Online14.05.2013

Wat is storytelling nou echt (niet)?


wat-is-storytelling-nou-echt-niet.jpg
wat-is-storytelling-nou-echt-niet.jpg

In mijn zoektocht naar een goede definitie van storytelling, stuitte ik op veel tips over wat storytelling is en wat het voor je merk kan doen. Niet zo gek natuurlijk, want het is een ruim begrip waar nogal veel over te vertellen valt. Wat mij opvalt is dat storytelling vooral geassocieerd wordt met plaatjes, denkmethodes en psychologie. Toch lijkt het uitermate moeilijk om te definiëren en bepalen wat storytelling nou precies is en wat het voor je merk kan doen. Want is een verhalend filmpje nou eigenlijk storytelling of echt niet meer dan gewoon puur een verhalend filmpje? Zelf denk ik dat er voor die definitie of bepaling in ieder geval een paar goede uitsluitingen te maken zijn.

1. Storytelling is géén sprookjes vertellen
Een goede Bollywood-film met een happy end. Zo zien veel bedrijven storytelling. Veel presentaties, filmpjes, redes en uitingen worden gelardeerd met de mooiste superlatieven over succes en organisatiegeluk. Vrijwel allemaal geredeneerd vanuit de zender en vrijwel altijd over hoeveel beter het nog zal gaan. Wat vaak wordt vergeten is dat de doelgroep echter niet meer in sprookjes gelooft. Zij horen liever een geloofwaardig verhaal dan een te-mooi-om-te-geloven-verhaal.

2. Storytelling zet niets in beweging
Een mooi beeld of een goede tune zet je publiek niet in beweging, mensen doen dat wel. Je kunt je verhaal nog zo mooi vertellen op camera of op een podium, maar je publiek zal het pas geloven als je consequent jouw verhaal in de praktijk brengt. Prima dus als je je presentatie in plaats van met feiten en cijfers verhalend of creatief brengt, maar uiteindelijk gaat het jouw publiek wel gewoon om de case waarvoor je bent uitgenodigd om over te vertellen. Overtuigend ben je alleen als je zelf gelooft in wat je vertelt. En het vertrouwen van je publiek verdien je pas als je consequent en ongeveinsd staat voor je zaak.

3. Storytelling is géén bedrijfsvideo met time-lapse
Op de draaidag van de bedrijfsvideo wordt de directeur van achter zijn bureau getrokken. Het script heeft hij nog net aan kunnen passen. Vol trots is hij 25 minuten aan het verhalen over de historie van het bedrijf. Metaforische woorden als passie en inspiratie passeren de revue. Het camerateam neemt nog wat shots van een productiehal of magazijn en monteert het geheel met zoete violenmuziek en zwart-wit foto’s van vroeger aan elkaar. Het resultaat inspireert niet, zet niet aan tot denken en verhaalt al helemaal niet.

4. Storytelling is geen wonderolie
Veel bedrijven en marketing- en communicatieprofessionals denken dat storytelling de nieuwste Haarlemmerolie is van het marketingapparaat. Werk je voor een supermarkt die belooft diervriendelijk te zijn en nog steeds plofkip verkoopt? Jammer. Een systeembank die zegt van zijn klanten te houden? Forget it. Meer dan ooit wil het publiek authenticiteit van de merken waarmee ze zaken doen. En meer dan ooit willen merken inspelen op het gevoel bij de mensen die ze bedienen. Meer dan ooit moet een bedrijf een organisatie zijn die iets in beweging wil brengen. Dáár zit namelijk het verschil en dáár komen goede of mooie verhalen vandaan. Kletskoek gelooft echt niemand meer.

Wat kenmerkt storytelling dan wel? De beste storytellers hebben niets nodig. Alleen een goed verhaal en dat is vaak al lastig zat. Maar één ding is zeker: alles begint bij het DNA van een bedrijf.

Deze blogpost is geschreven door Robbert Minderhoud, oprichter Pride PR.

...

Verder lezen over Storytelling

Disneyland Paris komt met nieuwe avondshow: Disney Tales of Magic

Disneyland Paris heeft Disney Tales of Magic aangekondigd, een gloednieuwe avondshow die vanaf 10 januari 2025 gasten meeneemt naar de meest betoverende verhalen van Walt Disney Animation Studios en Pixar Animation Studios.

Entertainment04.12.2024

Disneyland Paris komt met nieuwe avondshow: Disney Tales of Magic

Met ook Disney Music Festival
​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Even een paar dagen helemaal ondergedompeld worden in de wondere wereld van Disney. Het is voor velen een bijzondere beleving. Herinneringen ophalen aan vroeger (als kind?), of nieuwe herinneringen maken (met kinderen?)....

Entertainment06.04.2024

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Storytel lanceert eigen e-reader in Nederland

Vandaag introduceert Storytel haar eigen e-reader in Nederland: de Storytel Reader. Een device waarop gebruikers voor een vast bedrag per maand hun favoriete boeken onbeperkt kunnen luisteren en lezen. Uniek aan het devi...

Gadgets12.07.2021

Storytel lanceert eigen e-reader in Nederland

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Er is vier jaar gewerkt aan de ontwikkeling van Operation Pandora. Wat begon als een interessant ideetje, waar door een eenling in de avonduren aan werd gewerkt, is uitgegroeid tot een ambitieus megaproject, gedragen doo...

Online16.11.2020

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Next level Storytelling
​Zo gebruik je LinkedIn Stories (7 tips voor content)

LinkedIn heeft afgelopen week een nieuwe functie uitgerold: LinkedIn Stories. En omdat in Nederland het percentage dat een LinkedIn account heeft ten opzichte van de beroepsbevolking het grootste is in Europa, zijn wij d...

Social Media28.05.2020

​Zo gebruik je LinkedIn Stories (7 tips voor content)

​Greetz​ kiest voor verhalen van echte mensen in nieuwe merkcampagne

Greetz, het online platform voor persoonlijke verrassingen, introduceerde deze week een nieuwe merkcampagne. Een campagne waarbij is gekozen voor een andere aanpak. Geen uitgebreide scripts of op pad met een groep acteur...

Marketing22.03.2019

​Greetz​ kiest voor verhalen van echte mensen in nieuwe merkcampagne

Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Het is niet veel automerken gegeven om de gebaande paden voor de marketing van een nieuwe auto te verlaten. Niet dat alles op de autopilot gaat, dat zeker niet maar er worden toch wel zekerheden ingebouwd in campagnes. S...

Automotive04.03.2019

Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Drie Nederlandse mini-docu’s: Why Not Now
Een succesvol eerste jaar voor het allereerste spoken word-agency van Nederland

Het eerste spoken word-agency van Nederland, Clubspoken, bestaat vandaag precies één jaar. Tot een jaar geleden waren er alleen agency’s voor sprekers en artiesten, maar gezien toenemende interesse in creative storyt...

DC Business21.06.2018

Een succesvol eerste jaar voor het allereerste spoken word-agency van Nederland