Online28.11.2013

Online shoppen vermindert impulsaankopen


online-shoppen-vermindert-impulsaankopen.jpg
online-shoppen-vermindert-impulsaankopen.jpg

Volgens Reuters lopen met name producenten van snoep, drank en tijdschriften behoorlijk wat inkomsten mis, nu meer en meer mensen online hun boodschappen doen. Hoewel een aantal online winkels ook nog extra’s aanbieden wanneer iemand wil gaan afrekenen, blijkt het makkelijker om deze aanbiedingen weg te klikken dan om de lonkende chocoladerepen en andere kassakoopjes te weerstaan.

In Groot-Brittanië is e-commerce erg populair. Ongeveer 13 % van demensen doen hun dagelijkse boodschappen online. Toch levert dit slechts 5% van de totale omzet op, waaruit Reuters opmaakt dat mensen meer geld uitgeven wanneer ze daadwerkelijk in een winkel zijn.

Het verschil zit hem er in dat online alleen gekocht wordt wat men nodig heeft, vaak aan de hand van een boodschappenlijstje. Gaat men naar een “stenen winkel” dan zijn er veel meer verleiders, displays, speciale aanbiedingen. Of de geur van vers gebakken brood doet besluiten toch verse broodjes mee te nemen. En bij de kassa zijn er de aanbiedingen en -vooral wanneer je even in de rij moet staan- de verleidingen van al het lekkers “voor onderweg”.

Onderzoek onder Europese “shoppers” door IRI wijst uit dat 73% van de mensen die online winkelt, meer tijd spendeert aan het voorbereiden van het online shoppen, om te voorkomen dat ze te veel geld uitgeven.