Online28.08.2012

Wat online ICT-communities te bieden hebben


De ontwikkeling van online ICT-communities heeft een vlucht genomen door het verbreden van hun reikwijdte via sociale netwerken. Hierdoor kunnen ICT-professionals op eenvoudige en kostenefficiënte toegang krijgen tot kennis en ondersteuning en deelnemen aan relevante discussies met collega’s.

Uit branchegegevens blijkt dat online communities tastbare zakelijke waarde te bieden hebben, met name voor grote ondernemingen. Zij kunnen tijd- en kostenbesparingen realiseren door de efficiëntie en productiviteit van ICT-professionals te vergroten.

Hoewel er op internet een groot aantal online communities voor ICT-professionals te vinden is, moet u rekening houden met een aantal factoren om te waarborgen dat u de juiste informatie kunt distilleren uit de community waarvoor u kiest.

Stelt u zich voor: u bent in uw eentje verantwoordelijk voor de ICT en moet alle PC’s en laptops binnen uw organisatie upgraden naar Microsoft Windows 7 of binnenkort Windows 8. U loopt echter tegen een probleem aan waardoor het proces vastloopt. Hoe kunt u op snelle en efficiënte wijze een antwoord op uw probleem vinden? Duizenden zoekresultaten doorspitten totdat u op nuttige informatie stuit? Een collega bellen of mailen? Of het ondersteuningsgedeelte van de website van de leverancier afzoeken naar het antwoord?

De explosieve groei en massale deelname aan online communities en sociale netwerken heeft de aanzet gegeven tot een nieuwe houding ten opzichte van deze media. Het gaat niet langer om wollige sociale chatforums, maar om nuttige informatiebronnen die zich steeds verder ontwikkelen. Ze bieden kennis die van positieve invloed kan zijn op de bedrijfsvoering en ICT-professionals kan helpen om zich efficiënter van hun taken te kwijten.

ICT-communities bieden tastbare voordelen

Online communities hebben nog nooit zo’n grote rol gespeeld als nu. Dit geldt vooral voor ICT-organisaties. Hoewel communities, gebruikersgroepen en brancheverenigingen altijd een belangrijke rol hebben gespeeld binnen het bedrijfsleven, is hun reikwijdte sterk uitgebreid door de opkomst van internet en sociale netwerken. Een medium is ontstaan dat ICT-professionals de mogelijkheid biedt om te communiceren met gelijkgestemde professionals, kennis uit te wisselen en deel te nemen aan relevante discussies.

Volgens analistenbureau Forrester neemt 86% van alle besluitvormers op ICT-gebied deel aan een bepaalde sociale activiteit voor zakelijke doeleinden. Meestal doen deze ICT-professionals een beroep op het netwerk van collega’s om bedrijfskritische informatie in te winnen, zoals inkoopaanbevelingen, oplossingen voor veel voorkomende problemen enzovoort.

Wat is nu precies de werkelijke zakelijke waarde van deze online communities? Uit The Value of Online Communities, een online enquête onder zo’n 700 ICT-professionals in opdracht van Dell KACE, blijkt dat de deelname aan online communities massaal is en dat deze websites aanzienlijke voordelen te bieden hebben.

Specifieke enquêtebevindingen zijn:

– 80 procent van alle ondervraagde ICT-professionals maakt gebruik van online communities. 70 procent van hen bezoekt deze communities verschillende malen per week voor werkdoeleinden

– 53% van de respondenten neemt actief deel aan de communities die zij bezoeken

– 98% van de ICT-professionals geeft aan dat online communities een positieve bijdrage leveren aan hun werkactiviteiten

– 95 procent van alle professionals in de frontlinie geeft aan dat deze online ICT-communities hen in staat stellen om tijdbesparingen te realiseren en efficiënter te werken

– 82% geeft aan dat ze dankzij het bezoek van online communities normaliter meer dan een uur per week aan tijd besparen.

Hoewel de enquêteresultaten erop wijzen dat ICT-professionals op de hoogte zijn van de voordelen van communities, blijkt eveneens dat een groot aantal systeembeheerders gedwongen is om meerdere communities te bezoeken om een antwoord op hun vragen te vinden. De reden hiervoor is dat hun vragen te specifiek dan wel te algemeen van aard zijn. Dit resulteert in verlies van tijd, geld en productiviteit en is uiteindelijk nadelig voor het innovatievermogen.

Antwoorden via onafhankelijke communities

Hoewel er op internet honderden communities over alle mogelijke onderwerpen te vinden zijn, biedt slechts een aantal de juiste mix van praktische content en een focus op ICT-professionals. ITNinja is daar een goed voorbeeld van. Dit is de enige productonafhankelijke online community die speciaal op ICT-professionals is gericht. Deze community is gebaseerd op de populaire website AppDeploy.com van Dell KACE. ICT-communities zoals ITNinja bieden systeembeheerders een eenvoudige en kostenloze manier om te zoeken naar antwoorden en toegang te krijgen tot best practices voor een breed scala aan complexe vraagstukken. Een bijzonder kenmerk van ITNinja is dat de website een spelachtige ervaring biedt.

Elke systeembeheerder, ongeacht de tool die hij of zij gebruikt, kan toegang krijgen tot de informatie op ITNinja.com. Dell KACE-klanten kunnen ook profiteren van de mogelijkheid om deze content direct op te vragen vanuit de Dell KACE Appliance Management Console. Door kennis op het gebied van systeembeheer en andere ICT-onderwerpen op een centrale plek bij elkaar te brengen, bespaart ITNinja beheerders de frustrerende zoektocht naar antwoorden op de websites van leveranciers of in discussiefora, Google en technische publicaties.

Tips voor het selecteren van de juiste online ICT-community

Hoe kunt u als ICT-professional de voor u meest geschikte online community kiezen? De volgende tips kunnen uitkomst bieden:

Stel vast wat voor type content u nodig hebt – Er is sprake van een groot verschil tussen whitepapers en praktische tips en trucs. Door u te concentreren op de informatie waarnaar u op zoek bent, kunt u de zoektocht naar de juiste community aanzienlijk verfijnen.

Groter is niet altijd beter – Op internet zijn tal van sociale netwerken met een enorm aantal gebruikers te vinden, zoals LinkedIn, Facebook en Twitter. De hoeveelheid bruikbare content is echter klein in vergelijking met de omvang van deze websites. Bovendien valt het vinden van de juiste informatie binnen deze sociale netwerken te vergelijken met het zoeken naar een speld in een hooiberg.

– Het draait om de kwaliteit, niet om de content – Een community die praktische informatie biedt is veel nuttiger dan een website met prachtig proza waarin gemijmerd wordt over abstracte technologische trends en wordt geschermd met modieuze termen zoals ‘de cloud’. Een goede community biedt praktische tips, gratis tools, scriptfragmenten, handleidingen en instructievideo’s.

De ICT-wereld verandert voortdurend en uw community moet met de tijd meegaan – Uw community moet gedetailleerde en up-to-date informatie bieden over opkomende technologieën. Tegelijkertijd moet de exploitant online gebruikerstrends bijhouden en investeren in de ontwikkeling en verbetering van de community.

Personalisatie is van cruciaal belang – Een professionele community zorgt ervoor dat u niet allerlei informatie hoeft te doorploegen waarin u niet bent geïnteresseerd, maar biedt u de mogelijkheid om de onderwerpen te volgen die u zelf selecteert en waarin u specifieke belangstelling hebt. Een goede community stelt u op de hoogte wanneer er nieuwe relevante informatie beschikbaar is, bijvoorbeeld via een RSS-feed of e-mailsamenvattingen.

Deze blogpost is geschreven door: Alexander van der Plaats, Dell KACE.

...

Verder lezen over Community

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Ook digitale voetbalcommunity FC Urban ontvangt Fit for the Future-certificaat

Gamification: veel bedrijven gebruiken het, maar slagen er lang niet altijd in om het een passend onderdeel te maken van een langdurige strategie. Dat lukt FC Urban wel. De online voetbalcommunity heeft door zijn stappen...

DC Business28.06.2023

​Ook digitale voetbalcommunity FC Urban ontvangt Fit for the Future-certificaat

Harper’s Bazaar Business Club voor vrouwen gelanceerd

Harper’s Bazaar lanceert de Harper’s Business Club voor vrouwen. Met een lidmaatschap voor een jaar kunnen vrouwen genieten van: Toegang tot vijf exclusieve (digitale) bijeenkomsten per jaar, met inhoudelijke talk...

DC Business14.09.2021

Harper’s Bazaar Business Club voor vrouwen gelanceerd

​Reddit denkt dat het 10 miljard dollar waard is

Reddit is nog niet begonnen, maar het is van plan om een investeringsronde te houden. Het denkt daarin 700 miljoen dollar (een kleine 600 miljoen euro) binnen te kunnen krijgen. Als dat lukt, dan zou Reddit meer dan 10 m...

Technology13.08.2021

​Reddit denkt dat het 10 miljard dollar waard is

De voors en tegens van een Tiny House

Sommige mensen noemen het een veredelde stacaravan, anderen lijkt het een hel om extreem te minderen met spullen. Maar, er zijn ook die mensen die juist uitkijken naar leven met wat minder, of die het geweldig vinden om...

Lifestyle08.07.2019

De voors en tegens van een Tiny House

Facebook doet een nieuwe investering in communityleiders

Tijdens de Facebook Communities Summit Europa, die vandaag plaats vindt, is het Facebook Community Leadership-programma onthuld: een wereldwijd initiatief waarbij Facebook gaat investeren in de mensen die community's opb...

Social Media09.02.2018

Facebook doet een nieuwe investering in communityleiders

En komt met nieuwe tools voor groepsbeheerders
Deze website laat lezers eerst test maken voordat ze commentaar mogen geven

Een Noorse website heeft een hele interessante manier gevonden om de commentaren die onder een bericht geplaatst mogen worden door lezers beleefd en on-topic te houden. Voordat je een bericht mag achterlaten onder een ar...

Online02.03.2017

Deze website laat lezers eerst test maken voordat ze commentaar mogen geven

Verder lezen over ICT

Waarom regressietests belangrijk zijn voor je IT-organisatie

Ooit heb je je IT-systemen precies zo ingericht als je graag wilde. Maar toen kwam daar die collega die een heel handige marketingtool gebruikt die moest worden aangesloten op de huidige infrastructuur. En toen was daar de directeur die er nog een ander softwarepakket bij wilde gebruiken, of zelfs een computer die zich in een heel ander ecosysteem bevindt. Voor al die soort situaties is het goed om regelmatig een regressietest te doen. Dit is wat dat inhoudt.

DC Business09.12.2024

Waarom regressietests belangrijk zijn voor je IT-organisatie

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Op donderdag 14 november heeft Wortell samen met relaties en partners de feestelijke opening van haar nieuwe next-gen Cyber Defense Center (CDC) gevierd. Dit innovatieve centrum biedt organisaties wereldwijd een geavanceerde oplossing voor 24/7 proactieve beveiliging, detectie en herstel van IT-landschappen. Het CDC speelt in op de groeiende dreiging van cyberaanvallen door bedrijven te helpen hun digitale weerbaarheid te versterken en altijd een stap voor te blijven op potentiële aanvallen.

Cybercrime20.11.2024

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa

Huawei Connect 2024 in Parijs staat volledig in het teken van het thema ‘Amplify Digital and Green Transformation en richt zich op de snelle ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie en de digitale en groene transformatie in Europa.

Tech in Asia13.11.2024

Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa

TeamViewer heeft een groot cybersecurity-probleem

Als je een kantoorbaan hebt, dan is de kans groot dat je TeamViewer wel kent. Het is een manier waarmee een IT-helpdesk je computer kan ‘overnemen’. Echter blijkt dat TeamViewer zelf is overgenomen, en niet op een positieve manier.

Cybercrime29.08.2024

TeamViewer heeft een groot cybersecurity-probleem

Veel zorginstellingen hebben last van DDoS-ransomware aanvallen

De behoefte aan gezondheidszorg neemt wereldwijd toe. Dit gaat gepaard met een groeiende behoefte aan moderne technologie ter ondersteuning van de patiëntenzorg. Uit nieuw onderzoek van SOTI blijkt dat 78% van Nederlandse zorgverleners vindt dat organisaties moeten investeren in nieuwe technologie.

Cybercrime27.06.2024

Veel zorginstellingen hebben last van DDoS-ransomware aanvallen

Copilot helpt je met de dagelijkse taken en dat geeft tijdwinst

AI. Elk bedrijf is er wel op zijn eigen manier mee bezig en kan daarbij vaak wel wat hulp gebruiken. Die krijgt het van bijvoorbeeld een SoftwareOne, een bedrijf in softwareoplossingen en services.

Technology03.06.2024

Copilot helpt je met de dagelijkse taken en dat geeft tijdwinst

Hoe optimaliseer je bedrijfsprocessen voor maximale efficiëntie en concurrentievoordeel?


In de snel veranderende bedrijfswereld van vandaag is efficiëntie niet alleen een voordeel, het is een noodzaak. Bedrijfsprocessen optimaliseren is cruciaal voor elke organisatie die streeft naar verbeterde productiviteit en competitieve superioriteit. Maar wat betekent dit precies?

Technology29.04.2024

Hoe optimaliseer je bedrijfsprocessen voor maximale efficiëntie en concurrentievoordeel?


Waarom zou elk modern bedrijf moeten overwegen een Document Management Systeem te implementeren?

In de snel evoluerende digitale wereld van vandaag is het beheren van bedrijfsdocumenten efficiënter en veiliger geworden dankzij Document Management Systemen (DMS). Maar wat is een DMS precies?

Technology15.04.2024

Waarom zou elk modern bedrijf moeten overwegen een Document Management Systeem te implementeren?