Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Als je genoeg tijd op het net spendeert is je vast wel al eens opgevallen dat elke stap in de gaten wordt gehouden. Op bijna elke website zitten trackers die bijhouden wat je daar doet en wie je bent. Je routine, je voorkeuren, alle kleine stukjes die samen je online personality vormen worden bij elkaar gebracht.
Wat je misschien niet weet is dat er in meer dan driekwart van alle sites verborgen Google trackers zitten, en in een kwart van de site ook verborgen Facebook trackers. Dat zegt het Princeton Web Transparency & Accountability project volgens CNBC.
De kans is dus heel groot dat zowel Google als Facebook je ook tracken als je op grote delen van je favoriete sites bent, nog los van hun eigen interne tracking via zoekopdrachten en services als gmail. En je weet: gratis is nooit gratis, dus al die diensten die je gebruikt maken dat je automatisch je OK hebt gegeven om van die voorkeuren en gewoontes een profiel te laten maken dat verkocht wordt om merken en andere klanten gericht advertenties jouw kant uit te sturen.
Wie waakt?
Google en Facebook beheren samen meer dan 60 procent van alle wereldwijde digitale advertenties. Niet alleen worden de advertenties dus op maat voor je gemaakt, die hyperspecifieke informatie kan ook gebruikt worden om je in een filterbubbel te zetten.
De roep om overzicht vanuit de overheid is er wel, maar veel mensen denken dat het met het relatief strenge optreden van de EU als het gaat om privacy wel goed komt. Daar is iets voor te zeggen. Je kunt het hele probleem natuurlijk ook voorkomen of in elk geval minder erg te maken. Er zijn mogelijkheden zat: je kunt voor verschillende browsers al anti-Google en Facebook-tracker plugins krijgen die zorgen dat je informatie niet zomaar wordt meegestuurd.
Wat kun je doen?
Een hele belangrijke verandering die je kunt maken is om niet meer met Google te zoeken, want ook daar wordt alles opgeslagen. Denk maar niet dat Incognito Mode ook maar iets anonimiseert: er gebeurt niks meer dan dat je bezoekhistorie voor de volgende gebruiker wordt gewist.
Dan is DuckDuckGo (in elk geval heel passend volgens DuckDuckGo) een alternatief dat meerdere klappen tegelijk uitdeelt. Niet alleen krijg je zoekresultaten die niet gekleurd zijn door Google’s algoritme – weg filterbubbel – maar je wordt ook nog eens niet getrackt. Waarom daar niet? Omdat het simpelweg niet het businessmodel is van DuckDuckGo. Die hebben namelijk geen businessmodel dat draait op getargete advertenties. Er zijn wel advertenties, maar alleen genoeg om de zaak draaiende te houden en die moeten het zonder enige informatie doen over degene die komt aansurfen.
Het lijkt misschien extreem om Google op te moeten geven voor wat privacy online, maar dat wil alleen maar zeggen in hoeverre het bedrijf zijn klauwen in ons heeft zitten met alle ‘gratis’ mogelijkheden die het heeft. Het blijft je eigen keuze, maar de eerste stap is weten dat je een keuze hebt.
[Afbeeldingen © DuckDuckGo]
Verder lezen over Google
Online02.05.2024
Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Verder lezen over Privacy
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Nieuws15.01.2024
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023
Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijsAdvertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Verder lezen over Zoekmachine
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search19.01.2024
Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%
Advertising28.12.2023
Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?
Dit kan je eraan doen!Online11.12.2023
Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome
Google bereidt 'DMA'-aanpassingen Chrome browser voorSearch11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Online06.12.2023
Jaaroverzicht Marktplaats: ook in 2023 scoort ‘gratis’ met 55,5 miljoen zoekopdrachten
Maar ook Vermeer & VanMoofSearch31.10.2023
Google wilde Search App standaard in iOS integreren
CEO van Google moest getuigen in de antitrust zaakSearch19.10.2023