Online20.12.2012

Minder bureaus = miljarden besparen [Infographic]


minder-bureaus-miljarden-besparen-infogr.jpg
minder-bureaus-miljarden-besparen-infogr.jpg

Het kantoor; we hebben het steeds minder nodig. Met een laptop of tablet en smartphone kunnen we in principe overal ons werk doen. Dat geldt althans voor de groep kenniswerkers die inmiddels een groot deel van de Nederlandse beroepsbevolking uitmaakt. 

Recent onderzoek van de Occupier cost index schijnt een interessant licht op deze ontwikkeling. We wisten al dat mobiel werken kostenvoordelen met zich meebrengt (denk bijvoorbeeld aan de besparing op reiskosten). Nu blijkt echter ook dat het besparen op fysieke bureaus het bedrijfsleven flink wat geld kan opleveren. Dat kan zelfs in de miljarden euro’s lopen, leert een grove rekensom.

Volgens dit internationale onderzoek kost het inrichten van een werkplek de Nederlandse werkgever bijna 9.000 euro per jaar (8.943 om precies te zijn). Denk aan een besparing op vierkante meters kantoorruimte, facilitaire ondersteuning (koffie, schoonmaken) en ICT. 

Het wordt interessant als je bedenkt dat er de komende jaren ook heel wat fysieke bureaus gaan verdwijnen. Uit het Workplace of the Future-onderzoek van Citrix kwam onlangs naar voren dat Nederland koploper is in het terugdringen van het aantal werkplekken. Ter vergelijking: nu zijn er nog gemiddeld 8,41 bureaus voor elke tien kennismedewerkers, aan het eind van dit decennium is dit teruggebracht naar 6,11.

Om de rekensom compleet te maken, hoeven we alleen nog te weten hoeveel kenniswerkers er in Nederland zijn. Dat is nog niet eenvoudig vast te stellen, maar volgens cijfers van het TelewerkForum gaat het om een groep van ongeveer 4 miljoen mensen. 

citrix-infographic-nl-v2.jpg
citrix-infographic-nl-v2.jpg

Uitgaande van deze cijfers zijn Nederlandse werkgevers dus ruim 8 miljard euro per jaar minder kwijt aan het inrichten van fysieke werkplekken. Toegegeven, de gegevens zijn veelal gebaseerd op schattingen, dus het gaat te ver om dit bedrag al gelijk in de komende Rijksbegroting op te nemen. Maar het feit blijft dat kenniswerkers een heel belangrijk deel van de beroepsbevolking vormen en dat deze steeds minder kantoorruimte nodig hebben.

Het kantoor van 2020 zal meer een ontmoetingsplek zijn van collega’s en flexibele medewerkers, in plaats van een ruimte waar iedereen zijn eigen bureau heeft. Er is geen hogere wiskunde voor nodig om te weten dat dit een flinke besparing kan opleveren in de overheadkosten van bedrijven (huisvesting, facilitaire ondersteuning en ICT).

Een mooi bijkomend voordeel: het schrappen van bijna een miljoen bureaus scheelt ongeveer 7.800 bomen per jaar. En dat mogen we optellen bij de milieuvoordelen van minder reizen.

Deze blogpost is geschreven door Ed Bezooijen van Citrix.

Verder lezen over Infographic

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

Tijdens de zoektocht naar geschikte COVID-19-vaccins werden klinische studies onder allesbehalve ideale omstandigheden uitgevoerd. Virtual twin-technologie bleek een waardevol hulpmiddel, met een grote potentie voor de t...

DC Business07.10.2021

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Fiverr werd in 2010 opgericht in Tel Aviv, Israël. Het bedrijf biedt een platform voor freelancers om diensten aan klanten wereldwijd aan te bieden. Dit jaar bestaan ze dus 10 jaar. En dus hebben ze een lijstje gemaakt...

Vacatures26.02.2020

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Social Media Cheat Sheet voor 2020

2020 komt steeds dichterbij. Dat betekent dat het weer tijd is voor een nieuw social media cheat sheet. Social media platforms blijven eigenlijk constant de bestandsformaten en afmetingen van afbeeldingen veranderen. Daa...

Social Media10.12.2019

Social Media Cheat Sheet voor 2020

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

De termen segmentatie en personalisatie worden vaak in één adem genoemd. Toch zijn ze niet hetzelfde. De termen staan voor twee verschillende en bijzonder effectieve manieren in je marketingaanpak. Maar wat is precies...

E-mail25.02.2019

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

advertorial
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederlanders kopen tijdens deze periode voor de feestdagen weer massaal hun kerstcadeaus online. Het is een cijfer dat ieder jaar weer blijft toenemen. En de verwachting is dat dit de komende jaren door blijft zetten. Zo...

Online23.12.2018

Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederland gaat voor keuzevrijheid
Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Met een nieuw jaar voor de deur, is het ook weer tijd voor een nieuw social media cheat sheet. De verschillende social media platformen blijven de afmetingen en bestandsformaten van afbeeldingen veranderen. Tijd dus voor...

Social Media11.12.2018

Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Generatie Z droomt van geld verdienen … maar werk gaat niet boven alles

Inmiddels is alles al wel zo’n beetje gezegd over de millennial. En dus is het nu tijd voor Generatie Z om in de schijnwerpers te stappen. (Generatie Z is de groep jongeren die na 1992 zijn geboren.) Wat zijn de dromen...

Online13.04.2018

Generatie Z droomt van geld verdienen … maar werk gaat niet boven alles

Infographic
AI is dé tool voor marketeers [infographic]

Consumenten van vandaag de dag zijn geëvolueerd en verwachten veel meer van de merken waarmee ze willen communiceren. En dus is de missie van de moderne marketeer van cruciaal belang en zal het nodig zijn om iedere erva...

Marketing05.03.2018

AI is dé tool voor marketeers [infographic]

Verder lezen over Onderzoek

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Je eet ze niet bewust, maar je krijgt ze toch volop binnen: microplastics. Waar denk je dat die uiteindelijk terechtkomen? Ja, daar ook. Maar niet alleen daar...

Nieuws24.04.2024

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Het is niet wat je denkt
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich zorgen maken over nepnieuws in het kader van verkiezingen. Iets wat veel voorkomt op social media.

Social Media23.04.2024

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat sommige mensen de wereld echt in een andere framerate zien. Het zou specifiek bij gamers zelfs een kleine voorsprong geven, stellen de onderzoekers.

Nieuws03.04.2024

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Sneller zien
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Is het een 1 april-grap, of is het echt? Het snijdt in ieder geval een belangrijk punt aan: Lenna, een vrouw die in 1972 in de Playboy stond als centerfold en eigenlijk Lena Forsén heet, wil niet meer worden gebruikt in...

Technology01.04.2024

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

Er wordt nog steeds volop gezocht naar alternatieven voor plastic. We hebben bijvoorbeeld in de supermarkt al geen weggooibordjes meer van plastic, maar alleen van karton. Weggooi-messen? Die zijn van hout. Bomen geven o...

Nieuws29.03.2024

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

NASA is zich de afgelopen tijd bijna volledig aan het focussen op Artemis, de maanmissies die ervoor gaan zorgen dat we veel meer ontdekken over wat wij met de maan kunnen. Maar ook de eerste keer dat een vrouw en een zw...

Technology29.03.2024

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen