Online09.07.2011

Vergelijkingssites verslaan Google Shopping op alle fronten


vergelijkingssites-verslaan-google-shopp.jpg
vergelijkingssites-verslaan-google-shopp.jpg

Traditionele vergelijkingssites, zoals Kieskeurig en Vergelijk.nl, verslaan de nieuwe concurrent Google Shopping nog op alle fronten. Uit een onderzoek naar ruim 1.200 online aanbiedingen, uitgevoerd door  BesteProduct.nl blijkt dat de informatie op vergelijkingssites betrouwbaarder is en ze lagere prijzen hebben. Kieskeurig en Tweakers komen als winnaars uit het onderzoek. Ze scoren het hoogste percentage bij de goedkoopste aanbiedingen en hebben de meeste prijzen bij een product.

Marktleider Kieskeurig heeft echter een grotere dekking en werkt het meest nauwkeurig. De prijsweergave op Kieskeurig is in 87% van de gevallen correct. “Kieskeurig is niet voor niets de grootste vergelijkingssite van Nederland“, zegt directeur Niels Willems van BesteProduct. “Ze hebben hun zaakjes duidelijk goed voor elkaar.” Dat kan niet gezegd worden van Google Shopping, dat op alle onderdelen als laatste uit de bus komt. “Google is natuurlijk groot en heeft veel power, maar dat neemt niet weg dat de traditionele vergelijkingssites qua ervaring jaren voorsprong hebben. Dat zie je terug in de resultaten.

Voor het onderzoek zijn Kieskeurig, Tweakers, Google Shopping, Vergelijk.nl en Beslist.nl onder de loupe genomen. De consumentenwebsite checkte ruim 1.200 aanbiedingen bij 105 producten afkomstig uit 15 productgroepen. Gecontroleerd is op verkeerde prijsvermelding, laagste prijs en aantal aanbiedingen bij een product. Bij de producten is de prijs (inclusief verzendkosten) op de vergelijkingssite vergeleken met de prijs die de consument uiteindelijk bij de webwinkel moet afrekenen. Bij Kieskeurig klopt dit in 87% van de gevallen. Bij Google Shopping bij 70% van de aanbiedingen. Vergelijk.nl zit op 72%, Tweakers en Beslist.nl op 77%.

Uit de analyse van de fouten blijkt dat de oorzaken van de prijsverschillen lang niet altijd (alleen) bij de vergelijkingssites liggen. De prijsafwijkingen komen bijvoorbeeld doordat webwinkels wel extra kosten berekenen, maar die niet doorgeven aan de vergelijkers. Zo zijn er webwinkels die inpakkosten rekenen, geld vragen voor het gebruik van iDeal of de verwijderingsbijdrage niet weergeven in hun prijs. Er zijn zelfs retailers die nog een verwijderingsbijdrage rekenen voor kleine elektrische apparaten, zoals tv’s en friteuses, terwijl deze begin dit jaar is afgeschaft voor deze producten. De prijsafwijkingen kunnen hierdoor per product oplopen van een euro tot tientallen euro’s.

Van de belangrijkste gegevens uit het onderzoek is onderstaande infographic gemaakt.

[Groot formaat]

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Verder lezen over Vergelijkingssite

Boekingssites onderzocht op transparantie door Britse waakhond

De reclames laten er allemaal geen twijfel over bestaan: "als je bij ons bestelt krijg je zeker weten de laagste prijs!" Maar is dat wel zo? Zijn bekende boekingssites als Trivago, Expedia en Booking.com wel het goedkoop...

Online27.10.2017

Boekingssites onderzocht op transparantie door Britse waakhond

Trivago, Booking.com en anderen onder de loep
Huizensite stelt verborgen kosten verhuurplatformen aan de kaak

Het rommelt enorm achter de schermen in de verhuurmarkt voor vakantiehuizen. Die markt wordt gedomineerd door een aantal grote partijen zoals Airbnb, HomeAway en Belvilla. Het zijn bekende namen waar mensen doorgaans all...

Online25.10.2017

Huizensite stelt verborgen kosten verhuurplatformen aan de kaak

sponsored story
50% van de jaarpremie gaat naar de vergelijkingssites

Een verzekerde is gemiddeld 400 euro per jaar kwijt aan zijn of haar autoverzekering. De beloning die sommige vergelijkingssites hiervoor vragen, kan oplopen tot 200 euro. Het is dan ook niet zo vreemd dat ruim 80% van...

Automotive17.03.2015

50% van de jaarpremie gaat naar de vergelijkingssites

Nederlandse vrouwen zijn dol op vergelijkingssites

Van de Nederlandse internetgebruikers maakt 40% wel eens gebruik van een vergelijkingssite. Zo'n site brengt per categorie producten van verschillende aanbieders bij elkaar waardoor je een vergelijking kunt maken. Hoewel...

Online16.08.2013

Nederlandse vrouwen zijn dol op vergelijkingssites

Veiling voor verzekeringen van consumenten

Sinds kort is het mogelijk voor consumenten gratis hun verzekeringen te kunnen veilen. Dit is mogelijk via een nieuw platform waar je als bezoeker (anoniem en vrijblijvend) je lopende reis-, inboedel-, opstal- of autover...

Online31.10.2012

Veiling voor verzekeringen van consumenten

Prijzenoorlog tussen vergelijkingssites losgebarsten?

In de markt voor vergelijkingssites is volgens Beslist.nl het startschot gegeven voor een prijzenoorlog. De prijsvergelijker heeft aangekondigd nog deze maand de tarieven voor webwinkels met eenderde te verlagen. De stri...

Online23.10.2010

Prijzenoorlog tussen vergelijkingssites losgebarsten?

Sanoma Digital koopt energieprijzen.nl

Vandaag tekende Sanoma Digital, voorheen Ilse Media, de koopovereenkomst met adviesbureau Ecofys. De overname van de onafhankelijke vergelijkingssite is een aanvulling op andere vergelijkingssites van Sanoma zoals kieske...

Online15.01.2010

Sanoma Digital koopt energieprijzen.nl

Hotel internet marketing

Synovate heeft uitgezocht hoe men hotels vindt en hoe belangrijk bepaalde kenmerken van een hotel zijn voor de uiteindelijke keuze van een hotel. Het onderzoek is uit 2009 en hierbij zijn maar liefst 6300 mensen uit 10...

Marketing05.10.2009

Hotel internet marketing