Evenals vorig jaar hebben reclamebureau Waal aan de Maas en martktonderzoek/marketing consultancy bureau Daccle een groot geloofwaardigheidsonderzoek uitgevoerd in samenwerking met Survey Sampling International (SSI) onder ruim 5000 respondenten. Voor dit onderzoek is dit jaar gekeken naar 131 merken verdeeld over 10 categoriën en ook de top 20 van vorig jaar is opnieuw meegenomen in de onderzoek.
Er zijn natuurlijk veel onderzoeken naar brands, maar dan wordt niet gekeken naar het merk scoort op geloofwaardigheid. Het Nederlandse onderzoek “Geloofwaardige Merken” doet dit wel, en baseert zijn onderzoek op het Brand Credibility model van Pete Blackshaw wateen models is wat gebruik maakt van zes factoren om de geloofwaardigheid van een merk te meten: Trust, Authencity, Transparency, Affirmation, Listening en Responsiveness. Ook de waarde die respondenten toekennen aan de factoren wordt per categorie meegenomen.
Het merk wat als winnaar uit de bus komt, gekeken naar alle onderzochte merken wint het Rode Kapje. Dit jaar is de prijs voor Meest Geloofwaardige Merk naar De Nederlandse Hartstichting gegaan, die met een overtuigende voorsprong op de eerste plaats is geëindigd.
De top 10 “overall” wordt gedomineerd door de diverse Goede Doelen. De categorie “Doe het zelf” heeft twee merken in de top 10: Gamma en Praxis en C&A is in de categorie Modemerken met winkels ook in de top 10 gekeken naar de totale doelgroep beland. Ook twee automerken (Volkswagen en Volvo) staan er in, maar vijf van de plaatsen in de top 10 zijn bezet door Goede Doelen, naast Nederlandse Hartstichting zijn dat Het Nederlandse Rode Kruis, KWF Kankerbestrijding, Pink Ribbon en Artsen zonder grenzen.
Ook wel interessant is om te kijken naar wat er veranderd is in de geloofwaardigheid van de merken die vorig jaar in de top 10 stonden. Albert Heijn, Douwe Egberts en Bolletje stonden toen op de plaatsen 1, 2 en 3 en scoren nog steeds goed, maar er zijn wel verschuivingen:
En dan is er natuurlijk ook een aantal merken wat door de respondenten als niet geloofwaardig bestempeld wordt. Zij scoren zelfs negatief in de totaalscores van de deelgebieden. Deze top 10 wordt gedomineerd door Energiemaatschappijen, met Oxxio en Nederlandse Energie Maatschappij overtuigend op de eerste en tweede plaats.
Verder lezen over Merken
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Online22.07.2024
Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinLifestyle16.10.2023
Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo
Marketing28.04.2023
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook
Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goedOnline01.04.2023
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen
Verder lezen over Onderzoek
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024