De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Bijna de helft van alle consumenten is wantrouwig over de manier waarop bedrijven omgaan met hun gegevens. Zo blijkt uit een recent onderzoek van Verint. Het onderzoek is gedaan in samenwerking met het Britse onderzoeksbureau Opinium onder meer dan 18.000 consumenten in negen verschillende landen, waaronder ook Nederland.
Tevens geeft een op de vijf consumenten aan geen enkel bedrijf te vertrouwen om zijn informatie veilig op te slaan. Dit geeft aan dat merken nog een lange weg te gaan hebben als het gaat om het opbouwen van consumentenvertrouwen.
Sceptisch
Uit de resultaten komt naar voren dat het percentage consumenten dat sceptisch is over de manier waarop bedrijven met informatie omgaan wel van land tot land verschilt. Zo is in het Verenigd Koninkrijk het percentage consumenten dat zich zorgen maakt, met 63 procent het hoogst, en zijn Poolse consumenten over het algemeen het best van vertrouwen. Toch geeft daar nog 28 procent van de ondervraagden aan wantrouwig te zijn.
Lokale markt
Gezien de verschillen in de diverse landen, doen merken er goed aan om de manier waarop ze over dataverzameling communiceren, aan te passen aan de lokale markt. Zeker in landen als het Verenigd Koninkrijk en Duitsland – waar het wantrouwen hoog is – is het belangrijk om transparant te zijn en om consumenten te verzekeren van een veilige gegevensverwerking.
Nederland
Ook bedrijven in Nederland zouden daar goed aan doen: hier is 44 procent bezorgd over de manier waarop bedrijven met persoonlijke informatie omgaan. Vijftien procent van de Nederlandse ondervraagden gaf zelfs aan geen enkel bedrijf te vertrouwen met de veiligheid van zijn gegevens.
“Recente businesscases schijnen nieuw licht op het belang dat consumenten hechten aan databescherming,” zegt Nick Nonini, Managing Director EMEA bij Verint Enterprise Intelligence Solutions. “Met de inzichten die we opdeden in ons meest recente onderzoek, stelde Verint een visie op, die resulteerde in de New Rules of Customer Engagement. Deze richtlijnen helpen organisaties transparanter te zijn over het gebruik van consumentendata en bij het winnen van vertrouwen in een steeds uitdagender omgeving.”
Nog een lange weg te gaan
Dit wereldwijde onderzoek geeft aan dat er nog een lange weg te gaan is voordat consumenten erop vertrouwen dat hun belangrijkste dienstverleners veilig met persoonlijke gegevens omgaan. Om een idee te geven: zelfs in de bancaire sector – die het hoogste vertrouwen geniet – vertrouwt zowel in Nederland als wereldwijd niet eens de helft (43 procent) erop dat zijn gegevens veilig zijn.
Bij nutsbedrijven ligt dat percentage opvallend genoeg nog een stuk lager: daar is zowel in Nederland als wereldwijd slechts drie procent van de consumenten er gerust op dat deze bedrijven op een veilige manier met hun gegevens omgaan. Onlineretailers doen het op het gebied van consumentenvertrouwen het aller slechtst. Wereldwijd vertrouwt slechts twee procent erop dat zijn gegevens daar veilig zijn; in Nederland ligt dat met een procent nóg lager.
[Afbeelding © Anatoly Vartanov – Fotolia]
Verder lezen over Consument
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Nieuws19.10.2023
Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten
Nieuws02.10.2023
Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps
Verder lezen over Data
Online31.10.2023
Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?
Technology20.09.2023
Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde
Online25.08.2023
Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox
Online11.07.2023
Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan
Komt Threads dan nu wel naar Europa?Cybercrime28.06.2023
Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe
41% van de gezondheidszorgorganisaties sinds 2021 te maken heeft gehad met een datalekCybercrime26.05.2023
Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla
DC Business03.05.2023
Data recovery als snelle reactie bij gegevensverlies
Mobile12.04.2023
We bellen en sms’en weer veel minder
Voorraad 06-nummers nog steeds schaarsVerder lezen over Privacy
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Nieuws15.01.2024
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023
Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijsAdvertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Mobile07.12.2023