De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Van catbearding tot mamming, van twogging tot dog-shaming: grappige online foto’s en filmpjes zijn superpopulair en groeien dikwijls uit tot echte rages. Uit onderzoek in opdracht van Hi blijkt dat de helft van de Nederlandse jongeren dagelijks in deze ‘online crap’ duikt en zich hier soms wel uren mee vermaakt.
Maar op zijn Oer-Hollands gaat het hier vaak om ‘kijken, kijken… niet zelf maken’. Niemand minder dan crapkoning Kakhiel vindt dat daar verandering in moet komen en roept samen met Hi, Nederland op om het internet te overspoelen met de meest lachwekkende en bijzondere zelfgemaakte gekkigheid. Vanaf vandaag is er – ter inspiratie – een oneindige lading van de grappigste gifjes, plaatjes en video’s te bekijken via het platform morecrap.nl. Een vergaarbak, waarin zelfs 1.200 nooit eerder vertoonde Kakhiels te vinden zijn, die jongeren aanspoort om eigen creatieve brouwsels te maken. En hun eigen crap met de tag #makecrap te uploaden op Twitter, Vine of Instagram. Kakhiel kiest een week lang elke dag de tofste inzending, die wordt beloond met eeuwige roem, een nieuwe mobiel en een ubercrappy prijs.
Iedere dag wordt er een thema bekendgemaakt waarop iedereen zich kan uitleven. Voor vandaag luidt de eerste opdracht: “Thema Hollywood – verkracht een bekende filmscène of videoclip“. De volgende thema’s zijn nog geheim, maar wie als eerste op de hoogte wil zijn van de nieuwe dagopdracht, kan zich daarvoor aanmelden op de site. Elke ochtend ontvang je dan een sms of mail waarin het nieuwe thema staat.
Bovendien geeft de grootmeester tips over hoe het beste crap te maken. Hoe slechter, hoe beter Kakhiel het zal waarderen. Zoals hij zelf zegt: “Het gaat om crap natuurlijk, dus dan mag het ook vrij crappy zijn. Ik vind het niet de bedoeling dat mensen dingen gaan insturen waar ze de hele dag aan gewerkt hebben, hoe mooi dat ook mag zijn. Het moet echt vluchtig, alsof het in een halve minuut gemaakt is”.
Lees ook: TV is passé, jongeren kijken liever online naar YouTube, 9gag en Lucky TV.
Verder lezen over Buzz
Marketing10.05.2017
Disruptie: opboksen tegen de status quo
Social Media09.05.2017
Niet Mattie en Wietze, maar Domien is de meest besproken radio-dj
Nieuws08.02.2016
De DC Daily van 8 februari 2016
Online19.03.2015
Buzzfeed, meer dan LOLCATS en andere rare lijstjes #SXSW
Social Media16.03.2015
De (zogenaamde) stemfie-trend: wie tweet wat?
Online21.07.2014
Buzzfeed heeft meer bezoek van Pinterest dan van Twitter
Online31.10.2013
De ultimate Halloween Prank
Social Media09.07.2013
Murray en Wimbledon populair op Facebook
Verder lezen over Meme
Social Media11.10.2024
8 grappige TikTok-accounts met Nederlandse comedy
Gadgets21.06.2024
10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden
Social Media28.10.2022
Steeds minder mensen heten Karen: en dat is niet toevallig
Social Media17.08.2022
BeReal is een nieuwe social mediahit: dit zijn de leukste memes
Online26.11.2021
Wat is Shiba Inu? Spoiler: we bedoelen niet de hond
Online21.04.2021
Het mysterie van Al Capone’s kluis is de voorloper van clickbait
Nieuws22.01.2021
Goed nieuws: ‘kat’ blijkt bedreigde diersoort, autobatterij opgeladen in 5 minuten en Bernie memes
Social Media28.12.2020
Instagram in 2020: de leukste memes
Het grappigste jaaroverzicht van 2020Verder lezen over YouTube
Online06.11.2024
Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts
Video18.10.2024
YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Video04.10.2024
Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts
Video20.09.2024
Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder
Social Media19.09.2024
YouTube wordt met Communities nu echt een social medium
Artificial Intelligence06.09.2024
Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan
Video05.09.2024