Heeft Internet een creatieve renovatie nodig?

Vorig artikel Volgend artikel
Heeft Internet een creatieve renovatie nodig?

Hoewel het internet al lange tijd de toekomst van de reclame-sector wordt genoemd, is het medium er nog niet in geslaagd om zich als een branding-platform op te werpen. Aldus Brian Morrissey, mediaspecialist bij Adweek.

Hij wijst erop dat het internet vorig jaar in de VS weliswaar 22 miljard dollar reclame-inkomsten genereerde, maar 65% van dat bedrag werd gerealiseerd in de sector direct response in plaats van in branding-campagnes. Hij wijst erop dat de grote online adverteerders - zoals Scottrade, Experian en NexTag - gericht zijn op direct response, terwijl televisie met adverteerders zoals Pfizer, General Motors en Procter & Gamble vooral voor branding staat.

"Wanneer er vijftien jaar wordt teruggekeken, moet er toegegeven worden dat het internet - weliswaar onbewust en onbedoeld - gecreëerd is als een medium voor direct response," merkt Randall Rothenberg, chief executive van het IAB op. "Vele marketeers merken op dat het internet door technologie-experts werd opgebouwd, met een lay-out die een onvriendelijke omgeving heeft gevormd voor de creatieve sector". Jeff Levick, president reclame en strategie bij het Amerikaanse internetbedrijf AOL, stelt dan ook dat de hulp van de creatieve gemeenschap moet worden ingeroepen om de beperkingen van het platform weg te werken.

Verder wordt er aan toegevoegd dat relatief weinig mensen op online reclames klikken. "Uit onderzoek van het reclame-netwerk Lotame is bovendien gebleken dat adverteerders met hoge klik-cijfers vaak omgekeerde resultaten opleveren op het gebied van branding," merkt Adweek nog op. "Andere marketeers zeggen dat online reclame de juiste boodschap aan de juiste consument op het juiste tijdstip kan bezorgen. Maar volgens hen is er vaak de nadruk gelegd op consument en tijdstip, ten koste van de boodschap. Nick Law, een topman van het digitale bureau R/GA, voegt er aan toe dat online reclame er nog niet is in geslaagd om de rijke beleving van televisie te evenaren. Technologie wint het vaak van esthetica en creatieven vinden het internet dan ook vaak te beperkend." Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies