Online24.09.2010

In China groeit e-commerce 5x sneller dan in de VS


in-china-groeit-e-commerce-5x-sneller-da.jpg
in-china-groeit-e-commerce-5x-sneller-da.jpg

China, het land met de meeste inwoners ter wereld, lijkt voor veel bedrijven de gedroomde markt om in te investeren. Zeker nu de Chinese consument kapitaalkrachtiger wordt.

Behalve toegenomen merkbewustzijn, heeft de Chinese consument nu ook het online shoppen volledig ontdekt. Daarnaast gebruikt hij het internet steeds intensiever om producten te bekijken en beoordelen en laten ze zich in hun aankoopgedrag ook veel meer leiden door het internet dan Europese of Amerikaanse internetgebruikers. Dat zijn enkele conclusies uit een jaarlijks onderzoek naar het Chinese consumentengedrag. “Om op deze markt succesvol te zijn, moeten onze bedrijven juist op deze trends inspelen“.

Het aankoopgedrag van de Chinese consument – de manier waarop ze beslissen, de waarden waarop ze hun keuzes baseren, de aankoopkanalen – is het laatste decennium grondig veranderd. “De Chinese markt benaderen als een homogene massamarkt is daarom verleden tijd,” zegt Charles-Edouard Bouée, partner bij Roland Berger Strategy Consultants België en China-specialist. “Chinese consumenten worden steeds diverser door hun verschillen in waarden en vragen steeds meer om een individuele benadering. De jongere generatie en de mensen in de middenklasse zijn bijvoorbeeld vaak op zoek naar merken die geassocieerd worden met plezier en spanning als ze op zoek zijn naar bepaalde consumptiegoederen. Prijs was ooit een bepalende factor om iets al dan niet te kopen. Nu is dit slechts één van factoren en zijn factoren als merknaam, kwaliteit en persoonlijke stijl belangrijker. Ze worden als het ware Westerse consumenten.”

Online transacties groeien met 100% per jaar

Het aantal internetgebruikers in China kende het afgelopen decennium een explosieve groei. In 2000 telde het land nog maar 23 miljoen, terwijl er in 2009 al 384 miljoen gebruikers waren. Chinese consumenten gebruiken ook steeds vaker online kanalen om producten te kopen. Het aantal online winkeltransacties is gegroeid met een gemiddeld jaarlijks percentage van meer dan 100% in de afgelopen jaren. Charles-Edouard Bouée: “Terwijl e-commerce in China vergeleken met online winkelen in de Verenigde Staten (VS) nog steeds laag is in absolute waarde, groeit de internethandel in China wel 5x sneller dan in de VS. Bovendien wordt verwacht dat deze sterke groei zal doorzetten, voornamelijk omdat online betalingssystemen en veiligheid ook in China blijven verbeteren.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over China

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Chinezen zetten de laatste dagen video's online van auto's die rare bollingen hebben. Wat gebeurt er?

Automotive12.08.2024

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

Infoblox heeft een belangrijke doorbraak geboekt in onderzoek naar cybercriminaliteit met de onthulling van een groep cybercriminelen, die de naam "Vigorish Viper" heeft gekregen. Dit is een Chinees georganiseerd misdaadsyndicaat dat gebruikmaakt van geavanceerde technologie om te profiteren van de wereldwijde illegale sportgokindustrie ter waarde van $1.700 miljard. Het syndicaat heeft ook banden met witwaspraktijken en mensenhandel operaties in heel Azië. Deze ontdekking van Infoblox betekent een belangrijke mijlpaal in de voortdurende strijd tegen wereldwijde cybercriminaliteit door middel van DNS-intelligentie.

Cybercrime25.07.2024

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrie
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Een nieuwe rechtszaak tegen Temu stelt dat het Chinese platform er aantoonbaar ver in gaat: het zou je tekstberichten op je telefoon meelezen.

Cybercrime01.07.2024

Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Temu is een populaire app, maar de winkel blijft maar onder vuur liggen door security-experts.

Gadgets06.06.2024

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Tech in Asia22.05.2024

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Shein, het bekende Chinese online warenhuis, moet zich aan de strenge regels van de EU gaan houden en dat betekent: oppassen met nepperij.

Online26.04.2024

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Verder lezen over E-Commerce

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Boodschappen doen, steeds vaker doen we dat vanuit huis op je smartphone of vanachter een laptop. En dat merkt ook Albert Heijn. Daar zien ze de vraag naar online boodschappen dermate sterk toenemen dat ze nu een 2e gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) openen, ditmaal in Zwolle.

Online01.07.2024

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

en zet in op verdere groei e-commerce
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth
​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?