19% meer online aankopen in Q1 2015

19% meer online aankopen in Q1 2015

Online is booming!

Vorig artikel Volgend artikel

Het eerste kwartaal van 2015 laat een groei van 19% zien in online aankopen in vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar. Zo blijkt uit nieuwe cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.

In Q1 van 2014 werden er 30 miljoen online aankopen gedaan, het afgelopen kwartaal is dat opgelopen naar 35,6 miljoen online aankooptransacties.

Bestedingen

Nederlandse consumenten besteedden in Q1 2015 zo'n € 4,4 miljard online. Dezelfde periode vorig jaar was goed voor een online omzet van € 3,8 miljard. Hiermee laat de online markt, zoals deze is gedefinieerd binnen de Thuiswinkel Markt Monitor, op totaalniveau een groei zien van 16%. Ook het aantal online kopers neemt toe. In Q1 2015 kocht 78% van de Nederlanders (15 jaar en ouder), oftewel 10,9 miljoen mensen, één of meerdere aankopen online. Dat is 4% meer ten opzichte van Q1 2014.

Online aankopen van diensten (+28%)

De online markt kan worden uitgesplitst in aankopen van producten, zoals kleding, elektronica en speelgoed, en diensten, waaronder pakketreizen en nieuw afgesloten verzekeringen. Producten zijn goed voor bijna 80% van de aankopen. De overige 7,6 miljoen online aankopen betreft aankopen van diensten.

Hoewel productaankopen dus nog de boventoon voeren als het gaat om aantal absolute online aankopen, is de grootste groei zichtbaar binnen aankopen van diensten. Ten opzichte van Q1 2014 is het aantal online aankopen van diensten met maar liefst 28% gegroeid. Dit in vergelijking tot het aantal aankopen van producten dat met 16% is gegroeid.

Speelgoed en event tickets

De segmenten speelgoed en tickets voor attracties en evenementen laten de grootste groei zien. De online bestedingen aan speelgoed zijn in Q1 2015 gegroeid met 40% tot € 37,6 miljoen. Aan tickets voor attracties en evenementen besteedden Nederlandse consumenten 33% meer dan in Q1 2014.

In absolute zin zijn de segmenten pakketreizen en losse vliegtickets en accommodaties de grootste drivers achter de groei van de totale online consumentenbestedingen. Deze segmenten zijn samen verantwoordelijk voor € 1,6 miljard aan online bestedingen. Dit komt neer op 38% van alle online bestedingen.

Infographic_Thuiswinkel_Markt_Monitor_2015

Thuiswinkel.org

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: "Bijzonder in het eerste kwartaal is de enorme stijging van het aantal online aankopen van het aantal diensten. Die worden niet alleen meer door traditionele dienstenaanbieders verkocht, maar ook door productaanbieders. Het is tekenend voor de vermenging van zakendoen met consumenten: webwinkels doorkruisen traditionele product- en dienstenstructuren en dit zal meer en meer de groei van webwinkels gaan bepalen."

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies