De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het eerste kwartaal van 2015 laat een groei van 19% zien in online aankopen in vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar. Zo blijkt uit nieuwe cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.
In Q1 van 2014 werden er 30 miljoen online aankopen gedaan, het afgelopen kwartaal is dat opgelopen naar 35,6 miljoen online aankooptransacties.
Bestedingen
Nederlandse consumenten besteedden in Q1 2015 zo’n € 4,4 miljard online. Dezelfde periode vorig jaar was goed voor een online omzet van € 3,8 miljard. Hiermee laat de online markt, zoals deze is gedefinieerd binnen de Thuiswinkel Markt Monitor, op totaalniveau een groei zien van 16%. Ook het aantal online kopers neemt toe. In Q1 2015 kocht 78% van de Nederlanders (15 jaar en ouder), oftewel 10,9 miljoen mensen, één of meerdere aankopen online. Dat is 4% meer ten opzichte van Q1 2014.
Online aankopen van diensten (+28%)
De online markt kan worden uitgesplitst in aankopen van producten, zoals kleding, elektronica en speelgoed, en diensten, waaronder pakketreizen en nieuw afgesloten verzekeringen. Producten zijn goed voor bijna 80% van de aankopen. De overige 7,6 miljoen online aankopen betreft aankopen van diensten.
Hoewel productaankopen dus nog de boventoon voeren als het gaat om aantal absolute online aankopen, is de grootste groei zichtbaar binnen aankopen van diensten. Ten opzichte van Q1 2014 is het aantal online aankopen van diensten met maar liefst 28% gegroeid. Dit in vergelijking tot het aantal aankopen van producten dat met 16% is gegroeid.
Speelgoed en event tickets
De segmenten speelgoed en tickets voor attracties en evenementen laten de grootste groei zien. De online bestedingen aan speelgoed zijn in Q1 2015 gegroeid met 40% tot € 37,6 miljoen. Aan tickets voor attracties en evenementen besteedden Nederlandse consumenten 33% meer dan in Q1 2014.
In absolute zin zijn de segmenten pakketreizen en losse vliegtickets en accommodaties de grootste drivers achter de groei van de totale online consumentenbestedingen. Deze segmenten zijn samen verantwoordelijk voor € 1,6 miljard aan online bestedingen. Dit komt neer op 38% van alle online bestedingen.
Thuiswinkel.org
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “Bijzonder in het eerste kwartaal is de enorme stijging van het aantal online aankopen van het aantal diensten. Die worden niet alleen meer door traditionele dienstenaanbieders verkocht, maar ook door productaanbieders. Het is tekenend voor de vermenging van zakendoen met consumenten: webwinkels doorkruisen traditionele product- en dienstenstructuren en dit zal meer en meer de groei van webwinkels gaan bepalen.”
Verder lezen over Consument
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Nieuws19.10.2023
Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten
Nieuws02.10.2023
Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps
Verder lezen over Online Shop
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Online27.03.2024
5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen
Online14.03.2024
Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Online25.01.2024
Klarna komt met abonnement op…. betalen?
Online18.12.2023