Online07.01.2011

“Mensen willen nieuws delen, ondergaan, deel zijn van het verhaal”


Aldus Ariana Huffington, oprichter en hoofdredacteur van het grootste succesverhaal op online nieuwsgebied: Huffington Post. Een artikel in NRC afgelopen week triggerde me om er eens een stukje over te schrijven.

Vanwege persoonlijke en beroepsmatige interesse volg ik de Huffington Post al een tijd op de voet. Ze pakken een aantal zaken fundamenteel anders aan dan traditionele uitgevers, wat ertoe bijdraagt dat ze extreem succesvol zijn. De belangrijkste:

  • Gidsfunctie: naast eigen content veel verwijzingen naar content van externe bronnen. Veelal volledig geintegreerd in de eigen content. 
  • Veelzijdigheid: politiek naast roddel. Uitgebreide economische analyses naast superactuele audiovisuele sportcontent. En meer. 
  • Actualiteit met een gezicht: grote groep (aansprekende) bloggers die veel publiceren (300 blogs per dag). Onbetaald. 
  • Digital-savvy: grote headlines met A/B testing. In een paar minuten is zichtbaar welke kopregel het beste klikt en presteert in search. Dat wordt dan de headline van het bericht.
  • Social-savvy: inloggen met je Facebook of Twitter en direct zien wat je vrienden hebben gelezen of gedeeld. Hoe meer 2011 wil je het hebben?
  • Community: de community speelt een grote rol. Overal kan op gereageerd worden, waarbij succesvolle elementen uit de forumcultuur zijn aangehaald. Zo krijgen actieve reageerders een andere status (in de vorm van badges) en extra functionaliteiten (bijvoorbeeld moderatiemogelijkheden). Resultaat: maandelijks 1.000.000 reacties. 

Met een maandbereik van 26 miljoen unieke bezoekers draait de Huffington Post dit jaar voor het eerst na 5 jaar een bescheiden winst (omzet 25-30 miljoen dollar). Ze hebben het doel uitgesproken om binnen 2 jaar tijd de omzet tot 100 miljoen dollar te laten stijgen. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen. Enkel met advertising lijkt me lastig (onmogelijk?). Volgens mij is de community hun goud.

Wat denk jij?