Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Hoewel televisie nog altijd veruit het populairste reclame-platform ter wereld blijft, kijken steeds meer marketeers naar het potentieel van online video als een rendabel alternatief en in een aantal gevallen zelfs als een betere oplossing. Zo blijkt uit een onderzoek van AOL onder zo’n achthonderd adverteerders en reclamebureaus in Europa en Noord-Amerika. Daaruit blijkt dat 58% van de respondenten meent dat online video met eenzelfde investering bij de consument een groter engagement genereert dan televisie. Volgens 15% zou een gelijk budget ook tot een gelijk niveau van engagement bij de consument leiden.
Op het gebied van merkbekendheid tonen de respondenten zich iets minder enthousiast, maar ook daar geeft nog altijd 47% aan dat online video voor dezelfde budgetten betere resultaten zou kunnen opleveren dan televisie, terwijl 24% gewag maakt van een gelijkwaardige impact. De onderzoekers stelden verder vast dat 73% van de respondenten de voorbije 12 maanden zijn budget voor online video heeft opgetrokken.
Er wordt aan toegevoegd dat die extra budgetten meestal worden weggehaald bij televisie en online display. Uit het onderzoek bleek verder dat het bereiken van een gericht doelpubliek de belangrijkste motivatie is bij het plannen van een online videocampagne (87%), gevolgd door bereik (85%), content (81%) en prijs (80%). In de toekomst willen de adverteerders dankzij online video vooral hun doelpubliek beter kunnen bereiken (73%) en de resultaten van hun campagnes beter kunnen meten (67%).
Ook bleek dat 64% van de ondervraagden zich tevreden toont met het huidige aanbod van video-services.
Verder lezen over Online Video
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Video08.04.2024
10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen
Social Media04.04.2024
Snapchat wil je tijd besparen bij video’s maken
Online28.03.2024
LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht
Online25.03.2024
5 manieren waarop AI je videomeetings gaat beïnvloeden
Technology24.03.2024
OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij
And so it beginsVideo13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Social Media06.03.2024
Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok
Verder lezen over Televisie
Entertainment28.03.2024
4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet
Gadgets15.03.2024
Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Gadgets12.03.2024
Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen
Gadgets11.03.2024
TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Entertainment02.03.2024