Twee slimme mannen die op de Nijmeegse campus rondlopen zijn gepromoveerd op onderstaande teksten.
Mijn computer begrijpt mij helemaal Google moet als een volleerde en invoelende bibliothecaresse kunnen inschatten welke informatie op een bepaald moment adequaat is. En computersystemen zouden zich toch beter moeten kunnen aanpassen aan hun gebruikers. Twee promovendi in de informatiekunde, Bas van Gils en Paul de Vrieze, keken fundamenteel naar het realiseren van deze verlangens.
Zoeksystemen moeten helpen om de juiste informatie, op het juiste moment, in de juiste vorm te vinden. Maar zoeksystemen richten zich vooral op het vinden van documenten die over het goede onderwerp gaan, een nogal eenvoudige vorm van waardering van documenten. Het gevolg is dat veel resultaten niet voldoen aan de wensen van de zoeker. Als het zoeksysteem zou begrijpen dat de gebruiker zoekt per mobieltje, moet het geen enorme bestanden presenteren.
En als er geen mediaspeler op de hardware staat, moet het niet aankomen met film en geluid. Ook het doel van de te zoeken gegevens zou meegenomen kunnen worden evenals persoonlijke kenmerken van de gebruiker (jong/oud, hoog/laagopgeleid, werk/vrijetijd, et cetera).
De zoekmachine als makelaar Bas van Gils, informatiekundige van het Institute for Computing and Information Science (ICIS), ontwikkelde een methode om de geschiktheid van informatie beter te waarderen. Hij gebruikt hiervoor een economische model waar kosten en baten tegen elkaar moeten worden afgewogen. Hij vat het world wide web op als een informatiemarkt, waarbij zoekers kosten maken om informatie van waarde te vinden. Zoekmachines spelen in dit model de rol van makelaar. Die hebben een speciale rol in het waarderen van de informatie voor de kopende (lees: zoekende) partij.
Dat gaat veel verder dan het stoeien met keywords. Deze makelaars moeten aan de hand van allerlei eigenschappen (zoals onderwerp, vorm, formaat, taal, lengte van het document, et cetera) inschatten wat de waarde van een document is voor een zoeker in een bepaalde situatie. Van Gils – die 8 december promoveert – pleit er daarbij voor vorm en inhoud los te knippen.
“Er zijn wel allerlei wedstrijden over wie het beste zoeksysteem kan maken”, zegt zijn promotor prof. Erik Proper “Maar dan sleutelen ze een beetje aan zo’n algoritme, zonder dat ze begrijpen waarom het werkt. Wij kunnen dat ook niet onderzoeken omdat de werkwijze van de zoekmachines geheim is. Voor fundamenteel begrip van dergelijke kwesties en reflectie over wat nu de beste manier is, is het daarom nodig om zelf modellen te ontwikkelen.”
De gebruiker de baas Ook Paul de Vrieze, die vijf dagen later als informatiekundige promoveert, keek op zo’n fundamentele manier naar een onderwerp dat ook de aandacht van de Googles en Microsofts in deze wereld heeft: hoe kunnen gebruikersvoorkeuren het best vertaald worden in instellingen van apparaten. Het kan toch allemaal veel eenvoudiger!
Waarom moet een kopieerapparaat iedere keer opnieuw worden ingesteld door de gebruiker die altijd dubbelzijdig en geniet wil? Waarom zou de gebruiker voor alle programma’s functie x moeten instellen? Waarom moet die gebruiker zich bezighouden met bestanden die niet passen bij de geïnstalleerde software?
Inside the computer De Vrieze ontwikkelde het eerste model voor adaptieve personalisatie dat werkt voor alle soorten software. “Dankzij dit model hebben we een algemene adaptatie-engine kunnen ontwikkelen en hebben we een manier waarop verschillende applicaties kunnen samenwerken zonder van elkaar bewust te zijn. Daarnaast kunnen we de privacy beschermen. Deze beide zaken zijn nieuw.”
De Vrieze stelt voor om de analyse van de voorkeuren in een apart systeem onder te brengen, tussen software en gebruiker in. Zo blijft de gebruiker de baas over zijn eigen gegevens. Amerikaanse privacyvoorvechters hebben twee weken geleden de Amerikaanse overheid gevraagd een verbod uit te vaardigen op het ongebreideld verzamelen van gegevens – met als nieuw plan het afluisteren van omgevingsgeluiden via computermicrofoons.
Google maakt zeventig miljoen gebruikersprofielen per maand. Google verweert zich met: “In principe gebruikt geen enkel product informatie die tot een individu is te herleiden, tenzij we dat in de gebruiksvoorwaarden melden.” (Bron: de Volkskrant.)
De Vrieze toont in ieder geval aan dat er een alternatief is: wel comfortabel werken met software die zich voegt naar je gewoontes, maar zonder privacyverlies. via
Verder lezen over Google
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Online19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Verder lezen over Mac
Gadgets24.01.2024
Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd
Gadgets15.01.2024
Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?
Gadgets13.12.2023
Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland
Gadgets30.10.2023
Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht
Gadgets06.09.2023
Chromebook-alternatief: Apple heeft goedkope MacBook in de maak
Cybercrime21.06.2023
Handig: Apple ID’s kunnen nu passkeys gebruiken
Relaxed inloggen op je iPhoneGadgets02.06.2023
Abonnement op een Macbook: of toch beter zelf kopen?
Technology02.06.2023
Dit verwachten we van Apple WWDC 2023 op 5 juni
Verder lezen over Microsoft
Online22.04.2024
Een realistische video van jou is gemaakt met één foto
Social Media16.04.2024
Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024
Online11.04.2024
Windows 11 wordt voorzien van meer reclame
Gaming05.04.2024
Xbox krijgt een AI-chatbot die nu al tegenvalt
Technology01.04.2024
Tijdmachine: Microsoft Bob was Microsoft voor beginners
Marketing01.04.2024
Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden
Gaming28.03.2024
Komt er een witte, discloze Xbox Series X?
Online14.03.2024