Online15.09.2009

Google Fast Flip: zegen of nachtmerrie?


google-fast-flip-zegen-of-nachtmerrie.jpg
google-fast-flip-zegen-of-nachtmerrie.jpg

Google Fast Flip: goed nieuws, of de volgende nachtmerrie van dagbladuitgevers? Afgelopen nacht Nederlandse tijd op de GoogleBlog gepresenteerd: Read news fast with Google Fast Flip. Nieuws, bij elkaar gegraaid door Google News, maar op een nieuwe en bliksemsnelle manier gepresenteerd.

Volgens Google is een van de problemen van nieuws online lezen dat browsen een tijdrovend proces is. Krishna Bharat, die zichzelf Distinguished Researcher van Google News mag noemen, legt het zo uit: 

‘Een verrijkte pagina kan tientallen verschillende files en andere elementen bevatten, zodat het zelfs over een breedband verbinding soms tien seconden duurt voordat een pagina helemaal geladen is, hetgeen een frustrerende ervaring kan zijn. 

Wat we nodig hebben is een manier om door artikelen te bladeren zonder onnatuurlijke vertragingen, net zoals we met een gedrukt product doen.

Dat zou vloeiend moeten gebeuren, zonder steeds opnieuw te wachten op het laden van de volgende pagina. Stel je voor dat het tien seconden zou duren voordat je de pagina van een magazine of van een krant heb omgeslagen!’.

Toto zover Krishna Bharat, welkom bij Google Fast Flip, dat er op het eerste gezicht uitzicht als een kruising van een website en een E-paper. U weet wel; zo’n een bladerbare verzameling van PDF’s die door nogal wat dagbladuitgevers tegen betaling op de websites van hun kranten aangeboden wordt.

Dat is dan altijd een dump van het papieren product, weliswaar bladerbaar, maar nooit interactief, of achteraf te veranderen, te updaten, of te redigeren. 

Volgens Google is Fast Flip een nieuwe manier van lezen die alle voordelen van print en online combineert. Na een paar summiere verkenningspogingen blijkt al gauw dat die reclamempraatjes niet overdreven zijn. Bladeren door de websites van de New York Times en de Washington Post gaat razendsnel, en je bent er binnen een paar minuten zo aan gewend dat je niet beter weet. 

Nog geen tijd gehad hebbende om de extra toeters en bellen van de applicatie uit te vogelen is de eerste vraag hoe uitgevers hier nu weer op zullen reageren. Waar er nogal wat zijn die Google News als een bedreiging zien, zal Fast Flip wellicht gezien worden als een oorlogsverklaring. 

Immers; al bladerend blijf je bij Fast Flip, terwijl het leeuwendeel van de content kan lezen zonder naar de website van de krant door te klikken, hetgeen overigens wel gebeurt als je op ‘full story’ klikt.

Volgens Google biedt Fast Flip voor uitgevers nieuwe manieren om extra omzet te genereren. Interessant om te komende tijd te zien hoe die daarover denken en erop gaan reageren. 

Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com

...

Verder lezen over Google

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem

Google heeft een reeks indrukwekkende updates aangekondigd voor Google Lens, waarmee de tool nog veelzijdiger wordt. Lens, dat al bekend staat om zijn visuele zoekfunctionaliteiten, krijgt nu een flinke boost door integratie met AI. Deze updates zijn nu beschikbaar in Search Labs voor mobiele apparaten.

Search26.11.2024

Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem

Google mogelijk gedwongen tot verkoop van Chrome

Google bevindt zich opnieuw in het middelpunt van een antitruststrijd, dit keer met een opmerkelijke wending. Het Amerikaanse ministerie van Justitie overweegt maatregelen die het bedrijf zouden dwingen om zijn populaire Chrome-browser te verkopen.

Online25.11.2024

Google mogelijk gedwongen tot verkoop van Chrome

Een nieuw hoofdstuk in de antitruststrijd