Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl
Gisteren nam zoekgigant Google de kortingsite DailyDeal over die twee jaar geleden in Duitsland werd opgericht door de broers Fabian en Ferry Heilemann en actief is in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Het bedrijf zou ook naar Scandinavië en de Benelux willen uitbreiden, zo meldt The Next Web.
Het bereik van Dailydeal zou in Oostenrijk ondertussen al groter zijn dan zijn populaire tegenhanger Groupon. Terwijl Google zelf geen ruchtbaarheid aan de overname gaf, plaatste DailyDeal de overname wél op zijn website als “Google: Our best deal yet”. Het bedrijf hoopt allicht via Google in de nabije toekomst met grotere deals te kunnen uitpakken. In de eerste drie maanden van dit jaar zouden er immers zowat 252.000 coupons zijn verkocht.
Voet aan wal in Europa
De zoekgigant introduceerde begin juni “Google Offers“, een gelijkaardige kortingsite die het bedrijf oprichtte nadat Groupon Google’s overnamebod van 6 miljard dollar eind 2010 weigerde. Echter, op dit is moment is Google Offers enkel in Noord-Amerika actief. De overname van The Dealmap begin augustus en (nu) het Duitse Dailydeal geven Google allicht meer slaagkans op een groter marktaandeel tegenover concurrent Groupon.
Sterke groei Groupon
Uit het ‘Form S-1‘ formulier dat Groupon op 2 juni 2011 neerlegde, blijkt dat het bedrijf sinds zijn oprichting in 2008 groeide tot 7000 medewerkers verspreidt over 43 landen. Verder zou de kortingsite 1.000 deals per dag verkopen aan zijn 83 miljoen gebruikers, oftewel reeds 70 miljoen Groupon deals. In het eerste kwartaal werden 28 miljoen kortingsbonnen verkocht, bijna net zo veel als in heel 2010, toen er 30 miljoen bonnen over de digitale toonbank gingen. In Groupon’s schaduw proberen alvast een massa aan me-too bedrijven dit succes te kopieren: Nokia, Facebook, LivingSocial, Kelkoo, Marktplaats, Wegener, Bol, Local, Whooda, 1saleaday, Tippr, AtCost, YipIt, Shnoop, CheapToday, etc.
Update: Google Benelux laat weten momenteel hard aan de slag te zijn om Google Offers (en Wallet) ook buiten Amerika te introduceren, doch is hier geen enkele tijdslijn voor aan te geven op dit moment.
Verder lezen over Google
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Online19.01.2024