Floyd is journalist en al jarenlang als razende reporter werkzaam in de (landelijke) media. Daarnaast een passievolle podcastmaker en hij staat graag voor of achter de camera.
De winkels zijn alweer een tijdje dicht vanwege de coronamaatregelen van onze overheid. Hoewel deze maatregel de komende weken nog gehandhaafd zal worden, is er ook een klein lichtpuntje aan de horizon. Tijdens de laatste persconferentie is namelijk aangekondigd dat winkeliers het zogenaamde Click & Collect systeem mogen aanbieden. Hierbij bestellen consumenten de producten telefonisch of online en mogen zij deze ophalen in de winkel.
Uit de zoekresultaten van Google is te zien dat de interesse van consumenten in dit systeem flink is aangewakkerd. Zoektermen naar Click & Collect zijn de afgelopen zes maanden met meer dan 1000% gestegen, vergeleken met vorig jaar. Ook in Nederland nemen zoektermen als ‘afhalen bij winkel’ en ‘click & collect’ steeds meer toe op Google Zoeken.
Click & collect tips van Google
Om retailers te helpen op deze vraag in te spelen, lanceert Google een nieuwe Digitale Werkplaats workshop rondom click & collect. Tijdens deze workshop kunnen deelnemers leren hoe ze ‘Click & Collect’ gemakkelijk kunnen opzetten en klanten een vlotte ervaring en efficiënte service kunnen bieden. Workshops zijn vanaf nu 15 februari beschikbaar via .
Zowel grote als kleine retailers werken er hard aan om met hun klanten in contact te blijven via hun online kanalen. Het is nu belangrijker dan ooit om de fysieke en online aanwezigheid van een winkel dichter bij elkaar te brengen.
Tips voor winkels met een webshop
Stap 1: Gebruik de mogelijkheid voor gratis vermelding om je producten weer te geven op het Shopping tab.
Vorig jaar heeft Google aangekondigd retailers te helpen met het mogelijkheid om gratis vermeldingen te plaatsen op het tabblad ‘Shopping’. Winkeliers kunnen hun producten gratis laten weergeven op het tabblad ‘Shopping’ door zich aan te melden voor Merchant Center. Wie al een account heeft, kan bij het navigatiemenu aan de linkerkant navigeren naar Groei. Door op Programma’s beheren te klikken en vervolgens Platforms van Google te selecteren worden zij opgenomen in de gratis vermeldingen.
Stap 2: Click & collect: promoot afhaal opties bij klanten
Uit onderzoek van Google en Ipsos onder respondenten in de VS, blijkt dat 11% van de consumenten vaker click & collect gebruikt als gevolg van Corona. Ook is 38% meer tijd kwijt aan het plannen van winkelbezoeken en het opzoeken van informatie zoals openingstijden en voorraad.
Met de Curbside Pickup optie (‘buiten afhalen’) kunnen winkeliers laten weergeven welke producten beschikbaar zijn voor afhalen, met Pickup Today (‘vandaag ophalen’) of Pickup Later (bijvoorbeeld: ‘uiterlijk di. ophalen’). Dit kan via advertenties met informatie over de winkelvoorraad. Het afhaal aanbod kan dan worden gespecificeerd op de website, bijvoorbeeld in de winkelmand, of op een speciale pagina. Een aantal retailers is al met deze updates begonnen.
HEMA biedt in Nederland bijvoorbeeld “Click en Collect” aan, zodat klanten duidelijk kunnen zien dat ze hun online bestelling kunnen ophalen in de winkel wanneer ze een HEMA in de buurt opzoeken op Google Maps.
Tips voor winkels zonder een webshop
Stap 1: houdt klanten op de hoogte van de status van je winkel
Gebruik Google Mijn Bedrijf om klanten regelmatig updates te geven via Google Maps zodat ze weten waar ze aan toe zijn. Update daarna je bedrijfsprofiel om aangepaste openingstijden te communiceren. We zien dat veel retailers deze features al gebruiken om de status van hun bedrijf te communiceren.
Het café Koffieblom is een goed voorbeeld van hoe kleine ondernemers Google Mijn Bedrijf kunnen gebruiken om online door klanten gevonden te worden, maar ook gemakkelijk hun producten kunnen promoten door updates over nieuwe producten te uploaden, samen met afbeeldingen.
Stap 2: communiceer duidelijk welke mogelijkheden er bestaan voor afhalen en bezorgen
Vorig jaar zomer is het aantal zoekopdrachten naar ‘ondersteuning van lokale bedrijven’ op Google Zoeken met 2000% gestegen. De belangstelling van de consument om lokale winkels te ondersteunen, zal naar verwachting blijven bestaan maar consumenten zullen ook een contactloze ervaring willen. Zo is de zoekinteresse voor contactloos betalen in Nederland sinds vorig jaar met 225% gestegen.
Het is dus belangrijker dan ooit om duidelijk te communiceren aan klanten welke mogelijkheden er bestaan voor afhalen en bezorgen. Vanaf vandaag is afhalen bij de winkel toegestaan. Volg de regels van de overheid, maar maak ook gebruik van deze gelegenheid om dit aan klanten te communiceren door dit aan te geven in je Google Mijn Bedrijf instellingen.
Stap 3: moedig klanten aan om reviews te schrijven
Onderschat de kracht van recensies niet. Moedig bestaande klanten aan om reviews te schrijven zodat nieuwe potentiële klanten een meer volledig bedrijfsprofiel hebben om naar te kijken.
[Foto Duncan Meyer on Unsplash]
Verder lezen over App
Technology12.04.2024
Dyson wil je met AR-app laten zien welke plekjes je bent vergeten
Online10.04.2024
Uber nu ook beschikbaar in Zwolle
Mobile18.03.2024
Waarom je gedreven blijft om Duo Lingo of Candy Crush te doen
Online07.02.2024
Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers
WhatsApp-alternatief boert goedSocial Media26.01.2024
Zo kun je een WhatsApp-kanaal starten en beheren
Startups11.01.2024
CES: volledig offline gegevens overdragen kan nu met de LiveDrop app
Mobile28.12.2023
In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies
Nieuw jaarrecordAutomotive13.12.2023
Gepersonaliseerde waarschuwingen voor spookrijders krijgen via app
Vlaanderen pioniert!Verder lezen over Bedrijven
Social Media16.04.2024
Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024
DC Business09.04.2024
Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?
Technology28.03.2024
Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft
Gadgets07.03.2024
Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business
DC Business29.02.2024
Expatfile vereenvoudigt FBAR-aangiftes voor Amerikanen
DC Business25.02.2024
Dit is waarom jij als ondernemer een kredietverzekering moet hebben
Online13.02.2024
Waarom een Kanban-training voor veel beroepen werkt
DC Business31.01.2024
Van zzp naar zmp: denk aan de verplichte RI&E!
Verder lezen over Coronavirus
Online25.07.2023
Sprong naar nieuwe gastheersoort luidt gevaarlijkste periode virusinfectie in
Endemische versus pandemische systeemrisico's virusinfectiesOnline22.02.2023
Waarom aantallen wappies, gekkies en complotdenkers toenemen
Mobile05.12.2022
iPhone-fabriek Foxconn: over een maand weer op volle capaciteit
Lifestyle18.11.2022
Sunweb heeft beste jaar ooit: ‘Corona gebruikt om te investeren in digitalisering’
Nieuws14.11.2022
Qua uitstoot zijn we weer bijna op pre-coronaniveau
Nieuws02.09.2022
De evolutionaire ontwikkeling van het coronavirus opnieuw geduid
De karakteristieke wijze waarop zoönoses zich doorgaans ontwikkelenMobile20.04.2022
De CoronaMelder-app kan van je telefoon af
Nieuws18.03.2022
Uitfaseren Coronamelder ingewikkelder dan gedacht
Verder lezen over Google
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024