ‘linkfarms’ zullen minder waarde hebben dan een link van een kwalitatief goed domein. Content is king!

webtexttool
webtexttool

Maar wat maakt je een expert?

Google maakt duidelijk dat dat sterk afhankelijk is van het onderwerp waar je over schrijft. Product- of restaurantreviews kunnen bijvoorbeeld worden beschouwd als ‘expert’. Zolang beoordelingen gedetailleerd en nuttig zijn, beschouwt Google de content als goede content.

Op gezondheidsfora zitten vaak mensen op zitten die geen gekwalificeerd specialist zijn om bijvoorbeeld over medische inhoud te schrijven. Maar omdat ze vaak wel ervaringsdeskundige zijn, zal de pagina als nuttig worden beschouwd.

Handige SEO tool

Kwalitatieve content is belangrijk en wordt steeds belangrijker voor Google. Ben jij een deskundige schrijver? Dan kun je Webtexttool gebruiken om je teksten in één keer SEO-proof te maken. Een tijdje geleden schreven we al een review over Webtexttool: een tool waarmee je jouw webteksten gemakkelijk en snel SEO-proof maakt. Met Webtexttool wordt je tekst real time gecheckt aan de hand van de laatste inzichten op SEO-gebied, waardoor je live de beste optimalisatie-suggesties krijgt. Je verbetert je tekst dus al tijdens het schrijven van je content, zodat je eerste versie direct geheel SEO-friendly is.

Google kijkt naar je website in termen van keyword gerelateerde functies, zoals het gebruik van je keyword en de relevantie van het onderwerp. Ook is de lengte van de tekst nog steeds erg belangrijk voor de ranking op Google. Met deze dingen helpt Webtexttool je.

Als je vaak met SEO werkt, maar ook als je er nog niet heel veel verstand van hebt, is deze tool heel handig. Meld je hier aan en probeer de gratis trial van Webtexttool!

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Webtexttool.

Fotocredits: Fotolia © Rawpixel.com / Fotolia © designer491

Tedje van Gils

Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van lekker eten, reizen en beauty.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over SEO

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent