De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Cybercriminelen proberen dagelijks op een heel aantal verschillende manieren misbruik te maken van het internet. Een ervan is het gebruik maken van oude, vrijgekomen domeinnamen om nepproducten te verkopen. Dat zijn er steeds meer. Tijd voor actie, zo dacht de consumentenbond. Er werden zo’n 2.000 verdachte sites opgespoord en daarvan zijn er inmiddels 850 offline gehaald.
Nepproducten
Het onderzoek werd gedaan naar webwinkels die zogenaamd met hoge kortingen merkkleding of luxe producten verkopen, maar in werkelijkheid nepproducten of soms zelfs helemaal niets leveren.
In de meeste gevallen maken deze winkels gebruik van bestaande, in onbruik geraakte domeinnamen. Het grote voordeel hiervan is dat bij een bestaand domein het webadres al bekend is bij Google, en zo dus ook hoger in de zoekresultaten zal verschijnen. En hierdoor dus ook een stuk aantrekkelijker is voor cybercriminelen omdat ze hierdoor ook meer traffic ontvangen, en potentieel meer slachtoffers kunnen maken.
Uit het onderzoek blijkt dat de overgrote meerderheid van de sites (92%) is aangemeld via slechts 4 hostingpartijen. Het gaat om Public Domain Registry (PDR) uit India, het Amerikaanse GoDaddy, 1API uit Duitsland en het Nederlandse Registrar.eu.
850 sites offline, rest volgt
De Consumentenbond speelde de lijst van 2.000 verdachte websites door naar 1API, Registrar.eu en de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland.
1API en Openprovider (het bedrijf achter Registrar.eu) haalden 850 sites die bij hen geregistreerd stonden offline. SIDN is nog in overleg met de andere 2 registrars om ook deze nepsites offline te krijgen.
Probleem
Malafide webshops vormen een aanzienlijk probleem. Van de 90.000 webwinkels die zich op de Nederlandse markt richten, zijn er naar schatting zo’n 25.000 tot 35.000 niet te vertrouwen. Wereldwijd zijn er naar schatting zelfs 700.000 nepshops actief. In deze nepwinkels worden voornamelijk schoenen, kleding, tassen en zonnebrillen aan van bekende merken, zoals Nike, Adidas, Hugo Boss, Ralph Lauren en Tommy Hilfiger aangeboden.
[Afbeelding ©
ChenPG
– Adobe Stock]
Verder lezen over Consument
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Verder lezen over Merken
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Online22.07.2024
Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinLifestyle16.10.2023
Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo
Marketing28.04.2023
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook
Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goedOnline01.04.2023
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen
Verder lezen over Online Shop
Cybercrime25.11.2024
Ook bekende webshops kunnen je oplichten tijdens Black Friday
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024