De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Artiesten en platenmaatschappijen wereldwijd hebben een moeilijke tijd achter de rug, dat is Nederland niet anders, maar ze hebben wel de weg omhoog weer gevonden. In het eerste halfjaar van 2013 steeg in ons land de omzet uit muziekverkopen met 1,9% tot 58,1 miljoen euro. Vooral streamingdiensten droegen bij aan die stijging, maar door slimme inzet van ‘big data’ wordt verwacht dat de muziekindustrie de komende jaren weer forse winsten kan boeken.
Dit zal DDMCA-directeur Denis Doeland deze week aankondigen op het Eurosonic Noorderslag in Groningen. Doeland was voorheen verantwoordelijk voor de internetstrategie van ID&T, spreekt op deze jaarlijkse muziekconferentie samen met Buma Cultuur de verwachtingen uit over toekomstige businessmodellen voor de sector.
De totale omzet uit muziekverkoop is in Nederland tussen 2001 en 2011 meer dan gehalveerd van bijna 500 miljoen euro naar zo’n 200 miljoen euro. Die ontwikkeling ging weliswaar gepaard met een toename van inkomsten uit optredens en digitale muziekverkoop via kanalen als iTunes, maar de omzet bleef achter in vergelijking met andere landen. Streamingdiensten als Spotify en Deezer helpen Nederlandse artiesten en platenmaatschappijen nu uit het dal te klimmen: volgens brancheorganisatie NVPI stijgen de inkomsten uit streaming in 2013 naar verwachting met 40%, tegenover een omzetstijging van 8,5% voor muziekdownloads.
“Maar de sector krijgt de stijgende lijn pas echt te pakken als artiesten hun achterland beter weten te bereiken op het internet,” aldus Doeland. “De data die bands, dj’s en soloartiesten met hun management weten te verzamelen via social media, downloads en streams en de verkoop van fysieke muziek, concertkaarten en merchandise moet op een slimme manier worden gestructureerd en verrijkt omdat het een aanzienlijke informatieve en financiële waarde vertegenwoordigt. De grote hoeveelheid data kan namelijk worden gebruikt om een duurzame relatie met fans op te bouwen en kan bovendien worden geëxporteerd voor gebruik in andere branches.”
Zo zouden de advertentiemarkt en de grote merken grof geld betalen voor de inzet van een muzikant die beschikt over duizenden unieke, gevalideerde profielen van fans. “Als ieder profiel een bescheiden bedrag waard is, zullen adverteerders al snel miljoenen moeten bieden om de muzikant als gezicht te krijgen en daarmee zijn of haar uitgekristalliseerde doelgroep te bereiken,” zo vervolgt Doeland.
Met name de dancewereld is druk bezig met de adoptie van nieuwe digitale strategieën. Nederlandse dj’s als Hardwell en Armin van Buuren bevinden zich met miljoenen volgers tussen de best presterende artiesten op social media. Doeland: “de dj’s van nu zijn de Madonna’s van tien jaar geleden.”
Verder lezen over Muziek
Online03.04.2024
Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie
Online23.01.2024
Zoveel verdient een artiest met spatial audio op Apple
Entertainment25.12.2023
Top 2000: elke jaar dezelfde oude liedjes? Of toch niet?
Entertainment25.12.2023
Fijne kerstdagen! Dit wordt nu het meest geluisterd op Spotify
Entertainment07.12.2023
Taylor Swift is TIME Person of the Year: 5 redenen waarom
Online03.12.2023
AI en muziek: wat artiesten doen met kunstmatige intelligentie
Entertainment29.11.2023
Spotify Wrapped 2023 staat erop: bekijk nu jouw favorieten
Entertainment29.11.2023
Wanneer verschijnt Spotify Wrapped 2023?
Verder lezen over Nederland
Entertainment09.04.2024
Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Nieuws26.03.2024
Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen
Lifestyle20.03.2024
Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Nieuws07.03.2024
Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
Nieuws04.03.2024
Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt
Verder lezen over Streaming
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Entertainment05.04.2024
Disney+ verbiedt het straks ook om accounts te delen
Entertainment02.04.2024
Formule 1 gaat verhuizen: maar niet definitief
Entertainment21.03.2024
HBO Max krijgt op 17 juni ook Discovery+: kortingsactie blijft
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment13.03.2024
Dit geeft de gemiddelde Nederlander uit aan streaming
Entertainment08.03.2024