Online12.01.2012

Privégegevens surfgedrag door Nederlanders niet geruild voor korting


privegegevens-surfgedrag-door-nederlande.jpg
privegegevens-surfgedrag-door-nederlande.jpg

Ook al zouden we er korting mee krijgen, wij Nederlanders zijn niet bereid om privégegevens over ons surfgedrag achter te laten bij adverteerders. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek door KPMG onder bijna tienduizend consumenten. Tweederde van de Nederlanders ruilt zijn gegevens niet voor een goedkopere deal. Daarin verschillen wij wel van andere landen.

En ook advertenties ontvangen op mobiele apparaten in ruil voor goedkopere producten of gratis content, zijn we niet van gediend. Ruim de helft van de onderzochte Nederlanders wil geen advertenties op zijn mobiele apparaat in ruil voor gratis content of producten. 

Slechts 14% betaalt op dit moment voor content op het internet. Met name muziek, video, games en nieuws zijn populair. Eén op drie Nederlandse consumenten geeft geld uit aan het downloaden van muziek. Daarna volgen video, games en nieuws met 14%. Bijna 90% van de Nederlanders geeft aan bepaalde websites niet langer te zullen bezoeken wanneer deze overgaan tot betaalde toegang. In dat geval zullen zij op zoek gaan naar alternatieve sites die gratis zijn.

Online aankopen
KPMG onderzocht in hetzelfde onderzoek ook hoe het zit met online aankopen. Bijna 60% van de Nederlanders geeft er de voorkeur aan de op internet gekochte goederen via een overboeking te betalen. Daarnaast gebruikt ruim de helft PayPal en slechts 15% een creditcard. Een ruime meerderheid van de consumenten heeft nog onvoldoende vertrouwen in de veiligheid van het betalen via internet.

Van de onderzochte Nederlanders maakt 80% zich zorgen over het feit dat bij een betaling met de mobiel apparaat vertrouwelijke informatie, zoals credit card gegevens, bij derden terecht komen. Banken genieten bij de Nederlander nog altijd het meeste vertrouwen als het gaat om het veilig betalen van online aankopen, gevolgd door beveiligde betaalsystemen, zoals Paypal.

Het afschermen van privégegevens en de veiligheid van betalen blijft dan ook de belangrijkste factor bij online kopen van producten. Wie er als eerste in slaagt deze onzekerheid weg te nemen, is in staat om een aanzienlijk concurrentievoordeel te behalen. Overigens reikt de Nederlandse consument zelf al een oplossing aan. Ruim 90% van de Nederlanders dat het vertrouwen in het betalen zou toenemen wanneer internet providers meer inzicht zouden geven in de maatregelen die zij nemen om de veiligheid te waarborgen. Daarnaast ziet de Nederlandse consument veel heil in het laten beoordelen van internetsites op de veiligheid door een onafhankelijke, derde partij.