Wie niet horen wil ...

Vorig artikel Volgend artikel
Wie niet horen wil ...

"Een mens heeft twee oren en één mond om twee keer zoveel te luisteren dan te praten,"- Confucius.

Internet dwingt organisaties tot echt luisteren, omdat samenwerken anders te duur wordt. In de 'digital age' gaat het daarom over het bouwen van ecosystemen, 'to share is to gain', en over snel herkennen van nieuwe routes, nieuwe mensen om mee samen te werken, nieuwe combinaties en nieuwe kansen die komen en gaan. "Life is happening to you while you are busy making other plans," zei John Lennon.

In het creëren van ecosystemen op het goede moment liggen dus verdienkansen. Om al deze zaken praktisch en gemakkelijk te maken zie je dan ook heel veel social media zich snel ontwikkelen. Je hoeft de straat niet meer op om te horen wat je klanten willen en zeggen.
Samenwerken. Dat is niet de wereld van respectloos kraslot gedrag, niet-samenwerkende grote ego's die alles al weten en die niet in staat zijn hun eigen kritiek te organiseren. Ook niet de wereld van plagiërende overschrijvers, kranten en tv of overheidsdienaren die problemen in stand houden omdat dat zo lekker verkoopt.

Dat is wel de wereld van veel leren, veel en goed luisteren en het goede behouden. Van machtsstrijd naar strijdmacht. Van praktische wijsheid. Van 'oud stuurt nieuw' naar 'nieuw stuurt oud'. Competitie 2.0. We weten het wel. Niet voor niets worden Ghandi en Mandela zo geëerd. Zij kozen voor 'het grote gelijk' en niet het kleine. En niet voor niets denken we met plezier en weemoed de rest van ons leven terug aan dat project waar we deel aan hadden en dat wel in die sfeer van echte samenwerking verliep. Werd er toen naar je geluisterd?

Als je luistert naar iemand, luister dan niet alleen naar wat directe waarde voor jou lijkt te hebben. Dat is geen luisteren! Dat is gebruiken. Sta werkelijk open voor wat er gezegd wordt. Veronderstel niets. Als je alles in jouw frame inpast hoor je eigenlijk niet wat er gezegd wordt. Je doet je gesprekspartner tekort en eigenlijk sta je ook niet open voor andere gezichtspunten. Mensen die 'alles weten' horen en leren niets.

En wat doe je als er niet naar je geluisterd wordt? Wil je een frietje zijn in de grote fritessnijder van nut en productie of kies je ervoor een one and only te zijn, je eigen leven te leiden en vorm te geven in plaats van je te laten leiden?

De digital age maakt jouw leven mogelijk! Internet brengt ons in the personal age, met een eigen betekenis gevend perspectief. Die positie kiezen in het leven is een persoonlijk wilsbesluit. Deze kun je vandaag nemen.

Maar dat alles begint met luisteren en openstellen, de moeder van alle wijsheid.

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies