Online15.05.2013

Druk callcenter: slechte website


druk-callcenter-slechte-website.jpg
druk-callcenter-slechte-website.jpg

Goede digitale strategie verlaagt druk op organisatie

Een digitale strategie wordt door veel marketeers uitgelegd met termen als conversie, leadgeneratie en online sales. Met andere woorden: online geld verdienen door nieuwe klanten binnen te halen. Het is echter zoveel meer dan dat, het is een strategische visie, een speerpunt, een mindset, of misschien zelfs een cultuur. In mijn ogen draait het bij een digitale strategie om waarde toevoegen aan je organisatie via het online kanaal en de overig voor handen zijnde digitale instrumenten vanuit een strategisch perspectief. Hierbij draait het dus niet altijd om het scoren van leads en het vergroten van de omzet. Bedrijven die hun online omgeving optimaliseren kunnen hiermee ook de druk op hun organisatie verlagen, kostenreducties realiseren en uiteindelijk de winstgevendheid vergroten. Open deur? Misschien. Maar hoeveel bedrijven benaderen hun online omgeving vanuit dit perspectief?

Goed bereikbaar zijn is voor iedere organisatie belangrijk. Maar ik merk dat bedrijven niet voldoende stilstaan bij het ‘hoe en waarom’. Het waarom is onder andere om de bereikbaarheid te verhogen, vragen af te vangen en om mensen van dienst te zijn bij een eventuele verkoop. Om dat te optimaliseren wordt al snel extra geïnvesteerd in meer mensen in het inbound call center, nog beter bereikbaar zijn dus. Zonde wat mij betreft, want is de behoefte van de klant, een organisatie te bereiken of wil een klant gewoon zo prettig en snel mogelijk geholpen worden? Klanten zijn toch op zoek naar goede service. Door online bezoekers de mogelijkheid te geven om zelf snel en eenvoudig informatie te vinden of zaken te regelen krijgen ze, ongeacht het tijdstip of apparaat, altijd de beste service.

Gedegen online strategie
Bij het opzetten van een online omgeving ligt de focus in (te) veel gevallen op sales-conversie. Daarmee ga je volgens mij voorbij aan een aantal intern gerichte bedrijfsdoelstellingen.

Dat een gedegen online strategie bijdraagt aan het behalen van intern gerichte bedrijfsdoelstellingen zien we goed bij het ROC van Twente. Een van de doelen van dit regionaal opleidingscentrum is aankomende studenten zo goed mogelijk te helpen bij het maken van de juiste studiekeuze. Ze zijn er dus niet op uit om enkel zo veel mogelijk studenten binnen te halen. Belangrijker is dat studenten de juiste studie kiezen en deze studie ook afmaken. Wisselen van studie of helemaal stoppen met een studie kost het ROC en de student simpelweg geld. Mede doordat het ROC van Twente zijn website vanuit dit doel heeft ingericht zijn ze in staat om het aantal studiewisselaars en studiestoppers te verlagen en gelijktijdig de organisatie te ontlasten als het gaat om studie advies en administratie.

De weg van de minste weerstand
Mensen bewandelen het liefst de weg van de minste weerstand, zij bepalen hoe en wanneer ze in contact komen met een organisatie. Het ligt dus voor de hand dat dit online gebeurt. Door een website zodanig in te richten dat niet alleen de juiste informatie beschikbaar en te vinden is, ongeacht het tijdstip of apparaat, zullen organisaties steeds minder mensen nodig hebben aan ‘de achterkant’. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor het kopen van producten, het oplossen van problemen en het wijzigen van gegevens. Laat mensen het lekker zelf regelen op het moment dat zij het willen en met een apparaat naar keuze, vergroot daarmee de klantervaring, tevredenheid en loyaliteit.

Toekomst call center?
Ik pleit er dus zeker niet voor om de telefonische klantenservice terug te dringen. Al kan dat wel een gevolg zijn van een gestroomlijnde online omgeving. Gebruik het call center ook of voornamelijk als kanaal om waardevolle feedback te verzamelen waarmee de online omgeving verder geoptimaliseerd kan worden.

Dagdromend zou je dus kunnen stellen dat in de ideale situatie het call center alleen nog maar dient voor de gevallen wanneer het iets toevoegt in de klantbeleving. Ik hoop dat het bij onze klanten langzamerhand steeds stiller wordt in het call center.

Deze blogpost is geschreven door Emile Voogd, Internet marketeer TriMM

Verder lezen over Website

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen

OnlyFans: niemand ‘kent’ het, maar toch harkt de website per jaar een bizarre 5,6 miljard dollar binnen. Het platform waarop influencers en andere persoonlijkheden erotische content delen tegen betaling vindt gretig...

Online25.08.2023

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen

Last van lekkage? Met deze 4 tips is dat snel opgelost!

Als je last hebt van een lekkage, kan dat natuurlijk behoorlijk vervelend zijn. Het kan zorgen voor waterschade, wat veel geld kan kosten en voor stress kan zorgen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doe...

Lifestyle10.05.2023

Last van lekkage? Met deze 4 tips is dat snel opgelost!

​Hoe staat het met de Nederlandse goksites?

Goksites zijn in Nederland steeds populairder geworden, vooral door de opkomst van het internet en de toenemende beschikbaarheid van online gokdiensten. Veel mensen vinden het gemakkelijker om vanuit huis te gokken, en a...

Entertainment28.02.2023

​Hoe staat het met de Nederlandse goksites?

Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod

Op 11 mei aanstaande verzamelt de internationale SEO top zich in het oosten van ons land. In De Lindenberg in Nijmegen vindt dan de online marketing conferentie YoastCon plaats. De online marketing wereld is momenteel vo...

Marketing14.02.2023

Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod

11 mei een dag vol SEO
​iBood is volgens het publiek de Website van het Jaar 2022

De koopjeswebsite iBood is gekroond tot Website van het Jaar 2022. Het is een belangrijke prijs omdat in deze verkiezing het publiek stemt in plaats van een vakjury. Daarnaast zijn er in verschillende categorieën nog me...

Online25.11.2022

​iBood is volgens het publiek de Website van het Jaar 2022

​Check deze drie zaken regelmatig op je website

Ondernemers investeren vaak veel geld in het laten maken van een nieuwe en goede site. Maar ook particulieren die een bedrijfje of webshop starten naast hun huidige baan weten vaak niet hoe snel ze moeten investeren in e...

DC Business20.10.2022

​Check deze drie zaken regelmatig op je website