​Ben jij je echte authentieke zelf?

​Ben jij je echte authentieke zelf?

Vorig artikel Volgend artikel

Branding; een vaag begrip of juist een machtig mooi instrument? Lastig te beantwoorden, want dit is juist datgene wat je niet om kunt zetten in cijfers en statistieken, maar wat er wel voor kan zorgen dat jouw onderneming als een huis staat! Hoe zorg jij ervoor dat je online beeld juist is en de klant dus niet overstapt naar de concurrent?

Precieze marketing of een sprankje van jezelf?

Wanneer je alles volgens het boekje zou doen, dan zijn er vast veel regels over hoe jij jouw merk neerzet. Maar deze boeken worden één keer per zoveel tijd herschreven en spelen dus niet in op wat vandaag hot is. Wanneer het aankomt op social media, kan wat vandaag enorm in trek is, morgen een megablunder zijn! Wanneer jij trouw bent aan jezelf en aan je eigen merk, dan waarderen je online klanten dit. Maar hoe zet jij jezelf nu neer als je echte authentieke zelf? Ik geef je graag wat tips en ideeën.

Wie ben jij als ondernemer?

Social media is dé manier om te werken aan je branding. Het is de manier om te laten zien wie je bent en wat je kunt. Maar waar veel ondernemers de mist mee in gaan, is dat zij de online kudde blindelings volgen, zonder te kijken naar wie jij bent als ondernemer. Wat voor een ander werkt, kan averechts werken voor jou. Denk jij weleens heel makkelijk wat voor mijn concurrent werkt, werkt voor mij ook? Dan denk je helaas FOUT! Laat mij je iets vertellen over het geheim van goede branding.

Bewaak je eigen identiteit

Voordat je überhaupt iets plaatst op social media, is het van belang dat je voor jezelf een social media plan schrijft;

  • Wie ben je?
  • Wat deel jij online?
  • Wat geef je en wat neem je van je doelgroep?

Iets online plaatsen is zo gedaan. Vergeet alleen niet dat het niet zo makkelijk is om ook definitief iets te verwijderen. Zie het als een spoor van broodkruimels zoals Hans in het bekende sprookje achterliet. Je denkt misschien dat je iets hebt verwijderd, maar met heel goed zoeken is het 9 van de 10 keer wel weer tevoorschijn te halen. Plaats daarom nooit iets om het plaatsen. Ook al zie je dat je concullega iets geweldigs post, waarvan je zeker weet dat jij het 10x beter kan: doe het niet zonder goed na te denken. Bedenk eerst wie jij bent en handel vanuit die gedachte!

Wat deel jij online?

Ben jij heel zakelijk op je website? Trek die lijn dan ook door in de uitlatingen op social mediakanalen. Het is een tikkeltje vreemd wanneer je op je site heel zakelijk en professioneel bent en vervolgens op social media laat zien hoe wild jij je weekenden doorbrengt. Andersom werkt het ook zo. Wanneer je op je website amicaal bent en op je social media zakelijk, dan is de kans groot dat je potentiële klant/doelgroep afhaakt. Je bent niet authentiek! En nu denk je misschien, in een wereld waar bijna alles online afspeelt, is dit niet het belangrijkste. Weer fout! Anno 2019 wil de potentiële klant juist het gevoel hebben dat deze je kent. Zie daarom je website/webshop én ook je social mediakanalen als een ouderwetse winkel: je maakt een praatje met de klant, vraagt om informatie, een mening, maakt een sociaal babbeltje en vervolgens gaat de klant over tot een aankoop.

Hoe je dit online doet? Toon je ware aard! Bewaak je identiteit en laat niets of niemand daartussen komen. Wees écht authentiek en niet een beetje.

Wat geef je en wat neem je van je doelgroep

Dit sluit perfect aan met wat ik hierboven beschreef. Wanneer jij je website/webshop en social mediakanalen gaat zien als een klein winkeltje met ouderwetse toonbank, dan begrijp je direct wat ik hierna ga beschrijven. Niemand komt graag in een winkel waar de verkoper opdringerig is of juist onverschillig. Maar iedereen komt graag bij die ene winkelier die altijd zijn of haar klanten herkent, vraagt om de mening van de klant en hier ook daadwerkelijk iets mee doet.

Dat is wat ik bedoel met ‘neem je alleen of geef je ook’? Een klein voorbeeld: iedere week delen wij tips in een filmpje genaamd 30 seconds. Het idee hierachter is dat iedere specialist tips en ideeën deelt met de kijker. Zo zie je als ondernemer in welke SEO-strategieën je in kunt zetten om meer bezoekers naar de website te trekken. Of je hoort hoe een expert je vertelt waarom je echt filmpjes toe moet voegen aan je website of social mediakanalen. Wij delen de kennis graag, omdat iedereen hier baat bij kan hebben. Het gevolg is dat klanten op hun beurt naar ons toekomen wanneer zij bijvoorbeeld branding via social media nodig hebben voor hun business en dit uit willen besteden. Geven én nemen dus.

Branding: jouw online naamsbekendheid

Mensen zien nog niet altijd in dat branding via social mediakanalen je bedrijf echt goed kan doen. Ik hoor helaas nog te vaak dat social media iets is wat je in je privétijd moet doen, maar vooral niet zakelijk. Maar kijk eens naar Nike. Dit merk heeft een hele afdeling die gewoon dagelijks met social media werkt. Zij plaatsen de meest geniale filmpjes en mooiste campagnes, waardoor ze inmiddels wereldwijd op de kaart staan. Nike is dan ook gelijk het mooiste voorbeeld dat je kunt pakken wanneer je het hebt over geven en niet alleen nemen.

In bovenstaand filmpje deelt Nike een mooie boodschap, zonder dat zij oproepen tot het kopen van hun nieuwste collectie. Natuurlijk, iedereen in beeld heeft iets aan met het logo van Nike en het filmpje eindigt met de alom bekende slogan Just do it. Zij delen echter vooral een filmpje waarin ze inspelen op een maatschappelijk beladen onderwerp. Heel slim: als merk laat je zien waar je voor staat en dat je bepaalde gevoelige maatschappelijke onderwerpen niet uit de weg gaat. Zonder extra promotie stijgen de verkoopcijfers na dit soort commercials toch. Simpelweg omdat Nike weet wat de doelgroep van ze wil- en door dit gegeven, krijgen zij iets terug: een trouwe klant!

Wil jij een trouwe klant voor het leven? Sta dan vol vertrouwen achter je online toonbank en wees je authentieke zelf!

Deze blogpost is geschreven door Matthy van Rooijen, content marketeer @ Optima Media.

[Fotocredits © adzicnatasa - Adobe Stock]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies