16.03.2010
Online

Bel-me-niet-register wint consumenten-award

By: Redactie Dutchcowboys

BlogOnline
bel-me-niet-register-wint-consumenten-aw.jpg
bel-me-niet-register-wint-consumenten-aw.jpg

De consumentenbond heeft gisteren op wereldconsumentendag de jaarlijkse prijzen voor het beste en slechtste product uitgereikt. De Topper Award is gewonnen door het ‘Bel-me-niet Register‘. De OV-chipkaart won de Flater Award. De afgelopen weken hebben zo’n 16.000 consumenten hun stem uitgebracht.

Het Bel-me-niet Register bleek de grote winnaar, met zo’n 65% van de stemmen. Daarmee liet het de nummers 2 (Windows 7) en 3 (iPhone 3Gs) ver achter zich. Consumenten die zich inschrijven via www.bel-mij-niet.nl worden verlost van opdringerige verkooptelefoontjes en telefonische ‘cowboypraktijken‘. Bart Combée, directeur consumentenbond, spreekt van een mooie winnaar. “Het Bel-me-niet Register is een belangrijk wapen in de strijd tegen ongewenste telefoontjes van bedrijven. Voor de consument is het een uitkomst, dat blijkt wel uit het hoge percentage stemmen. Als Consumentenbond hebben we lang gestreden voor dit register, maar ere wie ere toekomt: Economische Zaken heeft het geregeld. Het is opgenomen in de wet en bedrijven die toch bellen kunnen rekenen op een fikse boete“.

Bij de Flater Award was het een spannende strijd, maar uiteindelijk is de OV-chipkaart uitgeroepen tot grootste flater. Combée: “De consument heeft gesproken. Misschien zijn het opstartproblemen, maar de OV-chipkaart geeft nog te veel narigheid. Gedoe met in- en uitchecken, onterecht afgeschreven bedragen, onduidelijkheid bij het overstappen en soms een hogere ritprijs. Niet voor niets zeggen wij dat de strippenkaart en het papieren treinkaartje moeten blijven tot de chipkaart zijn waarde heeft bewezen en de overgrote meerderheid is overgestapt. Consumenten moet je verleiden, niet dwingen.

Share this post