Online07.11.2006

Als vrouwen het voor het zeggen hebben


1162934143jan-m.jpg
1162934143jan-m.jpg

Maurice de Hond heeft onderzoek gedaan naar de politieke voorkeuren van lezers van zestien uiteenlopende vrouwenbladen via een speciale website www.alsvrouwenhetvoorhetzeggenhadden.nl

De Hond heeft het onderzoek aangevuld met eigen onderzoek op www.peil.nl. “Vrouwen zijn altijd avontuurlijker in hun stemgedrag dan mannen,” aldus De Hond, “maar de lezeressen van tijdschriften blijken nog avontuurlijker te zijn”.

Zo krijgt de Partij voor de Dieren landelijk slechts 2 procent van de vrouwelijke stem, maar het dubbele van de lezeressen van de bladen die meededen aan de enquête. Een op de tien lezeressen van Beau Monde stemt op de Partij van de Vrijheid van Geert Wilders als er vandaag verkiezingen zouden zijn, landelijk is dit een op de vijfentwintig vrouwen .

Gevraagd naar hun voorkeur voor Balkenende of Bos als nieuwe premier, wint Bos met een kleine marge, maar een veel groter percentage vindt eigenlijk geen van beide geschikt voor het premierschap. De Hond: “Meer mensen hebben een hekel aan Bos of Balkenende dan een voorkeur voor een van de twee.”

Grote winnaar onder de bladenlezende vrouwen is de SP. Veel lezeressen, ook van bladen van als Story, Viva en Libelle, geven hun stem aan de Socialistische Partij als er vandaag verkiezingen zouden zijn. “De SP is de nieuwe PvdA,” zegt De Hond. “Veel vrouwen vertrouwen Marijnissen. Bos vinden ze minder authentiek.” In de populariteit van de SP onder vrouwen ziet De Hond ‘een vertaling van het zorgzame’.”Vrouwen lijken wat meer op emotie te stemmen en mannen meer op ratio.”

Wellicht de belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat niet langer een duidelijk verband bestaat tussen de bladen die iemand leest en zijn of haar politieke voorkeur. De Hond: “Het electoraat is geatomiseerd. Een SP-kiezer staat niet per definitie gelijk aan een bijstandsmoeder. Iedereen kan een SP-kiezer zijn.”

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.