Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).
Veranderen is ‘in’. En terecht. Veranderen is belangrijk om als ondernemer in een dynamische markt interessant en ‘bij’ te blijven. Zonder leren snap je binnen de kortste keren niet meer wat je ziet in een voortdurend veranderende wereld en dan ben je dus snel je klanten kwijt. Veranderen is ook een levenshouding: als je denkt dat je ergens al bent doe je niets meer om er te komen. Veel bedrijven trappen trouwens in deze val van zelfgenoegzaamheid.
Wezenlijke veranderingen vragen doorgaans om persoonlijke stellingname. Overal waar grote dynamiek en grote verandering aanwezig zijn, en waar dus veel geleerd moet worden, ontstaan waarden- en normendebatten. Kijk om je heen. Bijvoorbeeld naar al die boeken en cursussen over persoonlijke ontwikkeling en over ‘leven vanuit passie’. Naar de snelle opkomst van integriteit als business thema. Dat is niet toevallig.
Hoe komt dat? Grote veranderingen werpen je op je zelf terug en vragen erom bij jezelf te rade te gaan: waar doe ik het voor, wat wil ik wel, wat wil ik niet, Waar ga ik voor, waar sta ik voor? Engelsen hebben daar een mooi woord voor: ‘defining moment‘.
De komst van social media in het business domein is typisch zo’n grote verandering waar we ons mee te verhouden hebben. In al die beweging en verandering die als ondernemer op ons af komen, is het essentieel onze eigen persoonlijke waarden te kennen, de waarden die we niet ter discussie willen stellen en van waaruit we willen leven en leren. Waarden van waaruit we onze keuzes maken: wat wil ik wel, wat wil ik niet.
Eigenlijk zijn díé waarden de echte basis voor onze communicatie en dus ook voor ondernemen en samenwerken. Ze vormen ons anker (‘geen groei zonder wortels‘) en bepalen onze persoonlijke integriteit. Veranderen en ondernemen zonder verbinding met uw persoonlijke waarden en normen maakt u een meeloper, een strandbal in de wind.
Don’t go there.
Verder lezen over Bedrijven
Search22.11.2024
Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt
Lifestyle20.11.2024
4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardDC Business11.10.2024
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Search26.09.2024
Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps
DC Business23.09.2024