Wall Street Journal legt nadruk op splitsing print en web

Vorig artikel Volgend artikel
1165352781krant

Molblog heeft interessante posting:

Uitgeverij Dow Jones & Company heeft haar strategie aangepast aan de verschuivende verhoudingen in de print- en online wereld. Kort samengevat gaat de krant het uitgebreidere en diepgaandere achtergrondverhaal brengen en komt het nieuws op het web terecht. Doel is, naast het beter bedienen van haar lezers, ook een forse kostenbesparing. De release van de vernieuwde varianten per 2 januari aanstaande levert de uitgever een slordige 13,5 miljoen euro per jaar op, voornamelijk aan besparingen bij de krant.

Naast de inhoudelijke koerswijziging, verandert ook de fysieke verschijningsvorm, de printversie wordt een tandje smaller. Hierdoor verliest het een van haar zes kolommen, wat direct een teruggang aan nieuwsruimte van 10% betekend. Hoofdredacteur Paul Steiger nuanceert direct: “Dat wil niet zeggen dat we uit het ‘wat is er gebeurt-nieuws’ stappen, we stoppen deze actualiteit simpelweg in een meer beperkte ruimte”. Met de differentiatie moet de lezer het wen en de printversie naast elkaar gaan zien, als verschillende maar zeer goed naast elkaar bestaande entiteiten.

Ter promotie zijn op 2 januari zowel de krant als de website (waarvoor normaliter inschrijving nodig is) gratis toegankelijk. Dus we kunnen het allemaal gaan bekijken….!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies