7 tips om je energieniveau hoog te houden op je werk

7 tips om je energieniveau hoog te houden op je werk

Vorig artikel Volgend artikel

Als je mobieltje leeg is, laad je hem op. Als je eigen energievoorraad is uitgeput, weet je uiteraard ook dat het tijd is om de batterij weer op te laden. Toch zijn er maar weinig mensen die ook daadwerkelijk actie ondernemen en hun energieniveau op peil brengen. Terwijl het managen van je energieniveau helemaal niet zo moeilijk is. Dit zijn zeven tips om meer energie te krijgen op je werk:

1. Check op energieslurpers

Om je energie beter te behouden, ga je het beste na welke dingen je energie kosten op een dag. Sla je je ontbijt over en haast je je naar je werk? Of grijp je te snel naar cafeïne of snelle suikers en voel je daarom later op de dag je energie zakken?

Uit onderzoek van de universiteit van Sussex bleek dat werknemers die in het park of aan het strand lunchten in plaats van achter hun bureau of in de kantine, daarna veel beter in hun vel zaten en ook beter presteerden. Dit duidt erop dat de lunch buiten het kantoor hen nieuwe energie gaf.

2. Plan pauzes in

Waarom zetten we wel werkzaamheden in onze agenda, maar vergeten we pauzes te noteren? Hoewel we floreren bij een afwisseling tussen inspanning en ontspanning, rust er bijna een taboe op het nemen van een pauze.

Doorbreek dat patroon en plan pauzes in vakanties in. Voel je daar vooral niet schuldig over, want je bent veel productiever als je goed bent uitgerust. Regelmatig even vijf minuten niets doen of voor je uit staren kan al helpen om je batterij te helpen opladen.

3. Zorg voor voldoende slaap

Het klinkt logisch en toch vergeten we het vaak. Een nacht goed slapen geeft energie voor de hele dag. Word je ’s nachts wakker of voel je je de volgende ochtend niet uitgerust? Probeer dan de middagkoffie over te slaan, vermijd alcohol in de avond en ga elke dag op hetzelfde moment naar bed. Zoek je bed op tijd op, zodat je acht uur kunt slapen.

4. Zorg dat je er met je hoofd bij bent

Ken je dat? Je werkt aan een taak, maar met je hoofd ben je met hele andere dingen bezig. Dat kost veel energie. Zorg dus dat je met je hoofd bent bij datgene wat je op dat moment aan het doen bent. Als je bijvoorbeeld een rapport schrijft, ben je alleen daar mee bezig. Elke keer als je gedachten naar andere dingen afdwalen, breng je je aandacht terug naar het schrijven van het rapport.

5. Maak je niet druk

Het klinkt gemakkelijk en het is één van de moeilijkste dingen. Want hoe vaak pieker jij niet over dingen die allemaal op je werk zouden kunnen gebeuren of die al gebeurd zijn en waar je niets meer aan kunt doen?

Toch is piekeren één van de manieren om je energie snel te verspillen. Aan het einde van de werkdag voel je je uitgeput. Wat helpt, is je zorgelijke gedachten te vervangen door prettige herinneringen. Ook ’s avonds je gedachten van je afschrijven kan helpen.

6. Neem een kop thee en eet gezond

Misschien drink jij graag koffie om jezelf op te peppen. Te veel koffie kan je echter onrustig maken. Groene thee heeft dat effect niet. Deze theesoort geeft je een milde energieboost als je dat even nodig hebt. Ook een glas water kan al helpen om je weer wakker te voelen.

Ook voeding kan bijdragen aan een hoger energiepeil. Eet veel groente en fruit, neem regelmatig een handje noten, zaden en pitten en zet onbewerkt vlees, verse vis, eieren en volle zuivel op het menu. Je kunt eventueel een supplement nemen bij vermoeidheid en om tekorten tegen te gaan. Denk aan vitamine C, vitamine B12, ijzer en magnesium.

7. Zet je adem in

We verliezen veel energie door oppervlakkig en snel te ademen. Probeer daarom ook achter je bureau langzaam en diep adem te halen. Hierbij gaat je buik omhoog en omlaag. Vind je het lastig om te voelen dat je buik beweegt? Leg er dan een hand op.

Oefen dagelijks met de buikademhaling tijdens een korte pauze op je werk. Bijvoorbeeld als je bij de koffieautomaat staat of op het toilet. Gebruik deze ademhaling ook als je een energieboost nodig hebt of om jezelf te kalmeren voor een spannend gesprek of een presentatie. Zo verlies je geen kostbare energie en blijf je je de hele dag energiek voelen.

Dit artikel is geschreven door Annemiek van Nutribites.nl

[Fotocredits © UncleFredDesign - Adobe Stock]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies