Online08.12.2006

Verslag opening ABN AMRO filiaal in Second Life


1165594918second.jpg
1165594918second.jpg

Na Endemol met Big Brother is sinds gisteren het tweede Nederlandse grote bedrijf een virtuele vestiging rijker. ABN AMRO heeft gelijk groot uitgepakt in Second Life met 25 sims en is daarmee (als ik goed geïnformeerd ben), de op één na grootste landeigenaar van Second Life.

ABN biedt bijvoorbeeld eilanden voor starters, young professionals, hypotheek advies, beleggers, productadvies, seminars en een eiland voor werving. Het geheel is zeer groots opgezet, met in de lucht zwevende volledig ingerichte kantoren en boardrooms, een strand en velicopters om je te verplaatsen.

De persconferentie voor een klein groepje journalisten en ABN’ners verhaalde met grote bewoordingen over het belang dat De Bank hecht aan nieuwe manieren van communicatie met potentiële klanten en het aanwezig zijn op nieuwe platforms. Op de vraag in hoeverre dit meer is dan een marketingstunt antwoordde de avatar alter-ego van ABN directeur Jan Peter Schmittmann dat de bank Second Life ziet als een ontmoetingsplaats en een alternatieve manier van contact met nieuwe klanten en werknemers. De bank is dan ook van plan het als platform te gebruiken voor advies, informatie en seminars.

De bank richt zich in eerste instantie op een Nederlands publiek, uitgaande van het feit dat de gemiddelde SL bewoner hoogopgeleid is en rond de dertig jaar. Vooral ondernemers, young professionals en studenten werden als doelgroep genoemd, helaas werd niet direct duidelijk of deze doelgroep buiten SL dan moeilijker te vinden is dan wel waarom nou juist deze doelgroepen binnen SL te vinden zijn.

Vooralsnog is men niet van plan zich ook bancair in SL te begeven, ABN gaat zich dus niet bemoeien met SL transacties, leningen voor SL aankopen of hypotheken voor SL vastgoed. Op de vraag hoe ABN denkt traffic te genereren naar hun eilanden bleef het wat stilletjes. Want net als bij websites heb je niets aan een mooie plek op het web of een virtuele wereld zonder bezoekers. Hiermee samenhangend bleef ook de vraag onbeantwoord wat de ABN stek in Second Life nu precies extra te bieden heeft boven een ‘echt’ bezoekje aan een bankkantoor of de website.

Eén van de meest belangrijke succesfactoren van aanwezigheid in Second Life is tenslotte dat je iets extra’s biedt aan de bewoners, iets wat ze alleen in de virtuele wereld kunnen vinden of doen. Ik denk dat het juist belangrijk is dat Second Life niet wordt gezien als weer een leuke plek om je merk te communiceren, maar dat je je diensten en producten op een creatieve manier naar de virtuele omgeving vertaalt. En ondanks dat het ABN hoofdkwartier er prachtig uitziet, vraag ik me af wat het de Second Life gebruiker aan meerwaarde gaat bieden boven het echte leven.

Dobre Vanbrugh is directeur van [Lost in the] Magic Forest, een agency speciaal voor Second Life en virtuele werelden