Er is de afgelopen tijd nogal wat aandacht geweest voor de toepassing van nieuwe media door de toch altijd als stoffige geziene banken. Voorbeelden hiervan zijn het second life avontuur van de ABN Amro maar zeker ook de verschillende direct banking initiatieven die veel banken hebben opgestart.
Innovatie en nieuwe media zijn dan ook twee belangrijke onderwerpen op het IT & Banking congres in het Okura Hotel in Amsterdam. Uiteraard proberen de groot banken zich te presenteren als erg innovatief maar de indruk blijft toch bestaan dat second life en web 2.0 meer ‘buzz’ is dan dat het een grote toegevoegde waarde heeft voor de klanten van de bank. Er kwamen wel een aantal interessante initiatieven voorbij, bijvoorbeeld de ‘blackboard’ community van ABN Amro voor en door klanten en andere belanghebbenden.
Han Gerrits van de VU en Innovation Factory hield een inspirerend verhaal over innovatie en waarom dit eigenlijk tegen de natuur van banken is. De strekking van zijn verhaal was dat banken beter innovatieve initiatieven kunnen opkopen dan te wachten dat het uit de organisatie zelf komt.
Om op de vraag terug te komen waarmee ik begon. Mijn indruk is dat de innovatie bij banken op IT gebied vaak intern ligt en dat de laatste echte innovatie voor de klanten internetbankieren is. Met name de groot banken worden links en rechts ingehaald door nieuwe online initiatieven door bedrijven die geen traditionele concurrenten zijn (Boober bijvoorbeeld). Genoeg werk aan de winkel voor de banken op innovatiegebied dus.
Verder lezen over Buzz
Marketing10.05.2017
Disruptie: opboksen tegen de status quo
Social Media09.05.2017
Niet Mattie en Wietze, maar Domien is de meest besproken radio-dj
Nieuws08.02.2016
De DC Daily van 8 februari 2016
Online19.03.2015
Buzzfeed, meer dan LOLCATS en andere rare lijstjes #SXSW
Social Media16.03.2015
De (zogenaamde) stemfie-trend: wie tweet wat?
Online21.07.2014
Buzzfeed heeft meer bezoek van Pinterest dan van Twitter
Online02.12.2013
Jongeren opgeroepen online crap te maken en delen #makecrap
Online31.10.2013
De ultimate Halloween Prank
Verder lezen over Innovatie
Technology18.04.2024
De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden
Facelift of faceswap?Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology03.04.2024
Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt
Technology01.04.2024
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf
Technology29.03.2024
Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Technology24.03.2024
OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij
And so it beginsTechnology21.03.2024