Online01.07.2005

Internetbarometer: minder


1120164980beach.jpg
1120164980beach.jpg

Bij mooi weer wordt er veel minder gesurft en is de daling zelfs sterker dan met kerst; de zomerperiode van juli tot half augustus zorgt normaliter voor een dip van gemiddeld 20 procent, terwijl de hoeveelheid Internetverkeer tijdens de kerstdagen ‘maar’ 15 procent daalt.

Dit blijkt uit de gegevens die AMS-IX, één van Europa’s grootste onafhankelijke uitwisselplaatsen voor Internetverkeer heeft verzameld. De statistieken van de AMS-IX van het afgelopen half jaar geven de grootste pieken en dalen van het afgelopen halfjaar aan en laten de meest opvallende momenten zien.

De paus piekt In de eerste zes maanden van 2005 blijft de groei van het Internetverkeer continu. In juni kwam het uitgewisselde Internetverkeer zelfs boven de recordhoogte van 70 Gigabit per seconde uit. Er waren het afgelopen jaar niet heel veel opvallende piekmomenten te constateren. Een uitzondering daarop was het overlijden van de paus , dat begin april voor veel extra activiteit op het Internet zorgde. En koninginnedag zorgde aan het eind van deze maand juist weer voor een duidelijk zichtbare dip in het verkeer.

Eerste zomerdagen remmen websurfers Tijdens de eerste echt warme dagen met Hemelvaart en bevrijdingsdag waren er ongetwijfeld veel surfers op het water te vinden; op het Internet bevonden ze zich in ieder geval niet. De eerste zomerdagen die ons land in de laatste week van mei kende, brachten een opvallende korte daling van het Internetverkeer, dat met maar liefst 5 Gigabit per seconde afnam.

“Ook de afgelopen tropische periode liet weer een duidelijke dip in het Internetverkeer zien”, aldus Cara Mascini van AMS-IX. “Toch blijft de algehele hoeveelheid uitgewisseld verkeer op ons Amsterdamse platform heel hoog. Dat komt doordat er steeds meer internationaal verkeer uitgewisseld wordt, hetgeen zich veel minder laat beïnvloeden door de lokale weersomstandigheden.”

Koninklijke baby zorgt voor eindsprint De tweede dochter van Willem-Alexander en Maxima heeft waarschijnlijk toch nog even gezorgd voor een behoorlijke eindsprint deze maand; veel Nederlanders gingen het Internet op, op zoek naar beeldmateriaal van de nieuwste telg van de koninklijke familie.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.