Online11.01.2014

RTL Ventures mikt op grote investeringen


rtl-ventures-mikt-op-grote-investeringen.jpg
rtl-ventures-mikt-op-grote-investeringen.jpg

Het afgelopen jaar was voor RTL Ventures het jaar van verdieping en groei. Eind 2010 begonnen als bundeling van new business activiteiten, is het inmiddels uitgegroeid tot een gevestigd venture capital fund met 6 ventures. Met de investering van 20.3% in Squla, het educatieve online oefenprogramma voor kinderen, en door een 38.4% belang te nemen in online cursusaanbieder Dutch Learning Company, aanbieder van IedereenEHBO, sloeg RTL Ventures in 2013 verder zijn vleugels uit.

2014: De investeringstak van RTL richt zijn pijlen met name op bedrijven die de potentie hebben om de nummer een te worden in groeimarkten die nog geen duidelijke marktleider hebben. RTL Ventures ziet voor het nieuwe jaar vooral mogelijkheden binnen de segmenten e-learning en home decoration. Hierbij wordt ook gekeken naar bedrijven met een grotere schaalgrootte (> EUR 5 miljoen omzet). Deze strategie komt voort uit de ervaringen die RTL Ventures de afgelopen drie jaar heeft opgedaan en de gedachte dat een nummer één positie in een markt die nog in ontwikkeling is, drie grote voordelen kent:

1. De standaard in de markt: met het marktleiderschap in een groeimarkt, kan een merk de standaard worden in de desbetreffende categorie. Hiermee worden de kaders gezet voor bestaande spelers en eventuele nieuwe toetreders. IedereenEHBO, die als eerste EHBO-aanbieder een blended learning product succesvol in de markt wist te zetten, is hier een goed voorbeeld van.

2. Merk wordt synoniem met productcategorie: als marktleider in een groeimarkt wordt de kans vergroot dat een merk synoniem wordt met de productcategorie. Squla, dat zich als eerste richtte op e-learning voor kinderen, werd door de in april 2013 gesloten samenwerking met RTL marktleider met 53,000 abonnees. Daarmee is het merk een autoriteit geworden in de categorie e-learning voor kinderen en altijd top-of-mind bij consumenten die zich op deze markt begeven.

3. Schaalvergroting: het marktleiderschap vergemakkelijkt de weg naar een tipping point. Couverts is hier een goed voorbeeld van. Dankzij een innovatieve productpropositie en de constante doorontwikkeling van het reserveringssysteem loopt Couverts aan kop in het aantal real time te reserveren restaurants. Door het vergrote aanbod en de groei van kwalitatieve restaurants die naar Couverts overstapten in 2013 steeg het aantal reserveringen via Couverts kanalen, app en (mobiele) website met 150%.

Nicolas Eglau, directeur Ventures, over de ontwikkeling van RTL Ventures: “RTL Ventures heeft zich de afgelopen drie jaar ontwikkeld van een club ondernemers naar een volwassen investeringstak met visie en ondernemingskennis. Deze kennis helpt ons om in een vroeg stadium bedrijven te ontdekken in groeimarkten die nog geen duidelijke marktleider hebben. Voor dit soort bedrijven werkt het partnership met RTL als een vliegwiel. Onze focus is daarom verschoven van het zelf opzetten van nieuwe ventures naar het investeren in succesvolle bedrijven die klaar zijn voor het marktleiderschap.”

Hij vervolgt: “Onze investeringen gaan verder dan alleen cash. We hebben gedreven mensen in huis die hun expertise inzetten om samen met de business kennis van de ondernemer het verschil te maken in nieuw te ontwikkelen groeimarkten. Het medianetwerk van RTL en de aanwezige marketingkennis biedt merken de mogelijkheid om de stap naar marktleiderschap te versnellen. Goede voorbeelden zijn IedereenEHBO en Squla. IedereenEHBO is uniek vanwege de combinatie van online en offline leren. Squla is het eerste merk dat zich 100% richt op online educatie voor kinderen. Ik geloof in hun potentie omdat ze zo onderscheidend zijn.”

Verder lezen over Investeren

​Veiligheid en transparantie begint bij crypto-educatie

Centralized Exchanges (CEX) vervullen een belangrijke rol bij de adoptie van cryptovaluta. Met zijn ineenstorting veroorzaakte FTX echter een schokgolf door de gehele cryptospace, waarbij het vertrouwen in CEX’s een de...

Technology14.07.2023

​Veiligheid en transparantie begint bij crypto-educatie

Investeren met AI: revolutie of slecht idee?

Kunstmatige intelligentie (AI) staat in de spotlight. In veel sectoren wordt AI gebruikt om voorspellingen of gepersonaliseerde aanbevelingen te doen. Ook wordt het steeds vaker toegepast op investeringsstrategieën, bij...

Online06.07.2023

Investeren met AI: revolutie of slecht idee?

Hoopvol leven: crowdfunding voor bier is een investering in het leven

Investeren kan op veel manieren. Je kunt je bank je geld laten beleggen, je kunt een vakantiehuis kopen of je kunt bijvoorbeeld op Kickstarter investeren in een opkomend bedrijf. Waar je misschien nog niet aan hebt gedac...

DC Business16.06.2023

Hoopvol leven: crowdfunding voor bier is een investering in het leven

​Beleggen in crisistijd

Het is onrustig in de wereld. Dat is ook te merken op de beurzen. De oorlog in Oekraïne en de hardnekkige inflatie maakten 2022 tot een teleurstellend jaar voor veel beleggers. Maar 2023 begon weer optimistisch, al lees...

DC Business03.04.2023

​Beleggen in crisistijd

Liander breidt stroomnetwerk uit

Het is een probleem dat steeds groter wordt, de overbelasting van het Nederlandse stroomnetwerk. Netbeheerder Liander heeft nu aangekondigd dat het bedrijf de komende jaren (tussen 2022 en 2024), 3,5 miljard euro uittrek...

Technology11.04.2022

Liander breidt stroomnetwerk uit

Netbeheerder steekt ruim 3,1 miljard in het elektriciteitsnetwerk
​Kan je in crypto investeren zonder fomo?

Als je crypto noemt, denken velen aan het snelle geld. Echter, veel winst in korte tijd betekent ook veel risico. Zo snel als je verdient, kan je ook weer verliezen. Wist je dat er manieren zijn om op een veilige manier...

Online04.04.2022

​Kan je in crypto investeren zonder fomo?

​3 interessante crypto’s om in te investeren in 2022

Investeren in cryptocurrency is razend populair. In een tijd waarin de rente op je spaarrekening 0% nadert en de prijzen aan de benzinepomp blijven stijgen, durven steeds meer Nederlanders de sprong te wagen en in crypto...

Online07.03.2022

​3 interessante crypto’s om in te investeren in 2022

​Inflatie is torenhoog: is het slim om te beleggen in crypto’s?

De prijzen blijven maar stijgen. Dat merk je aan alles, van de huizenprijzen tot aan de energierekening en de benzinepomp. Vroeger kon je nog sparen, maar tegenwoordig nadert de rente op je rekening 0%. Het gevolg: je ge...

Online22.02.2022

​Inflatie is torenhoog: is het slim om te beleggen in crypto’s?

Verder lezen over RTL

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​The Jump laat zien dat RTL de weg kwijt is

Het is goed dat volgende week het populaire The Masked Singer weer van start gaat, want RTL lijkt een beetje de weg kwijt. Spijtig genoeg heeft het na het tegenvallende Alles is Muziek nu weer een programma op de buis ge...

Coffee corner31.10.2023

​The Jump laat zien dat RTL de weg kwijt is

Hoe zit het met de kijkcijferoorlog tussen Jinek en Op1

Inmiddels lijkt er een kijkcijferoorlog te zijn losgebarsten tussen de Publieke Omroep en RTL4. Letterlijk, naar wie kijken de meeste mensen? Is het Jinek of toch Op1? Heel even leek het erop dat Op1 kansloos was, maar d...

Entertainment09.01.2020

Hoe zit het met de kijkcijferoorlog tussen Jinek en Op1

Hoeveel mensen zappen er tussen de twee talkshows
Kijkcijferrecord voor start tiende seizoen Zondag met Lubach

Zondagavond keken 1,3 miljoen mensen naar de eerste aflevering van het tiende seizoen van Zondag met Lubach. Het is de eerste keer dat zoveel mensen naar het satirische programma van de Groningse presentator keken. Met...

Nieuws14.10.2019

Kijkcijferrecord voor start tiende seizoen Zondag met Lubach

Vervangen grote platforms zoals Netflix en YouTube in de toekomst onze traditionele tv-uitzendingen?

Konden we ons 10 jaar geleden bijna niet voorstellen dat iemand geen tv-abonnement had, vandaag de dag neemt de populariteit van traditionele televisie steeds verder af. We kijken on demand, wanneer het ons uitkomt. Soms...

Entertainment28.08.2019

Vervangen grote platforms zoals Netflix en YouTube in de toekomst onze traditionele tv-uitzendingen?

Alleen nog 'on demand' kijken
Goede Tijden, Slechte Tijden; over en uit

Slechts 665.000 kijkers keken gisteren naar het begin van het nieuwe seizoen van Goede Tijden, Slechte Tijden. Nog nooit eerder heeft GTST zo slecht gescoord bij de seizoensopener. Vorig jaar waren het nog ruim 1 miljoen...

Coffee corner27.08.2019

Goede Tijden, Slechte Tijden; over en uit

JP van Lingo laat eindelijk zijn gezicht zien

Gisterenavond werd op RTL het nieuwe programma van RTL’s nieuwe aanwinst Art Rooijakkers uitgezonden. In het programma ‘iedereen had het erover’ gaat de voormalig wie is de mol presentator in gesprek met bekende e...

Entertainment29.03.2019

JP van Lingo laat eindelijk zijn gezicht zien

Van deze tv programma’s kan binnenkort (weer) genoten worden

Afgelopen winter zijn er talloze programma’s op de buis verschenen waardoor kijkcijfer records verbroken zijn. Momenteel genieten er miljoenen Nederlanders van de Luizenmoeder en Wie is de Mol. Maar binnenkort komen e...

Entertainment20.02.2019

Van deze tv programma’s kan binnenkort (weer) genoten worden