Online12.11.2013

KWF presenteert internationaal Dream Team


kwf-presenteert-internationaal-dream-tea.jpg
kwf-presenteert-internationaal-dream-tea.jpg

Eerder vandaag presenteerde KWF Kankerbestrijding, in samenwerking met de Amerikaanse kankerbestrijding (AACR) en Stand Up to Cancer, het eerste internationale Dream Team. Dit team van toponderzoekers uit verschillende disciplines werkt de komende 4 jaar, onder leiding van prof. dr. Clevers (Hubrecht Instituut, president KNAW) en prof. dr. Bos (UMC Utrecht) aan grensverleggend onderzoek naar de behandeling van kanker.

Het Dream Team werkt aan het kweken van tumoren van patiënten buiten het lichaam. Doordat het tumorweefsel buiten het lichaam, in het laboratorium verder ‘leeft’ kunnen de onderzoekers een groot aantal (combinaties van) medicijnen hierop testen. Hierdoor leren ze welke tumoren het best reageren op welke medicijnen. Zo kan per patiënt bekeken worden wat de ideale behandeling is, zonder dat de patiënt onnodig medicijnen hoeft uit te proberen. Dit leidt er onder andere toe dat de patiënt minder last zal hebben van overbodige bijwerkingen.

Dit onderzoek zal behandeling op maat sneller dichterbij brengen. Het team ontvangt een subsidie van € 6 miljoen, geld dat is opgehaald met de jaarlijkse KWF-campagne ‘Sta op tegen kanker’. Aan het onderzoek waar het Dream Team nu aan gaat beginnen, is zeker 20 jaar fundamenteel (kanker)onderzoek voorafgegaan.

Samenwerking

KWF Kankerbestrijding gelooft dat wanneer wetenschappers gezamenlijke doelstellingen hebben en profiteren van elkaars expertise en faciliteiten zij sneller tot resultaten kunnen komen. Michel Rudolphie, directeur KWF Kankerbestrijding: “Het financieren van het Dream Team maakt het mogelijk dat een onderzoek op grote schaal kan worden uitgevoerd, in een relatief korte tijd. Dit, in combinatie met de bijzondere samenwerking van internationale toponderzoekers, zorgt voor een dubbele tijdwinst. Het onderzoeksproces wordt enorm versneld en dat betekent ook sneller resultaten voor de patiënt!

Prof. dr. Clevers: “Met deze nieuwe technologie maken we in één keer veel slagen. We kunnen sneller en veel meer testen, specifiek per tumorsoort en DNA-mutatie – nog voor we naar het testen op mensen gaan. Normaal gesproken worden medicijnen jarenlang op patiënten getest en heb je na lange tijd slechts antwoord op één vraag. Wat wij in dit onderzoek doen, versnelt dit proces enorm. We testen duizenden stoffen tegelijk, dat scheelt veel tijd. De testen voeren we uit op gekweekt weefsel en niet op de patiënt zelf, dat voorkomt vele, soms onnodige, bijwerkingen. Nu gaan we pas nadat we medicatie veelvuldig op gekweekt weefsel hebben getest, heel gericht op mensen (met die specifieke mutatie) testen. Daarmee kunnen we gericht advies geven en dus ook onnodig behandelen voorkomen.”

...

Verder lezen over KWF

Collectebus wordt QR-code

De coronapandemie heeft nog een ‘slachtoffer’ geeist: de collecebus. Na meer dan 70 jaar heeft het Koningin Wilhelmina Fonds voor de Nederlandse Kankerbestrijding, beter bekend als het KWF, besloten te stoppen met de...

Nieuws24.03.2022

Collectebus wordt QR-code

KWF stuurt de analoge collectebus met pensioen
Youtubers en KWF samen in actie tegen schelden met het k-woord #tegenKK

Helaas is kanker is al jaren één van de meest gebruikte scheldwoorden in Nederland. Met name online lijkt schelden sociaal geaccepteerd te zijn. Maar daar moet maar eens een eind aan komen. Daarom lanceert KWF samen...

Online08.10.2020

Youtubers en KWF samen in actie tegen schelden met het k-woord #tegenKK

Veilig genieten van de zon met KWF Zonadvies

Nu de coronamaatregelen worden versoepeld, zoekt Nederland weer massaal de zon op. In ons enthousiasme zouden we bijna vergeten dat zonlicht ook schadelijk kan zijn. KWF Kankerbestrijding heeft een app ontwikkeld waarmee...

Mobile10.08.2020

Veilig genieten van de zon met KWF Zonadvies

Een lichtgevende Abarth ‘Scorpion Skin’ voor het KWF

In samenwerking met Pablo Lücker introduceerde Abarth vandaag de unieke ‘Scorpion Skin’ editie exclusief in Nederland. De schorpioen staat symbool voor het automerk vanwege de overeenkomsten met zijn bekende eigensc...

Automotive02.07.2018

Een lichtgevende Abarth ‘Scorpion Skin’ voor het KWF

Bankje uit The Fault in our Stars middelpunt in ‘Fight Cancer’ actie

Het Amsterdamse bankje waarop een van de indrukwekkendste scènes uit de filmhit The Fault in our Stars plaatsvond, heeft al veel media-aandacht gekregen. Honderden fans van de film bezochten het bankje aan de Leidsegra...

Online14.11.2014

Bankje uit The Fault in our Stars middelpunt in ‘Fight Cancer’ actie

Don Diablo en Jan Kooijman op Facebook in actie voor KWF

KWF Kankerbestrijding lanceert vandaag een unieke campagne op Facebook. In de hoofdrol spelen DJ Don Diablo en acteur Jan Kooijman. Doel is om op een frisse, verrassende manier een nieuw publiek wakker te schudden. KWF...

Social Media19.11.2012

Don Diablo en Jan Kooijman op Facebook in actie voor KWF

‘Thank life for’… Het publiek componeert mee

Thank life for... Dat is het thema van de campagne van Fight cancer, het jonge actielabel van KWF Kankerbestrijding, dat eerder deze week van start is gegaan. Fight cancer roept op om via de website en de mobiele app...

Online22.04.2011

‘Thank life for’… Het publiek componeert mee

Laatste 10 kaarten voor MoMo geveild – opbrengst naar KWF

Dutchcowboys-blogger en Mobile Monday-teamlid Maarten Lens-FitzGerald is al weken in gevecht met kanker. Maarten noemt zijn tumor "Theo" en is inmiddels op 3/4 van zijn behandeling. Naast zijn strijd waarover hij via all...

Mobile17.08.2008

Laatste 10 kaarten voor MoMo geveild – opbrengst naar KWF