De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Europa beslist op dit moment over nieuwe privacyregels. De voorstellen van het Europees Parlement zullen de balans van veel bedrijven negatief beïnvloeden. Zo voorspellen de bezoekers van de DDMA voorlichtingsbijeenkomst over de Europese Privacy Verordening op 23 mei jongstleden. Driekwart vreest dat hun Return on Investment (ROI) en totale omzet dalen, als marketing en profileren straks alleen nog maar mogen op basis van voorafgaande toestemming. Bij ruim 70% van de aanwezigen staat de verordening dan ook hoog op de managementagenda.
Impact: In een peiling naar de gevolgen van de Europese Privacy Verordening blijkt dat de schrik er bij organisaties goed in zit. Van de 150 aanwezigen geeft bijna driekwart (72%) aan dat de voorgestelde opt-in voor direct mail en telemarketing gevolgen zal hebben voor hun ROI. Bedrijven maken gebruik van deze kanalen om potentiële klanten te benaderen. Dit mag nu zonder toestemming, maar wel met inachtneming van bijvoorbeeld het Bel-me-niet Register. Als bedrijven hiervoor straks toestemming moeten hebben, leidt dit tot hogere kosten per nieuwe klant. DDMA becijferde reeds in 2011 dat een dergelijke regel grote gevolgen heeft voor de terugverdientijd van goede doelen en andere fondsenwervers omdat zij relatief veel gebruik maken van opt-out kanalen.
Verbod profileren van invloed op datakwaliteit
72% van de aanwezigen geeft daarnaast aan dat het voorstel tot een opt-in voor profileren hen in de portemonnee raakt. Ongevraagde registratie van persoonsgegevens als geslacht en aankoophistorie mag dan niet meer. Voor alles moet voorafgaande toestemming gevraagd worden. Dit heeft gevolgen voor de kwaliteit van de database en de selecties. Daarnaast denkt de helft van de aanwezigen dat het implementeren van de nieuwe regels ook de nodige kosten met zich meebrengt. Dit wordt gestaafd door recent onderzoek.
De Engelse overheid becijferde dat het Engelse bedrijfsleven tussen de 100 en 360 miljoen pond kwijt zal zijn om de voorgestelde regels te implementeren. De gevolgen voor de handel zijn hierbij niet meegenomen. Deze effecten worden deels berekend in een onderzoek in opdracht van de Amerikaanse Kamer van Koophandel. Zij voorspellen een daling van de grensoverschrijdende handel omdat de concurrentiepositie van Europa verslechtert.
Privacy
De verordening staat bij bijna driekwart van de aanwezigen op de managementagenda. Wel geeft een derde van de bezoekers aan de specifieke gevolgen voor dialoogmarketing nog niet voldoende op het netvlies te hebben.
Balans
DDMA leden willen op een verantwoorde manier communiceren met hun klanten en vinden dat privacy bescherming verdient. DDMA pleit voor het zoeken naar een juiste balans in wetgeving, waarbij een hoge privacybescherming wordt gerealiseerd én waarbij recht wordt gedaan aan het economisch belang van vrij verkeer van data in de informatiesamenleving. DDMA steunt hierbij politici die transparantie en keuze benadrukken. Bedrijven moeten vertellen wat zij met data doen en burgers moeten middelen hebben om aan te geven of zij hier prijs op stellen.
Verder lezen over Europa
Marketing01.04.2024
Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Mobile21.03.2024
De EU doet onderzoek naar Apple’s keuzes voor de App Store
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Technology05.03.2024
Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify
Social Media19.02.2024
TikTok verslavend? De EU gaat het uitzoeken
Mobile26.01.2024
Je kunt straks apps sideloaden op je iPhone: dit betekent het
Nieuws17.01.2024
Waar zijn de 2 euro munten?
In Spanje en Portugal vind je ze nauwelijksVerder lezen over Nederland
Entertainment09.04.2024
Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Nieuws26.03.2024
Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen
Lifestyle20.03.2024
Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Nieuws07.03.2024
Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
Nieuws04.03.2024
Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt
Verder lezen over Privacy
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Nieuws15.01.2024
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023
Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijsAdvertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Mobile07.12.2023