Gaming23.05.2012

Prototype 2 maakt het leven iets te makkelijk


Waar moet je heen als je al aan het plafond zit? Dat is de vraag die de makers van Prototype 2 zich gesteld moeten hebben, want aan het einde van de eerste game was (anti)held Alex Mercer dusdanig oppermachtig dat je al een Metroid-achtige “je bent al je krachten kwijt! Haal ze terug!” methode moest gebruiken om de progressie leuk te maken voor deel twee. En dat hebben ze natuurlijk ook gedaan door je een nieuw karakter te geven dat de krachten kado krijgt en er mee moet leren omgaan. En als dat opvallend veel als de eerste Prototype klinkt: begin er maar aan te wennen, want dat is de rode draad van dit verhaal.

prototype-2-maakt-het-leven-iets-te-makk.jpg
prototype-2-maakt-het-leven-iets-te-makk.jpg

Screen Shot 2012-05-24 at 0.04.29

The Good
Waar Prototype 2 (weer) in slaagt is in het gevoel van vrijheid dat je na een paar uurtjes al krijgt in de open wereld. Als je de eerste niet hebt gespeeld is het vergelijkbaar met games als Crackdown of DCUO, waar je heel snel door een stad kunt rennen, ontzettend hoog kunt springen en stukjes kunt vliegen. Dat maakt het rondrennen in de omgeving leuk op zichzelf en dat, samen met het meer dan gemiddeld leuke vechtsysteem dat je binnen de kortste keren helicopters laat kapotslaan en massaal soldaten laat vermoorden terwijl je snackt op toevallige voorbijgangers om je levenskracht op peil te houden, zorgt ervoor dat je er helemaal niet bij stilstaat dat je na een uurtje of drie eigenlijk al bijna alles hebt gezien dat Prototype je te bieden heeft (vervang met 3 minuten als je de eerste ook gespeeld hebt.)

Er valt van alles te vinden op en rond de gebouwen, je zult zelden langer dan vijf minuten rondlopen zonder iemand uit elkaar te kunnen trekken voor wat extra experience of een nieuwe skill, die het nog makkelijker (iets dat gelijk staat aan leuker in deze game) maakt om dood en verderf te zaaien. De mechanieken dragen de game en dat maakt de chaos waar je vrij vaak in terecht komt leuk in plaats van frustrerend. Zelfs het zoeken naar bepaalde vijanden en het overnemen van hun gedaante om ergens ongezien binnen te komen, een trucje dat je eigenlijk te vaak moet uithalen, blijft leuk omdat falen alleen maar betekent dat je een bonus verliest (is overheen te komen) en de vijand ongelimiteerd mag uitmoorden (yesssss) dus de frustratie komt er in dat opzicht niet in.

Screen Shot 2012-05-24 at 0.04.40

The Bad
Maak niet de fout om Prototype 2 in één ruk uit te willen spelen, want dan wordt maar al te snel duidelijk dat de afwisseling ver te zoeken is. Omdat de verhaalmissies al niet al te afwisselend zijn en alle zijpaadjes ook steeds in dezelfde vijf stramienen vallen ligt de apathie op de loer, zeker als je al bekend bent met de eerste game. De verdeling van de map in drie gedeeltes die allemaal in een andere staat van paraatheid zijn zorgt ervoor dat je niet alleen maar naar een andere achtergrond kijkt (en zo mooi is het allemaal niet om te zien) naarmate de game vordert, maar wat je doet verandert toch nauwelijks.

Die apathie is gek genoeg ook van toepassing op de waanzin die zich in de gevechten afspeelt, want ook al wordt het steeds erger, je bent hebt al zo’n uit de hand gelopen krachten in de eerste twee uur dat de rest niet meer zoveel indruk maakt. Het is het Call of Duty-effect: omdat alles vanaf de eerste minuut op 11 staat en er maar weinig dalen zijn om de pieken tot hun recht te laten komen realiseer je je op een gegeven moment niet meer dat je de raketwerper van een tank aftrekt om monsters van het maatje Renault Clio de lucht in te schieten, terwijl je de soldaten om je heen en passant absorbeert terwijl je over middelgrote gebouwen heenspringt. En dat is niet alleen raar, maar ook jammer.

The Ugly
Als mensen zeggen dat games een kinderachtige hobby is, bedoeld voor puisterige pubers met een minderwaardigheidscomplex dat gecompenseerd moet worden, dan moet ik altijd aan bepaalde games denken, of eerder bepaalde kwaliteiten. Al die kwaliteiten worden in Prototype 2 bij elkaar gebracht, of het nu het nietszeggende verhaal is, de altijd opgefokte, en onredelijk gewelddadige en dommige hoofdpersoon of het overmatig gewelddadige vecht- en animatiesysteem, het schreeuwt allemaal naar het cynisch pleasen van die specifieke doelgroep. Het is vrij makkelijk om je er overheen te zetten en puur op mechanieken is de game goed genoeg om te blijven spelen, maar waar sommige van deze spellen zichzelf verre van serieus nemen probeert Prototype 2 ook nog eens de meest waanzinnige bullshit te presenteren alsof ze echt verwachten dat iemand het serieus neemt.

Screen Shot 2012-05-24 at 0.05.18

Conclusie
Met de kwaliteit van Prototype 2 is dit zo’n game waarvan de meesten zeggen: leuk als je de eerste leuk vond. Niet waar, zeg ik. Heb je de eerste gespeeld, speel dan wat anders. Verbreed je horizon, probeer Infamous van mijn part, maar ga niet een simpele upgrade van de eerste game spelen, want voor het verhaal hoef je het toch niet te doen. Maar als je net als ik Prototype overgeslagen hebt in eerste instantie zul je aan deze game een heel aantal leuke uren kunnen spenderen, want Prototype is wel een beetje neerbuigend en over the top, maar daarom niet minder amusant om te spelen. En het spelen, zoals altijd, is toch waar het om gaat.

Prototype 2, ontwikkeld door Radical Entertainment voor de Xbox 360 (getest), PS3 en PC en uitgegeven door Activision op 26 april 2012

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Activision

Drie nieuwe uitbreidingen voor World of Warcraft: Worldsoul Saga

Vandaag tijdens de opening van BlizzCon 2023 heeft Blizzard Entertainment The Worldsoul Saga aangekondigd. De volgende stap in het World of Warcraft universum. The Worldsoul Saga is alweer de 10e uitbreiding, maar dit i...

Gaming03.11.2023

Drie nieuwe uitbreidingen voor World of Warcraft: Worldsoul Saga

En nog veel meer nieuws vanaf Blizzcon
​Hè hè, groen licht: Microsoft mag Activision Blizzard overnemen

Alle waakhonden hebben hun plasje gedaan, het is er doorheen: Microsoft heeft toestemming om Activision Blizzard over te nemen. Nadat een aantal weken geleden al witte rook verscheen vanuit de Verenigde Staten, was het a...

Gaming13.10.2023

​Hè hè, groen licht: Microsoft mag Activision Blizzard overnemen

Call of Duty: Modern Warfare 3 – Wat we tot nu toe weten

We weten eindelijk wanneer Call of Duty: Modern Warfare 3 verschijnt, namelijk op 10 november. Activision maakte dit bekend, al komt er ook nog een echte reveal via Call of Duty: Warzone, dat net aan zijn vijfde seizoen...

Gaming08.08.2023

Call of Duty: Modern Warfare 3 – Wat we tot nu toe weten

Call of Duty-speler? Pas op: malware verspreidt zich onder gamers

Er is veel te doen rond Call of Duty deze dagen: Nicki Minaj en 21 Savage komen naar het spel, de aankomende Call of Duty-game wordt binnenkort aangekondigd en dan is er ook nog een probleem met hackers. Kwaadwillenden z...

Gaming28.07.2023

Call of Duty-speler? Pas op: malware verspreidt zich onder gamers

Microsoft wint FTC-rechtszaak en mag waarschijnlijk Activision kopen

Microsoft wil heel graag Activision Blizzard kopen voor een recordbedrag van 44 miljard dollar. Een giga-overname, waarvan veel waakhonden (en concurrenten) denken dat het niet gezond is voor de marktwerking binnen de ga...

Gaming12.07.2023

Microsoft wint FTC-rechtszaak en mag waarschijnlijk Activision kopen

Microsoft: ‘Er komt dit jaar een PlayStation 5 Slim’

Microsoft is overtuigd dat Sony dit jaar met een PlayStation 5 Slim op de proppen komt. Dat zou op zich geen heel gekke stap zijn: PlayStation 5 is inmiddels 2,5 jaar uit, maar het is natuurlijk wat vreemd dat dat nieuws...

Gaming05.07.2023

Microsoft: ‘Er komt dit jaar een PlayStation 5 Slim’

Call of Duty krijgt Amsterdam-map genaamd Vondel

Call of Duty Warzone wordt binnenkort voorzien van een nieuwe map die geheel in het teken staat van Amsterdam. De nieuwe trailer van Call of Duty: Warzone toonde allerlei Nederlandse straten in de vorm van Vondel. De nie...

Gaming09.06.2023

Call of Duty krijgt Amsterdam-map genaamd Vondel

Oef: Diablo 4-reclame in New York is nogal ongemakkelijk

Diablo 4: we hebben er lang op moeten wachten, maar het is slechts een week na release al de bestverkopende Diablo-game tot nu toe: 93 miljoen speeluren zitten er al in het spel (meer dan 10.000 jaar). Heel tof natuurlij...

Gaming08.06.2023

Oef: Diablo 4-reclame in New York is nogal ongemakkelijk