Online11.08.2006

Ook websites vliegvelden ontregeld na Brits terreuralarm


1155325400heathrow.jpg
1155325400heathrow.jpg

Keynote heeft na het terreuralarm op Heathrow de prestaties van websites van vliegvelden geanalyseerd. De websites van Britse luchthavens, maar ook www.schiphol.com, kwamen onder druk te staan na de ontdekking van een terroristisch complot. Een groot aantal mensen wilde de laatste stand van zaken weten over vertragingen van internationale en binnenlandse vluchten. Uit de analyse blijkt dat de meeste sites moeite hadden met het enorme aantal verzoeken, waardoor onderbrekingen en lange downloadtijden ontstonden.

Amsterdam Airport (www.schiphol.com) had tussen 10.00 uur en 18.00 uur problemen met de beschikbaarheid waardoor op sommige tijdstippen de helft van de bezoekers niet op de site kon komen. In deze periode duurde het gemiddeld meer dan 30 seconden voordat de pagina geladen was, met pieken van 44 seconden. Luton airport (www.london-luton.co.uk) was slechts bij 9,09% van de metingen beschikbaar.

De keren dat de site wel beschikbaar was, moesten bezoekers gemiddeld 54,22 seconden wachten tot de site geladen was. Belfast airport (www.belfastairport.com) was 85,11% van de gemeten tijd niet beschikbaar, wat betekende dat reizigers de site het grootste deel van de ochtend niet konden bereiken.

Birmingham International (www.bhamintlairport.nl) en Cardiff (www.cardiffairport.com) presteerden eveneens slecht met een beschikbaarheid van respectievelijk 38,30% en 21,74%. Een vluchthaven die beter presteerde, was Manchester (www.manchesterairport.co.uk) met een beschikbaarheid van 86,96%, maar met een gemiddelde downloadtijd van 22,78 seconden.

BAA.com, exploitant van de vliegvelden Heathrow, Stansted en Gatwick, was voor lange periodes niet bereikbaar of extreem traag. Het duurde soms 45 seconden voordat de pagina was geladen.

Keynote is van mening dat het serviceniveau van de websites van de luchthavens verontrustend is, op het moment dat zoveel mensen afhankelijk zijn van het internet voor informatie.

“De websites van luchthavens zijn vaak de eerste plaats waar mensen zich tot wenden in het geval van een crisis als deze. Het is dan ook belangrijk dat de sites constant beschikbaar en eenvoudig te bereiken zijn”, zegt Haran Sold, managing director van Keynote. “Gelukkig komen dit soort terreurdreigingen niet iedere dag voor, maar als ze dan gebeuren, dan is toegang tot gegevens over vluchten en het welzijn van betrokkenen cruciaal.

En hoewel piekperioden als deze moeilijk te voorspellen zijn, is het belangrijk dat organisaties zich voorbereiden op dit soort gebeurtenissen. Websites die niet goed kunnen voorzien in de informatiebehoefte, maken een stressvolle situatie vaak alleen maar moeilijker.”

De websites van de BCC en CNN presteerden zonder onderbrekingen of afwijkingen in responsetijden. Ook de belangrijkste Nederlandse nieuwssites waren de hele dag goed bereikbaar.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Schiphol

Schiphol maakt veel lawaai, maar het kan nog veel erger

De afgelopen weken is weer veel gedoe rondom onze nationale luchthaven Schiphol. Al jaren wordt gesproken over het terugdringen van het aantal vluchten. Dat leek in kannen en kruiken, maar enkele dagen geleden bleken die...

Technology21.11.2023

Schiphol maakt veel lawaai, maar het kan nog veel erger

JetBlue dient nieuwe klacht in tegen de Nederlandse staat

Enkele weken geleden wist JetBlue nog vol trots te melden dat de luchtvaartmaatschappij dagelijks vanaf Schiphol naar New York ging vliegen. Die blijdschap heeft inmiddels plaatsgemaakt voor boosheid. JetBlue dreigt name...

Nieuws29.09.2023

JetBlue dient nieuwe klacht in tegen de Nederlandse staat

Nieuwkomer dreigt door nieuwe regelgeving van Schiphol verdreven te worden
Schiphol gaat nachtsluiting invoeren

Het kwam vandaag als een donderslag bij heldere hemel. De nieuwe, tijdelijke, CEO, Ruud Sondag, heeft geroepen dat hij ernaar streeft om Schiphol binnen enkele jaren te ‘verlossen’ van nachtvluchten, privéjets en la...

Nieuws04.04.2023

Schiphol gaat nachtsluiting invoeren

Schiphol test AI-technologie in securityproces

De handbagage van passagiers op Schiphol wordt straks bij de security gecontroleerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). De luchthaven start daarvoor een samenwerking met security technologiebedrijf Pangiam. Do...

Technology13.03.2023

Schiphol test AI-technologie in securityproces

AI moet lange wachtrijen en geannuleerde vluchten helpen voorkomen
Een goedkope zomervakantie in eigen land. Of toch daarbuiten?

Uit een onderzoek van het onderzoeksbureau iVOX blijkt dat de prijs, het weer en de natuur belangrijke factoren zijn voor het vastleggen van onze vakantiebestemming. Maar kunnen we nog dezelfde eisen stellen als voor de...

Lifestyle27.02.2023

Een goedkope zomervakantie in eigen land. Of toch daarbuiten?

Proef met zelfrijdende rolstoelen op Schiphol

Wie wel eens op Schiphol geweest is, heeft ze wel eens gezien, de karretjes waarop minder valide passagiers naar hun bestemming op het vliegveld getransporteerd worden. Ze hebben wel wat weg van een golfkar en nemen noga...

Technology22.02.2023

Proef met zelfrijdende rolstoelen op Schiphol

​Waarom de bagageband op Schiphol zo open en bloot is

Het blijft bijzonder: op Schiphol arriveren en je koffer tussen allemaal andere koffers op de bagageband zien aankomen. Iedereen kan allerlei koffers pakken, maar is het wel zo vrijblijvend als het lijkt? Er is een reden...

Gadgets15.06.2022

​Waarom de bagageband op Schiphol zo open en bloot is

Schiphol gaat met een app vlieglawaai melden

Luchthaven Schiphol komt met een app die vlieglawaai voor omwonenden kan voorspellen. Dat is de uitkomst van een onderzoek uit 2019 naar de informatiebehoefte van omwonenden. Het ontdekte dat er een aanzienlijke vraag is...

Technology12.02.2021

Schiphol gaat met een app vlieglawaai melden