Online04.12.2012

Crisis heeft maar weinig invloed op online sinterklaasaankopen


crisis-heeft-maar-weinig-invloed-op-onli.jpg
crisis-heeft-maar-weinig-invloed-op-onli.jpg

De nog altijd aanhoudende crisis heeft maar weinig invloed gehad op de online sinterklaasaankopen van dot jaar. Online retailers verwachten dit jaar een weekomzet van €128 miljoen, dat is €38 miljoen (42%) meer dan in de periode vóór Sinterklaas. Verder zijn er ook 41% meer pakketten ontvangen tijdens de Sinterklaasperiode. Zo blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Thuiswinkel.org, PostNL en Blauw Research.

Nederlandse webwinkels lijken te profiteren van het vertrouwen van consumenten in webwinkelen. Online retailers verwachten dit jaar duidelijk meer omzet te behalen in de maand voor Sinterklaas dan in 2011, toen webwinkels 36% extra omzet verwachtten. Dit terwijl 27% van de Nederlandse consumenten aangeeft dit jaar minder aankopen te doen dan de vorige Sinterklaas en 25% van de ondervraagden zelfs zegt dit jaar helemaal geen Sintaankopen te doen.

Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: “Het is opvallend dat de Sint ondanks de aanhoudende crisis zo nadrukkelijk zijn weg in webwinkels heeft gevonden, zelfs nog meer dan vorig jaar. Webwinkels doen het erg goed tijdens de Sinterklaasperiode. De Sint kan bij webwinkels 24 uur per dag bestellen, wat het hem erg gemakkelijk maakt de hele nacht door te werken. Ook spreken de vele acties van webwinkels de Sint juist tijdens deze barre economische tijden erg aan. Deze voordelen dragen onder andere bij aan de extra online bestedingen tijdens de Sinterklaasperiode.”

Gemak
De belangrijkste redenen om in de Sinterklaasperiode aankopen online te doen, zijn de tijdsbesparing die het oplevert (37%), de mogelijkheid om 24/7 aankopen te doen (37%) en het prijsniveau van de producten op internet (31%). Het vermijden van de drukte in de stad en vanuit huis Sinterklaasaankopen kunnen doen is met gemiddeld 25% ook een belangrijke reden om het internet op te zoeken. Verder dragen het bestellen via een tablet of smartphone en de snelle levering ook bij aan de verdere groei van de markt voor online feestverkopen.

Je ziet dat tijd en geld juist in deze drukke en dure tijden belangrijkere redenen zijn om aankopen online te doen. Nog meer dan in de rest van het jaar,” aldus Gerrit Mastenbroek, directeur PostNL Pakketten. “Daarnaast zien we in deze Sinterklaasperiode een sterke groei van het pakkettenvolume met 41%, dat rijmt met de extra omzet bij webwinkels. Dit betekent dat de Nederlandse consument steeds meer vertrouwd raakt met de gemakken van online bestellen en ontvangen. Wij zijn voortdurend in ontwikkeling om de consument nog beter te bedienen en online winkelen te vergemakkelijken.”

Tablet
Net als andere jaren koopt de online goedheiligman vooral consumenten elektronica en speelgoed. Dit jaar zijn vooral de tablet en smartphone geliefde cadeaus in zowel het duurdere als het goedkopere segment. Verder doen traditioneel speelgoed en games het altijd goed. De volgende producten zijn populaire Sinterklaascadeaus:

· Tablets (Apple & Android)
· LEGO Star Wars en LEGO Friends
· Skylanders game en losse figuren
· Playmobile
· Smartphone: Samsung Galaxy SIII
· Monopoly Millionaire
· PS3 game: FIFA 13

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen