Online16.02.2011

Onderzoek 123people over online privacy


onderzoek-123people-over-online-privacy.jpg
onderzoek-123people-over-online-privacy.jpg

Online privacy is al tijden een onderwerp van discussie, met de opkomst van sociale netwerken, de ‘explosie’ van content en de reactie formulieren bij artikelen nemen de plaatsen waar men persoonlijke gegevens achterlaat nog steeds toe. Ook hier op Dutchcowboys krijgen we nog regelmatig reacties van mensen die een comment van jaren geleden graag verwijderd zien.

Bij 123people zijn ze dagelijks bezig met de vraag: hoe hun gebruikers online privacy zien. En dus hebben ze een peiling gehouden hoe de internetgebruikers in de landen waar 123people actief is tegen hun online privacy aankijken. “Dat leidde tot enkele opmerkelijke resultaten.

1. Gevaar: Maar liefst 90% van de respondenten wereldwijd had het gevoel dat hun online privacy gevaar loopt. Dat gold evengoed voor de 287 Nederlandse ondervraagden, die iets boven het gemiddeld scoorden. Vrouwen maakten zich over het algemeen meer zorgen (92%) dan mannen (86%). Amerikanen maken zich het meest zorgen, Italianen het minst over hun online privacy.

2. Privéprofiel?:  Bijna 80% van de respondenten gaf aan profielen in sociale netwerken op privé te zetten, als de kans hen geboden wordt. Nederlanders zijn het minst voorzichtig: slechts 63% neemt een privéprofiel. Fransen zijn het voorzichtigst: 86% zegt een privéprofiel te nemen.

3. Spijt van online posten van informatie: Twee derde van de respondenten gaf aan spijt te hebben van het online posten van informatie. Nederlanders zaten iets boven de gemiddelde score.

4. Baan kwijt of niet gekregen: Zeker 11% van de ondervraagden zegt een baan te hebben verloren óf niet te hebben gekregen door online informatie, zoals content of foto’s. Dat geldt ook voor 10% van de Nederlanders, trouwens.

5. Wie verantwoordelijk voor online privacy?: 61% van de Nederlandse respondenten zegt dat de gebruiker zélf verantwoordelijk is voor online privacy, iets boven het percentage (56%) van de ondervraagden wereldwijd. Meerdere opties waren mogelijk bij deze vraag. Volgens de Nederlanders (41%) ook zijn privé-ondernemingen (sociale netwerksites, blogplatformen, databases)  verantwoordelijk voor het borgen van online privacy. In Spanje en Italië is dit beeld omgekeerd.

Via 123people

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024