De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Klanten verwachten zowel online als in de winkel een ervaring die ze niet snel vergeten. “Je moet ze memorabele momenten bieden”, aldus Eugenio Cassiano, Chief Innovation Officer voor SAP Customer Experience. “Breng je klant in vervoering, of sterf.” Dat prikkelen doe je volgens de CIO niet door ze weer een mijn-omgeving aan te laten maken. Maar hoe dan wel?
Een mijn-omgeving bij je bank, verzekeraar, camping, internetprovider, telecomoperator, supermarkt… De gemiddelde Nederlander heeft er tientallen rondslingeren op internet, met bijna evenveel combinaties van gebruikersnaam en wachtwoord voor de toegang tot die omgevingen. En voor iedere nieuwe mijn-omgeving moet de gebruiker weer gegevens afstaan die ergens in een database terechtkomen.
Een onhoudbare situatie, denkt Eugenio Cassiano. De innovatiebaas van SAP Customer Experience is voorstander van een ‘gedistribueerd identiteitssysteem’ dat de klant de controle geeft over zijn eigen identiteit. Het is de gedachte achter de ‘self-sovereign identity’. “De klant moet eigenaar zijn van zijn eigen identiteit, en zelf kunnen bepalen welke informatie hij met welke organisaties deelt.”
Web zonder wachtwoorden
Achter de schermen doet SAP onderzoek naar een decentraal identiteitssysteem dat zich kan ontwikkelen tot een ‘web zonder wachtwoorden’. Zo’n systeem laat klanten online een digitale identiteit aanmaken. Biometrische kenmerken zoals een vingerafdruk of irisscan worden gebruikt om de identiteit te verifiëren. De identiteit wordt vervolgens opgeslagen op een ‘node’ in een gedistribueerd netwerk. Dat kan het apparaat van de gebruiker zijn, of in een distributed ledger.
Deze aanpak heeft meerdere voordelen, zowel voor de klant als voor de dienstverlener. Tijdens de Executive Digital Exchange (EDX) in Amsterdam, een evenement georganiseerd door SAP en de Singularity University, stipte Cassiano er drie aan:
1. Veiliger door decentrale karakter
Databases met daarop de gegevens van duizenden klanten zijn een aantrekkelijk doelwit voor cybercriminelen. Als ze zo’n database hacken, hebben ze de jackpot. Bij een gedecentraliseerd identiteitssysteem is er geen sprake van één jackpot. De informatie staat immers verspreid op een groot aantal vertrouwde ‘knooppunten’.
2. Gegevens op maat te delen
Klanten hebben volledig de controle over de eigen gegevens, en kunnen die zelfs voor een bepaalde periode beschikbaar stellen. Bijvoorbeeld ingeschreven voor een bootcamp? Dan kan de cursist ervoor kiezen om bepaalde (medische) gegevens alleen tijdens lestijden beschikbaar te stellen aan de instructeur.
“Met een self-sovereign identity bepaalt de klant zelf welk merk hij toegang geeft tot welke informatie”, licht Cassiano toe. “En dus kan hij er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen zijn geslacht en leeftijd te delen, en zijn naam achterwege te laten.” Gebruikers kunnen zuinig zijn met het vrijgegeven van hun persoonsgegevens. De identiteit van de gebruikers staat immers al onomstotelijk vast.
3. Basis voor optimale klantervaring
De klantervaring is steeds vaker afhankelijk van ecosystemen van samenwerkende bedrijven. Als voorbeeld geeft Cassiano de videostreamingservice die Apple nu in samenwerking met bedrijven als HBO, Showtime en Starz op de markt zet. En Airbnb dat de ambitie heeft om uiteindelijk een complete reiservaring te bieden.
“Het gaat steeds vaker om het aangaan van strategische samenwerkingen. Het ecosysteem van samenwerkende partijen bepaalt de klantervaring”, aldus Cassiano. “De vraag is dan wel: wie is de ‘eigenaar’ van de klant? Ik denk dat we steeds vaker gaan zien dat de klant zelf eigenaar is van zijn digitale identiteit.” Daar passen mijn-omgevingen volgens Cassiano niet bij, maar wel een gedistribueerd identiteitssysteem dat de klant baas maakt over zijn eigen identiteit.
Verder lezen over SAP
Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology22.11.2023
Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team
Streven naar efficiëntie op en naast het circuitNieuws14.06.2022
Duurzaamheidsinitiatieven stranden vaak in goede bedoelingen
Technology16.07.2021
Zo zorgt data-analyse voor een revolutie in de e-sport
DC Business12.07.2021
SAP Nederland benoemt Jeroen van der Lingen tot Managing Director
DC Business03.06.2021
SAP introduceert het grootste zakelijke netwerk ter wereld
DC Business25.05.2021
Brouwer Habesha maakt Ethiopische droom waar met SAP Cloud for Customer
Technology20.05.2021
EY draagt bij aan een veilig Eurovisie Songfestival
Verder lezen over Security
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Gaming28.03.2024
Zo omzeil je drukke servers in Call of Duty
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime12.02.2024
Nieuwe techniek haalt door muren heen data van je camera’s
Cybercrime06.02.2024
Safer Internet Day: 5 tips om veiliger te internetten
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online29.01.2024
Flinke toename datingfraude: In 2023 bedroeg schade méér dan 7 miljoen euro
75% meer dan in 2022Verder lezen over Toekomst
Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology17.04.2024
AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024
Technology15.04.2024
Die botsproef in de ruimte heeft een Nederlands tintje
Dit is HyperScout H.Technology15.04.2024
Nationale Quantum Cursus nu beschikbaar voor het grote publiek
Quantum wordt de volgende techrevolutieTechnology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticTechnology27.03.2024
Stellantis Freedom of Mobility Forum ambitie voor wereldwijde duurzame mobiliteit
DC Business21.03.2024