Online16.02.2012

Creëren of Reageren?


creeren-of-reageren.jpg
creeren-of-reageren.jpg

De ontstellende hoeveelheid informatie en contactmogelijkheden op internet stelt ons voor de keuze wie we willen zijn en volgens welke waarden we willen leven. Waar Internet 1.0 nog vooral gezien kon worden als een grote database met Google als markt-hit, speelt in het semantic web sociale interactie een grote rol. In het semantic web kan alle data en dus bijvoorbeeld ook al uw berichtjes, profielgegevens, bestandjes en teksten en dat van anderen, nog gemakkelijker verspreid, gecombineerd, maar ook geanalyseerd en op maat worden gepresenteerd. Op iedere unieke vraag of zoekopdracht direct dus een uniek antwoord.

Internet heeft het daarmee in zich om ons zowel creatiever als reactiever te maken. In beide rollen heeft het web de rol van ‘organisator’ van collectieve kennis. Internet stimuleert de reactieve ‘werk- en levensbeheerder’ in ons. De werk- en levensbeheerder legt graag alle informatie vast, wil niets verliezen, niets missen en alles controleren.

Internet biedt de mogelijkheid tot reageren en dat gebeurt dan ook volop. In deze ‘reactieve gedragsmodus’ leef je van ‘buiten’ naar ‘binnen’. Voor bedrijven is dit de wereld van ‘best practices’ en mentaal ordenen, waarin je vanuit ervaringen uit het verleden met behulp van de wetenschap en ervaring en praktische wijsheid de toekomst zo optimaal mogelijk tegemoet probeert te treden.

Internet stimuleert aan de andere kant ook onze creatieve kant. U heeft vast al vele vragen en ideeën waar u nu niet een relevant antwoord of concept voor vindt. In het nieuwe web worden alle data veel intelligenter met elkaar verbonden en gepresenteerd. U bent dan niet alleen relevant als data, maar data wordt relevanter voor u, voor wat u wilt creëren. Het wordt bovendien gemakkelijker anderen te vinden om samen je droom te verwezenlijken. Dit is de wereld van van ‘binnen’ naar ‘buiten’ leven, communities bouwen en samen iets moois maken, de wereld van de ‘personal age’. Eigenlijk is in deze wereld de ketting net zo sterk geworden als de sterkste schakel: een verbinding met een nieuw netwerk en daarmee verbonden informatie opent gelijk een hele nieuwe wereld, een wijsheid overigens die de wereld van lobbyisten en intelligence ook kennen.

Deze tijd is dan ook hierin een tijd van kiezen; voor jou persoonlijk en voor jou als professional. Ga je in een situatie voor reageren of voor creëren? Wat je ook kiest, ben je bewust van de context en de opties die je hebt. Ik wens je daarin veel succes! Don’t wait for your life. Shape it!

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).

Verder lezen over Internet

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Wanneer je de afgelopen jaren door steden en dorpen reed, dan zal het je ongetwijfeld wel een keer opgevallen zijn dat er op veel plekken gegraven werd onder trottoirs en wegen. Tientallen bouwbedrijven hebben zich, en n...

Online19.12.2023

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bij
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Internetgebruik op basisscholen draagt lang niet altijd bij aan educatie, zo blijkt uit nieuwe gegevens. Anonieme cijfers vanuit de Myndr database bieden een inkijkje in het klassikale online gedrag van basisschoolgroepe...

Online15.12.2023

Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Sociale Media & Games zorgen voor veel afleiding

Verder lezen over Semantic web

Zoekmachine Jinni geeft semantische filmtips

De laatste tijd wellicht een beetje verloren geraakt tussen al het "social search" geweld, maar daarom niet minder belangrijk om ook dit jaar in de gaten te houden is "semantic search", het betere contextuele zoekwerk du...

Search07.01.2011

Zoekmachine Jinni geeft semantische filmtips

Korte documentaire laat voor- en tegenstanders Web3.0 aan het woord

Volgens vele virtuele koffiedikkijkers de onvermijdelijke toekomst, volgens "Mr. WWW" Tim Berners-Lee het web zoals het altijd al bedoeld is: het semantisch web, roepnaam Web3.0. Maar wat houdt het nu eigenlijk exact in?...

Online17.06.2010

Korte documentaire laat voor- en tegenstanders Web3.0 aan het woord

Waarom het Semantic web van belang is

Als je ooit meer hebt willen weten over het "semantic web", wat het is en waarom het van belang is voor alle soorten Internet-gebruikers dan moet je zeker onderstaande video even bekijken."Student Kate Ray interviewed a...

Online11.05.2010

Waarom het Semantic web van belang is

Microsoft gaat slimmer zoeken

De geruchten over de geplande overname van zoekmachine Powerset door Microsoft kloppen. De softwaregigant wil de bijzondere technologie van het bedrijf inschakelen om Live Search relevanter te maken. De aankoop van Power...

Search02.07.2008

Microsoft gaat slimmer zoeken

iGoogle of GoogleTunes

"Imagine more than Google, Imagine a better iTunes, Imagine Google on iTunes". De payoff van mSpace project om het populaire iTunes te combineren met Google 'to explore the Semantic Web'. Ben benieuwd!!

Online19.02.2005

iGoogle of GoogleTunes