Online21.05.2013

Een andere kijk op je nieuwe bril


In steeds meer situaties zie je dat traditionele, offline partijen botsen met online-gerichte bedrijven die hun markt proberen over te nemen met nieuwe, frisse en vooral transparante initiatieven. Voorbeelden van hoe dit kan gaan zijn natuurlijk Free Record Shop, dat bijna buitenspel werd gezet door o.a. iTunes, en de videotheek die bijna uit het straatbeeld verdwenen is door o.a. downloaden en online winkels.

Hetzelfde staat op het punt om te gaan gebeuren in de brillenwereld.

een-andere-kijk-op-je-nieuwe-bril.jpg
een-andere-kijk-op-je-nieuwe-bril.jpg

Vandaag kwam het bericht naar buiten Mister Spex 16 miljoen opgehaald heeft om in Engeland, Zweden en Spanje flink aan de weg te gaan timmeren.

Zulke initiatieven zijn er ook in Nederland, zo is er o.a. de Amsterdamse startup Ace & Tate. Zij zetten de aanval in op de traditionele manier van (zonne)brillen verkopen.

Hun zelf ontworpen brillen worden geproduceerd in dezelfde fabrieken als de gevestigde merken. Deze worden echter niet in een tastbare winkel verkocht maar je kunt ze gewoon meteen op hun website bestellen. (Op de site kun je een foto van jezelf uploaden en dan verschillende brillen virtueel ‘passen’. Mocht je toch niet kunnen kiezen kun je terecht bij een van hun showrooms en daarnaast lanceert Ace & Tate binnenkort haar Home Try-On programma. Je kunt dan 4 brillen een week lang gratis thuis uitproberen.)

De grote vraag is nu hoe de traditionele partijen hierop gaan reageren. Nu partijen zoals Ace & Tate en Mister Spex het voor de consument inzichtelijk maken dat een goed product niet duur hoeft te zijn wordt het voor de traditionele opticiens steeds lastiger om hun (te) hoge prijzen te rechtvaardigen.

De reuzen in brillenland lijken de afgelopen jaren hebben zitten te slapen. Ze zijn ingedommeld door de vertrouwde deining van het binnenrollende geld. Als zij de ontwikkelende markt goed in de gaten hadden gehouden en naar de steeds luidere schreeuw van de klant om transparantie hadden geluisterd, hadden zij zich tegen dergelijke ontwikkelingen als de bovenstaande kunnen wapenen. De brillenboeren hebben immers het geld, the knowhow en de contacten. Zijn zij hetzelfde lot beschoren als de videotheek, de foto-service en de cd-speciaalzaak?

Ik ben heel erg benieuwd hoe de consument omgaat met deze nieuwe online initiatieven. Gaan Pearle, Hans Anders, Specsavers en de opticien om de hoek dit terugzien in hun omzetten? En, belangrijker, gaat de consument nu naast het streamen van muziek en films ook surfend zijn/haar nieuwe (zonne)bril aanschaffen? Ga jij dit doen?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Internet

Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat

Het is een verschrikkelijke timing, of juist een heel slimme: door een zwakte in Windows kunnen hackers je computer in via een open wifi.

Cybercrime21.06.2024

Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat

10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden

We hebben 10 grappige gadgets voor je verzameld om helemaal te bewijzen dat jij het internet hebt begrepen.

Gadgets21.06.2024

10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden

Internet thuis wordt dit jaar weer duurder

Lekker thuis internetten wordt weer een stukje duurder in 2024. De drie grote providers maken allen hun prijzen hoger.

Online18.06.2024

Internet thuis wordt dit jaar weer duurder

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties

Reddit heeft besloten om de app te tweaken. De reacties komen nu meer prominent in beeld en daarmee lokt het meer interactie uit.

Online25.04.2024

Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn

Verder lezen over Online Shop

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Het is steeds moeilijker om iets handgemaakts te vinden op Etsy. Nu zelfs helemaal: Etsy verwijdert namelijk het label handgemaakt.

Online13.07.2024

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
Amazon Prime Day vindt plaats op 16 en 17 juli

Als je van plan bent om in de komende dagen een nieuwe gadget aan te schaffen, dan kun je misschien dus beter even wachten tot de Prime Days plaatsvinden: 16 en 17 juli 2024.

Online25.06.2024

Amazon Prime Day vindt plaats op 16 en 17 juli

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Temu is een populaire app, maar de winkel blijft maar onder vuur liggen door security-experts.

Gadgets06.06.2024

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Besteed je metaalbewerking online uit

Heb je voor je bedrijf een specifiek onderdeel nodig, maar heb je zelf niet de mogelijkheid om het te maken? Dan zul je op zoek moeten naar een andere oplossing. Gelukkig is er in deze tijd, waarin techniek en online bestellen steeds gemakkelijker wordt, een andere oplossing voorhanden.

DC Business29.05.2024

Besteed je metaalbewerking online uit

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Shein, het bekende Chinese online warenhuis, moet zich aan de strenge regels van de EU gaan houden en dat betekent: oppassen met nepperij.

Online26.04.2024

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels