Online07.09.2013

LIKE: een interactive theatershow over internet, social media en (cyber)pesten


De interactieve theatervoorstelling LIKE 11+ van theatergroep PlayBack is gisteren in Hilversum in première gegaan in Podium de Vorstin. Voorafgaande aan de voorstelling heeft de Hilversumse burgemeester, Pieter Broertjes, het nieuwe beeldmerk ‘LIKE tegen pesten’ aan leerlingen van “laptopschool” het Alberdingk Thijm College uit Hilversum overhandigd.

like-een-interactive-theatershow-over-in.jpg
like-een-interactive-theatershow-over-in.jpg

De voorstelling van theatergroep PlayBack confronteert jongeren tussen de 11 en 15 jaar met de emotionele gevolgen van pesten, de pijn van buitengesloten worden en de invloed van social media. Door internet en de opkomst van social media hebben pesten en cyberpesten een nieuwe dimensie gekregen. LIKE brengt de dialoog tussen jongeren op gang en laat hen nadenken over zichzelf en de wereld om hen heen. PlayBack verwacht de voorstelling komend schooljaar 150 keer te spelen. 

Na een theatervoorstelling volgt een interactief gedeelte waarbij leerlingen binnen een veilige omgeving worden uitgenodigd tot een open gesprek en discussie. Zo geven ze de kinderen inzicht in gedrag, zichzelf en de wereld om hen heen. PlayBack speelt jaarlijks 500 voorstellingen voor meer dan 25.000 jongeren, 10.000 ouders en 5.000 docenten. Tijdens de Nationale Ouderavond 2012 heb ik van scenes gespeeld door Playback kunnen genieten en gezien hoe treffend en indringend situaties voor kinderen en ouders verbeeld werden, op een interactieve manier waardoor je behoorlijk aan het denken gezet wordt.

yoghurt.jpg
yoghurt.jpg

Tineke Netelenbos, voorzitter Digivaardig & Digiveilig en Digital Champion Nederland: “Tegenwoordig leven tieners met hun mobiele telefoon in de hand. Met de opkomst van social media zitten ze soms de hele dag online. Dat vergemakkelijkt de mogelijkheid om digitaal te pesten. De school is de beste plek om online omgangsvormen met elkaar te bespreken. Het is in de eerste plaats belangrijk dat scholen (digitaal) pesten erkennen en opnemen in hun pestbeleid. Tegelijk merk ik dat scholen op zoek zijn naar concrete hulpmiddelen om (online) pesten een halt toe te roepen. De wijze waarop PlayBack LIKE speelt, zal op jongeren grote indruk maken. Het is rauw maar wel duidelijk. Ik hoop dat de voorstelling een serieuze bijdrage kan leveren aan de strijd tegen (digitaal) pesten, want de gevolgen zijn soms vreselijk.

Marieke Simons, zakelijk directeur PlayBack: “Wij maken met deze voorstelling een belangrijk thema voor jongeren, pesten, herkenbaar en realistisch en op een veilige manier op school bespreekbaar. LIKE schetst de belevingswereld van pesters, gepeste jongeren en omstanders om iedereen ervan bewust te maken hoe groepsdruk en rolpatronen en de invloed die je daar zelf op hebt, werkt. Hiermee bieden we leerlingen en docenten inzicht hoe pestgedrag kan stoppen of worden voorkomen“.

Verder lezen over Internet

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Wanneer je de afgelopen jaren door steden en dorpen reed, dan zal het je ongetwijfeld wel een keer opgevallen zijn dat er op veel plekken gegraven werd onder trottoirs en wegen. Tientallen bouwbedrijven hebben zich, en n...

Online19.12.2023

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bij
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Internetgebruik op basisscholen draagt lang niet altijd bij aan educatie, zo blijkt uit nieuwe gegevens. Anonieme cijfers vanuit de Myndr database bieden een inkijkje in het klassikale online gedrag van basisschoolgroepe...

Online15.12.2023

Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Sociale Media & Games zorgen voor veel afleiding