Online27.12.2011

Wibi Soerjadi, e-business guru avant la lettre


wibi-soerjadi-e-business-guru-avant-la-l.jpg
wibi-soerjadi-e-business-guru-avant-la-l.jpg

Heb je ook die ervaring dat je vaak pas achteraf snapt wat je van iemand of van een gebeurtenis geleerd hebt. Zo’n ervaren met ‘ongezocht leren’ had ik ook met de pianist Wibi Soerjadi halverwege de jaren ’90. Hij was toen ‘hot’, met zijn Bösi en zijn solo-recital in Carnegie Hall. Pas jaren later, toen e-business inmiddels een ‘mentaal begrip’ was, begreep ik hoe zeer hij eigenlijk al ‘into e-business’ was, avant la lettre, en hoezeer ik denkbeelden en begrip daar heb opgepikt.

Waarom? Wibi is natuurlijk ZZP’er die heel goed weet wat zijn koopwaar is. Een artiest en ambachtsman met in wat hij doet focus op waar die goed in is en die toen al ‘het nieuwe werken’ toepaste. Hij bewoog zich toen in de jaren ’90 als cultureel ondernemer buiten de vaste structuren van het Nederlandse klassieke muziekleven, van zowel het standaard ondernemen als ook van de muzikale repertoire keuze: ‘he ran his own race‘. Nu zouden we zeggen dat hij het concept  ‘blue ocean marketing’ toepaste. Hij vond Wibi Soerjadi uit.

Hij creëerde zijn eigen vorm, zijn eigen publiek en zijn eigen kanalen en bleef daar trouw aan in de loop der jaren. Niks ‘copy cat’, hoe zo aanpassen?  ‘Be an original’.  Ook in zijn ‘operations’ zien we zaken terug waarover inmiddels heftig geschreven wordt. Wibi huurde gewoon zelf het Concertgebouw en andere podia buiten alle impresariaten om, regelde de eigen kaartverkoop via internet, regelde zijn eigen marketing&branding en ‘customer engagement’ en spinde daar garen bij. Wie niet gezien is is weg. Wibi snapte die internet wetmatigheid als geen ander.

Herken je ook ‘Ketenverkorting’, projectmatig organiseren en vindbaar zijn via internet? Misschien dat je met die aanpak niet met iedereen vriendjes wordt. Who cares? Pas vele jaren later zagen we dit meer artiesten doen en ontstond er een heel ecosysteem rond kaartverkoop, het vermarkten van een concert etc.

In 1996 verkocht je, en dat is wel een verschil met nu, nog gewoon cd’s. Nu zijn dat ‘free downloads’ geworden. Maar ook dat heeft Wibi geregeld via youtube, de eigen site, huisconcerten en workshops voor gevorderde amateurs van alle leeftijden. In 1996 gaf je nog concerten om cd’tjes te verkopen. Nu is die business logica inmiddels omgedraaid: je creëert cd’tjes, als je geluk hebt verkoop je ze met een paar free downloads, om de concertzaal te vullen.

Werkelijk goed zijn in je vak, focus op branding en zichtbaarheid, consistentie en professionele integriteit zijn denk ik de herkenbare succes elementen van de Wibi story. Kortom: verbind strategie ondernemerschap en uitvoerend vermogen. Weet je het nog?

En weet je, waarschijnlijk wist hij dit alles niet eens. Echte ondernemers lezen geen boekjes over ondernemen. Die doen gewoon. En hebben plezier. Net als echte leiders. Dacht je dat Che wist dat hij ‘Che’ was? Ik dacht het niet. ‘Winners have a vision. Losers have a business case’.

Ik wens jullie een goed 2012. Verbind je met wat je wilt en wat je gelukkig maakt. Daar kom je een heel eind mee!

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).

Verder lezen over Internet

Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat

Het is een verschrikkelijke timing, of juist een heel slimme: door een zwakte in Windows kunnen hackers je computer in via een open wifi.

Cybercrime21.06.2024

Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat

10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden

We hebben 10 grappige gadgets voor je verzameld om helemaal te bewijzen dat jij het internet hebt begrepen.

Gadgets21.06.2024

10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden

Internet thuis wordt dit jaar weer duurder

Lekker thuis internetten wordt weer een stukje duurder in 2024. De drie grote providers maken allen hun prijzen hoger.

Online18.06.2024

Internet thuis wordt dit jaar weer duurder

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties

Reddit heeft besloten om de app te tweaken. De reacties komen nu meer prominent in beeld en daarmee lokt het meer interactie uit.

Online25.04.2024

Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn