Bijna tweederde van de bedrijven is niet alert op de reputatieschade, die hun merken kunnen oplopen door toedoen van ontevreden bloggers met een scherpe pen. Dat blijkt uit een recent onderzoek onder PR professionals van Amerikaanse, Europese en Aziatische bedrijven, dat is uitgevoerd door het Britse bureau Blog Relations.
Meer dan 60% van ondervraagde PR- profs erkent dat weblogs van ontevreden werknemers of verbolgen klanten schade aan het bedrijfsimago kunnen toebrengen. Maar tegelijk gelooft 58 procent dat bedrijven onvoldoende op de hoogte zijn van deze dreiging. Eén op de vier respondenten geloofde dat er diverse invloedrijke weblogs zijn, die een bedrijf kunnen schaden.
Omdat de informatie uit diverse blogs uiteindelijk terecht komt bij main stream media, gaf mee dan tweederde toe dat blogs een serieuze PR crisis kunnen ontketenen. “PR bureaus hebben vaak veel ervaring in hoe ze journalisten tevreden kunnen houden, maar bij bloggers weten ze vaak niet hoe ze moeten reageren”, licht Hugh Fraser, co-auteur van het onderzoek en voormalig journalist voor BBC World Service, toe. De ondervraagden vonden wel dat het de taak van de PR bureaus is om blogs in de gaten te houden.
Zij kunnen een voorbeeld nemen aan Hill and Knowlton UK vice-president Joel Cere, die zelfs vindt dat het checken van blog-posts een voorwaarde is voor geslaagd crisis management. Uit het onderzoek blijkt tenslotte ook dat Amerikaanse PR bureaus veel vaker blogs raadplegen dan Europese bedrijven, die de macht van de online logboeken eerder relativeren. Meer dan 80 procent van de Amerikaanse respondenten checkt blogs tegenover 36 procent van hun Europese vakgenoten. (The Guardian) via communicatieonline.nl
NB: toch maar een Clipitje nemen? 😉
Verder lezen over Bloggers
Social Media02.05.2023
WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten
Nieuws04.01.2021
De dag van hypnose én braille
Nieuws29.12.2020
China gooit Zhang Zhan in de gevangenis
De cel in omdat je over de waarheid blogtMedia25.11.2020
Eerste hulp bij online bedreigingen voor journalisten en bloggers
Interactieve videoNieuws24.11.2016
Anoniem bloggen met Telegraph van Telegram
Social Media31.03.2016
Vacanceselect beloont klanten met groot bereik op social media
Hoe groter je bereik op Facebook, Twitter en Instagram, hoe hoger de korting.Marketing13.01.2016
In Den Haag opent het eerste bloggershuis van Nederland!
Entertainment27.10.2015
YouTube-ster Jenna Marbles krijgt wassenbeeld in Madame Tussauds
En het beeld maakt selfies!Verder lezen over Mac
Gadgets24.01.2024
Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd
Gadgets15.01.2024
Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?
Gadgets13.12.2023
Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland
Gadgets30.10.2023
Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht
Gadgets06.09.2023
Chromebook-alternatief: Apple heeft goedkope MacBook in de maak
Cybercrime21.06.2023
Handig: Apple ID’s kunnen nu passkeys gebruiken
Relaxed inloggen op je iPhoneGadgets02.06.2023
Abonnement op een Macbook: of toch beter zelf kopen?
Technology02.06.2023
Dit verwachten we van Apple WWDC 2023 op 5 juni
Verder lezen over Weblog
Online19.09.2023
WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon
But first, fediverse.Social Media02.05.2023
WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten
Search13.03.2023
Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023
Online01.06.2021
Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken
Search24.09.2020
Core Web Vitals update: dit moet je weten!
DC Business31.07.2020
Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!
Nieuws08.06.2020
Nederlandse lokale nieuwsorganisaties krijgen steun van Google’s noodfonds
DC Business10.01.2020