De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Hoeveel zijn mensen bereid te betalen voor hun privacy op internet? Die vraag stelde Nicola Jentzsch van het Berlijnse Onderzoeksinstituut zich af, samen met haar collega’s publiceerde ze een studie waaruit blijkt dat een significant deel van de bevolking bereid zou zijn hun persoonlijke informatie te beschermen middels een extra financiële bijdrage.
Om het gegeven te testen lieten de inderzoekers twee verkopers tickets verkopen voor een film. De ene vroeg het gsm-nummer van de koper, de andere deed dat niet. Wat bleek? Van de 443 studenten die deelnamen aan het onderzoek gaven 83% de voorkeur aan de verkoper die hun gsm-nummer niet vroeg. Wanneer de privacy-vriendelijke verkoper 50 eurocent meer vroeg voor een ticket, zag 31% van de kopers daar geen graten in.
Wanneer één van de twee verkopers stelde dat er reclame zou gestuurd naar hun e-mail adres, kozen 62% van de studenten voor de andere verkoper. Maar toen die 50 cent meer ging vragen vroeg voor het ticket, koos 87% opnieuw voor de goedkope optie, reclame inbegrepen.
De onderzoekers concluderen dat bij de bescherming van privé-informatie een bepaalde waarde heeft voor de consument en dat er een duidelijke vraag naar privacy bestaat.
Een conclusie die niet wordt gedeeld door Alessandro Acquisti van het Center for Behavioral Decision Research aan het Carnegie Mellon University. Hij werkte niet mee aan het onderzoek maar zegt: “Mensen zeggen dat ze privacy belangrijk vinden en daarna gaan ze hun status updaten op Facebook.” Hij concludeert dat “mensen niet langer om privacy geven.” Via
Verder lezen over Internet
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online25.12.2023
Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en
Online19.12.2023
Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen
Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bijOnline15.12.2023
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief
Sociale Media & Games zorgen voor veel afleidingVerder lezen over Privacy
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Nieuws15.01.2024
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023
Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijsAdvertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Mobile07.12.2023