Online28.09.2010

Heeft Internet een creatieve renovatie nodig?


heeft-internet-een-creatieve-renovatie-n.jpg
heeft-internet-een-creatieve-renovatie-n.jpg

Hoewel het internet al lange tijd de toekomst van de reclame-sector wordt genoemd, is het medium er nog niet in geslaagd om zich als een branding-platform op te werpen. Aldus Brian Morrissey, mediaspecialist bij Adweek.

Hij wijst erop dat het internet vorig jaar in de VS weliswaar 22 miljard dollar reclame-inkomsten genereerde, maar 65% van dat bedrag werd gerealiseerd in de sector direct response in plaats van in branding-campagnes. Hij wijst erop dat de grote online adverteerders – zoals Scottrade, Experian en NexTag – gericht zijn op direct response, terwijl televisie met adverteerders zoals Pfizer, General Motors en Procter & Gamble vooral voor branding staat.

Wanneer er vijftien jaar wordt teruggekeken, moet er toegegeven worden dat het internet – weliswaar onbewust en onbedoeld – gecreëerd is als een medium voor direct response,” merkt Randall Rothenberg, chief executive van het IAB op. “Vele marketeers merken op dat het internet door technologie-experts werd opgebouwd, met een lay-out die een onvriendelijke omgeving heeft gevormd voor de creatieve sector“. Jeff Levick, president reclame en strategie bij het Amerikaanse internetbedrijf AOL, stelt dan ook dat de hulp van de creatieve gemeenschap moet worden ingeroepen om de beperkingen van het platform weg te werken.

Verder wordt er aan toegevoegd dat relatief weinig mensen op online reclames klikken. “Uit onderzoek van het reclame-netwerk Lotame is bovendien gebleken dat adverteerders met hoge klik-cijfers vaak omgekeerde resultaten opleveren op het gebied van branding,” merkt Adweek nog op. “Andere marketeers zeggen dat online reclame de juiste boodschap aan de juiste consument op het juiste tijdstip kan bezorgen. Maar volgens hen is er vaak de nadruk gelegd op consument en tijdstip, ten koste van de boodschap. Nick Law, een topman van het digitale bureau R/GA, voegt er aan toe dat online reclame er nog niet is in geslaagd om de rijke beleving van televisie te evenaren. Technologie wint het vaak van esthetica en creatieven vinden het internet dan ook vaak te beperkend.” Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Internet

Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken

Reddit wordt binnenkort waarschijnlijk nog interessanter: het wil betaalde subreddits beschikbaar maken.

Online08.08.2024

Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble

Vandaag is het World Wide Web Day en is het 33 jaar geleden dat de Engelse computerwetenschapper Tim Berners-Lee het internet introduceerde in 1991. Een tijd die wordt gekenmerkt door zowel hype en opwinding als het uiteenspatten van de internetzeepbel eind jaren 90.

Online01.08.2024

World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble

Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat

Het is een verschrikkelijke timing, of juist een heel slimme: door een zwakte in Windows kunnen hackers je computer in via een open wifi.

Cybercrime21.06.2024

Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat

10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden

We hebben 10 grappige gadgets voor je verzameld om helemaal te bewijzen dat jij het internet hebt begrepen.

Gadgets21.06.2024

10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden

Internet thuis wordt dit jaar weer duurder

Lekker thuis internetten wordt weer een stukje duurder in 2024. De drie grote providers maken allen hun prijzen hoger.

Online18.06.2024

Internet thuis wordt dit jaar weer duurder

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties

Reddit heeft besloten om de app te tweaken. De reacties komen nu meer prominent in beeld en daarmee lokt het meer interactie uit.

Online25.04.2024

Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties