Online06.12.2012

B2B moet aan de selfcare


b2b-moet-aan-de-selfcare.jpg
b2b-moet-aan-de-selfcare.jpg

B2B-bedrijven die geen alternatieven bieden voor persoonlijk klantcontact, komen voor een verrassing te staan. Het idee dat er met web selfcare geen kwaliteitsbeleving te behalen is, is achterhaald. 

Web selfcare is eigenlijk niks anders dan selfservice via het web. De bezoeker of klant kan online zelf actie ondernemen door bijvoorbeeld eigen gegevens te bewerken of transacties te doen. Voorbeelden van selfcare zijn track and trace, het kunnen stellen van vragen op de site of bijvoorbeeld de mogelijkheid tot online configuratie van een product . De accountmanager hoeft daarvoor niet meer altijd langs te komen. Soms wil je het als klant zelf doen, maar soms ook niet.

Veel B2B-bedrijven hebben in hun hoofd dat telefonisch klantcontact meer waard is dan contact via de website. De achterliggende reden is vaak dat het bedrijf dan persoonlijk contact aangaat. Dit persoonlijk contact wordt gezien als kwaliteit, als toegevoegde waarde. Bijvoorbeeld: “Onze klanten zijn gewend dat ze bij ons altijd persoonlijk te woord worden gestaan door een accountmanager.” 

Met de laptop op schoot
Deze service lijkt persoonlijk. “Je bent bij ons geen nummer, wij kennen al onze klanten.” Toch is het waardevol om ook eens in de huid van de klant te kruipen en je als bedrijf af te vragen of al je klanten wel op deze vorm van dienstverlening zitten te wachten. Het kan handig zijn om bij een aantal leveranciers de facturen online in te zien als je een dag buiten de deur bent geweest en van een collega een mail hebt gekregen met een vraag over een betaling. Dan handelt je klant dat misschien wel het liefst direct af. Lekker ’s avonds op de bank met de laptop op schoot.

De tijd staat niet stil en de manier waarop mensen communiceren verandert. Het jaar 2012 is een belangrijk doorbraakjaar geweest. Meer dan ooit zijn mensen online. Kijk naar de tsunami van tablets, zie hoe de smartphone een commodity product is geworden. Tel daar de kwaliteit van de mobiele netwerken bij op (je kunt van Groningen naar Maastricht rijden zonder een seconde offline te zijn) en kijk naar de analytics van je eigen website en je weet het zeker: je klanten komen met heel veel verschillende apparaten op heel verschillende tijdstippen op je website. Ben je dan nog wel zo klantgericht bezig als je alleen beschikbaar bent tijdens kantooruren? En wellicht nog veel belangrijker: willen je klanten daadwerkelijk altijd persoonlijk te woord gestaan worden?

Gemak dient de mens
Het voordeel van selfcare is dat het klokje rond is. Een klant kan op elk moment zijn facturen inzien, bijvoorbeeld ook op zondag. Het is fijn om een bedrijf te kunnen bellen, maar als jij op zondag werkt, dan wil je ook een bepaalde dienstverlening, mensen werken nou eenmaal steeds vaker thuis, ook op gekke tijden. Wil je daar op inspringen, dan moet je 24 uur per dag iemand achter de telefoon hebben zitten die weet waar het over gaat. Of je biedt je klant een voorziening waarbij ze het zelf kunnen doen. In hun eigen tijd.

De maatschappij verandert, en daarmee niet alleen techniek, ook gedrag en omgangsvormen. Zakelijke personen zijn niet veel anders dan hun persoonlijk karakter. Mensen zijn als privépersoon gewend om online te bankieren en online te shoppen. Zouden deze mensen zodra ze de deur van hun kantoor binnenstappen deze tools ineens niet prettig meer vinden, omdat ze plots business persoon geworden zijn? Met selfcare wordt er gemak gecreëerd, de mogelijkheid om dingen zelf te regelen. Mensen zijn gek op gemak, zowel op het werk als privé. B2B-bedrijven moeten van de misvatting af dat alleen persoonlijk contact me klanten kwaliteit biedt.

Deze blogpost is geschreven door Läslo Hut, accountmanager bij TriMM.

Verder lezen over B2B

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

Mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening hebben een uitstekend kwartaal achter de rug. Maar liefst 44 procent realiseerde een sterke omzetstijging ten opzichte van het tweede kwartaal. Tegelijkertijd verkeren veel b...

Nieuws26.10.2021

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Maar liefst negen op de tien Nederlandse sales- en marketingverantwoordelijken verwachten in 2021 de meeste nieuwe klanten te werven via LinkedIn. Dit blijkt uit onderzoek van prospex onder 111 Nederlandse commercieel ma...

DC Business19.05.2021

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Verkoop je zakelijke producten en wil je deze in een B2B webshop aanbieden of heb je al een shop en zoek je naar manieren om hier meer resultaat mee te boeken? In dit artikel bespreken we de do’s en don’ts van een su...

Online21.12.2020

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

Op 1 september presenteerden Spotler en Beeckestijn Business School het B2B Marketing Trendrapport 2020. Alle trends, learnings en best practises in de B2B-marketing vind je terug in dit jaarlijkse onderzoek. En omdat he...

E-mail02.09.2020

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

Hoe behalen B2B-marketeers in Nederland hun doelen? Voor welke uitdagingen staan ze? Het B2B Marketing Trendrapport 2020 geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste activiteiten van B2B-marketeers in Ne...

E-mail01.09.2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

advertorial
Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

Afspraken worden afgezegd en mensen werken massaal thuis, vooral binnen business to business organisaties. Hoe ga je om met je leadopvolging wanneer je de deur niet uit kunt? En hoe zorg je ervoor dat je sales niet volle...

Online18.03.2020

Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

​B2B Marketing in 2019: Persoonlijk klantcontact het belangrijkste in Customer Journey

Voor de inrichting van de buyer’s journey heeft de B2B-marketeer al een behoorlijke online mindset. Je hoeft het alleen maar op te sommen: marketing automation, SEA-campagnes, koppelingen met CRM- en ESP-systemen, post...

E-mail21.06.2019

​B2B Marketing in 2019: Persoonlijk klantcontact het belangrijkste in Customer Journey