Online12.09.2012

Cookieloos Analytics: de oplossing voor de privacywet?


cookieloos-analytics-de-oplossing-voor-d.jpg
cookieloos-analytics-de-oplossing-voor-d.jpg

Adversitement maakt vandaag bekend een oplossing te lanceren waarmee bedrijven zonder het gebruik van cookies alsnog data voor analyses binnen kunnen halen. Deze oplossing, Controlled Data Source (CDS), werkt niet alleen voor de eigen website, maar ook voor andere digitale marketingkanalen als e-mail, affiliate, display en social. De oplossing is een combinatie van technologie en werkmethodes.

De cookiewet wordt door verschillende partijen anders uitgelegd. Het enige waar consensus over is, is dat de jurisprudentie van na 1 januari komend jaar duidelijkheid zal geven over wat de wetgever nou precies bedoelt. OPTA en CBP dwingen af dat het geheel voldoet aan de privacywet.

De nieuwe wetgeving leidt tot veel problemen bij Nederlandse bedrijven. Zo zijn er nog geen standaarden voor het verkrijgen van toestemming voor het plaatsen van cookies. Elke bezoeker maakt de afweging om een opt-in af te geven, afhankelijk van de toegevoegde waarde die de website-eigenaar biedt. Er zijn verschillende opt-in percentages voor bijvoorbeeld een e-commerce of een nieuwssite. Website-eigenaren zijn deels geblinddoekt en generaliseren op basis van gebruikers die wél gevolgd mogen worden, maar dit kan onmogelijk een representatief beeld opleveren. Het inzicht in wat bepaalde online marketingcampagnes opleveren ontbreekt, en daarmee raken online bedrijven stuurloos.

CDS maakt het voor bedrijven mogelijk ook na 1 januari te beschikken over betrouwbare online informatie. Zij kunnen de effectiviteit van hun online marketingkanalen blijven bepalen, zoals de eigen website, e-mail, affiliate, display en social media.

Anoniem
De oplossing werkt fundamenteel anders dan bestaande technologieën. Het uitgangspunt is dat een gebruiker niet gevolgd hoeft te worden om inzicht te verkrijgen in de effectiviteit van marketingkanalen en andere gebruikelijke toepassingen. In plaats van de gebruiker te volgen, worden anoniem enkel business objects gemeten zoals bijvoorbeeld opgevraagde pagina’s, aangeklikte online links en gebruikte zoekwoorden.

De oplossing is juridisch getoetst en voldoet volledig aan de Telecomwet, de WBP en de uitleg van OPTA en CBP.  Gebruikers worden namelijk helemaal niet gevolgd wanneer zij daar geen toestemming voor geven. Dus ook niet met cookies, IP fingerprints, scripts of andere manieren.  CDS levert uiteindelijk de data af voor drie categorieën: business users (rapportage en dashboardomgevingen), applicaties (bijvoorbeeld analytics systemen) en voor business services (systemen waar deze data als input voor verdere verwerking voor dient).

Transparantie
CDS kent een specifieke meettechniek. Er wordt gemeten wat mag in plaats van wat kan. Daarnaast geeft de oplossing volledige transparantie over wie toegang heeft tot welke data en hoe dit beschikbaar wordt gesteld. CDS houdt desgewenst bij of een gebruiker toestemming heeft gegeven voor het gebruik van cookies en voor welk toepassing dit geldt. Het verkrijgen en wijzigen van deze toestemming wordt beheerd en doorgevoerd. Deze volledig juridisch getoetste oplossing van Adversitement kan, vanwege deze opbouw, door derde partijen worden geaudit, waarmee de organisatie actief aan compliance kan doen. Hiermee kan ieder bedrijf dat zich wil houden aan de cookiewet nog steeds de online marketingkanalen gebruiken die men gewend is, zonder de wet te overtreden dankzij technologie en werkmethodieken van CDS.

Meten op de ‘oude’ manier (met cookies) is nog steeds mogelijk als een bezoeker daarvoor toestemming geeft. Alleen, de groep die toestemming geeft om gevolgd te worden, is vaak geen representatieve steekproef.

Verder lezen over Analytics

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Als je een website hebt dan komt de term SEO je waarschijnlijk niet onbekend voor. Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, is namelijk hartstikke belangrijk voor iedere ondernemer die w...

Search13.04.2021

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Google komt met handige updates in Search Console

Google Search Console heeft er deze week twee nieuwe functies bij gekregen die zijn ontworpen om de efficiëntie van het analyseren van gegevens in rapporten te verbeteren. Dit maakt het nog gemakkelijker en overzichteli...

Search12.04.2021

Google komt met handige updates in Search Console

Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

Wellicht heb je het al voorbij zien komen, al enige tijd is Google Analytics 4 (GA4) beschikbaar, de tot nu toe grootste update die Google heeft uitgevoerd aan Google Analytics. Google Analytics heeft geen introductie me...

Online08.02.2021

Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Dutch Analytics haalt een investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital, een van de toonaangevende Venture Capital (VC) fondsen in Europa. En ook het Nederlandse bouwbedrijf BAM heeft deelgenomen aan deze...

DC Business11.12.2019

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Bij Global Founders Capital en BAM
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

Hoe presteert sales? Hoeveel is de voorraad nu waard? En welke trend vertoont de omzet per regio? Managers hebben het liefst realtime inzicht in de prestaties van de organisatie. ASICS, een van de grootste producenten va...

Online11.09.2019

SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

Hoe kan je Big Data structureel omzetten in betrouwbare inzichten om waarde en onderscheidend vermogen creëren? Die vragen staan centraal tijdens de vijfde editie van Big Data Expo op 18 & 19 september aanstaande in de...

Marketing28.08.2019

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

​Marketing Strategie: Het 4F Model

Veel bedrijven worstelen met het opzetten van de ideale (online) marketing mix. Er zijn ook steeds meer marketingkanalen met elk weer unieke eigenschappen. Van bedrijven krijg ik dan ook vaak de vraag, waar en hoe moet i...

Marketing06.11.2018

​Marketing Strategie: Het 4F Model

1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!
Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken

Op woensdag 19 en donderdag 20 september staat er weer een nieuwe editie van de Big Data Expo op de agenda. In de Jaarbeurs Utrecht zullen vraag en aanbod uit de big datasector elkaar weer ontmoeten. Het is het enige eve...

Marketing31.07.2018

Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken

Verder lezen over Privacy

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

In een brief aan het Amerikaanse ministerie van justitie claimt de Amerikaanse senator Ron Wyden dat buitenlandse overheidsfunctionarissen smartphone gebruikers bespieden via pushmeldingen die zij van apps op hun telefoo...

Mobile07.12.2023

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?